Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Svår tågolycka i Skåne (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=7802)

Mark 2004-09-10 09:52

Svår tågolycka i Skåne
 
Svår tågolycka i Skåne - flera skadade

Ett persontåg och lastbil har kolliderat vid Nosaby Kyrka utanför Kristianstad. Flera personer uppges ha skadats.
Samtliga vagnar uppges ha spårat ur, minst en ska ha vält, uppger Sveriges Radio Kristianstad. Olyckan inträffadevid niotiden när tåget kolliderade med en lastbil i den korsning där väg 118 korsar järnvägen.
Enligt vittnen har många människor skadats. SVT-text uppger att en människa dödats.

Mer information inom kort.

(från Aftonbladets hemsida)

Mvh
Mark

Mark 2004-09-10 10:02

Citat:

quote:Svår tågolycka i Skåne
Kolliderade i med lastbil - en död och många skadade

Minst en människa uppges ha dödats och många har skadats när ett persontåg kolliderade med ett persontåg vid Nosaby i Skåne på fredagsmorgonen.
Samtliga vagnar uppges ha spårat ur, minst en ska ha vält, uppger Sveriges Radio Kristianstad.
Olyckan inträffadevid niotiden när Kustpilen kolliderade med en lastbil i den korsning där väg 118 korsar järnvägen.
Enligt vittnen har många människor skadats; det förekommer uppgifter om 30-100 skadade. SVT-text uppger att en människa dödats.
– Det är massor av skadade, säger kyrkoherden i Nosaby till aftonbladet.se.
– Tågsetet består av tre eller fyra vagnar. En av dem är helt föstörd, resten står på rälsen, säger han.
Räddningstjänsten från Kristianstad och Hässleholm har skickats till platsen.
En uppsamlingsplats för skadade har upprättats i en skola i Nosaby.
:( Den här olyckor kan man inte förekomma...

Jag förstår en sak inte helt: har ett tåg krockad med en annan efter att ha påkörd en lastbil eller händer det om (bara) ett tåg?

*** Edit: just nu är det korrigerad. Tåget krockade med lastbilen. ***

Mvh
Mark

micke321 2004-09-13 10:10

Kustpilen krockade med en lastbil lastad med träpellets. Och två lokförare omkom. En körde & den andra var påväg hem för att ha ledigt. Den som körde hade dessutom hoppat in extra.

MVH, Mikael
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/2118660.gif
http://medlem.spray.se/micke_asson
http://www.banbyggarna.com

Totte 2004-09-13 12:21

Hej!
Det var tragiskt olycka. Lastbilsschauffören påstod att han blev bländad av solen. Då förstår jag inte att föraren chansade på att fortsätta köra med bländad tillstånd. [8]

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9658220649.JPG MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"

Basse 2004-09-13 15:32

Det var en tragisk olycka. Jag förstår dock inte hur lasbilen kunde fastna mellan bommarna. En person som bor bara några meter från korsningen säger att bilar brukar fastna på spåret. hur går det till??

//Basse. Ta det lugnt - Ta tåget.

niofem 2004-09-13 15:58

Lastbilschauffören borde åka in i fängelse. Han har brutit mot flera viktiga säkerhetsaspekter, därtill orsakade han en olycka och borde således åka dit för vållande till annans död osv. Mindre än 10 års fängelse vore ett förlöjligande av svensk lagstiftning, eller snarare saktionerna för dem.

Tåg är annars ett säkert sätt att färdas...

____________________
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif
/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Olaf Lindström 2004-09-13 16:00

Citat:

quote:Tidigare skrev Basse

Det var en tragisk olycka. Jag förstår dock inte hur lasbilen kunde fastna mellan bommarna. En person som bor bara några meter från korsningen säger att bilar brukar fastna på spåret. hur går det till??

//Basse. Ta det lugnt - Ta tåget.
Likaså är det bara att trycka gasen i botten på lastbilen så går bommarna av som tandpetare...;)
Det är inte något problem för en lastbil att ta sönder ett par träbommar![xx(]


MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6348155632.jpg

Basse 2004-09-13 16:06

vr98olli: Tycker det.. Och sitter det inte platter på spåret så om nåt skulle stå där larmas tåget på engång??

niofem: Jo det är klart.. Men undra hur han mår igentligen.. Han kan ju inte må så bra efter något sånt, att bara se när tåget kommer och krockar i lastbilen (eller släp?)
Men undra om han fastnade och kunde inte komma loss på "5sekunder" så stack han ur lastbilen?[8]


//Basse. Ta det lugnt - Ta tåget.

Json 2004-09-13 16:11

Citat:

quote:Tidigare skrev vr98olli

Citat:

quote:Tidigare skrev Basse

Det var en tragisk olycka. Jag förstår dock inte hur lasbilen kunde fastna mellan bommarna. En person som bor bara några meter från korsningen säger att bilar brukar fastna på spåret. hur går det till??

//Basse. Ta det lugnt - Ta tåget.
Likaså är det bara att trycka gasen i botten på lastbilen så går bommarna av som tandpetare...;)
Det är inte något problem för en lastbil att ta sönder ett par träbommar![xx(]


MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6348155632.jpg
I detta fall verkar det mer och mer verka att lastbilschafören velat rädda sin bil, att sedan två personer dör verkar vara en smäll man får ta....


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif

TÅG503 2004-09-13 16:49

Hej
Vad jag läste i tidningen så finns det någon form av plattor som ska larma lokföraren om något står på övergången och tåget ska bromsas automatiskt, men den här sträckan var tydligen inte utrustad med det systemet. Vidare stod det också att det hade varit fel på övergången kvällen innan och det stod även att banverket inte hade några planer på att höja säkerheten.

Hälsningar
Micke

Mson 2004-09-13 17:02

De där plattorna kanske kan vara "ATC baliser" ?

MvH. Mson
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5093193218.jpg

Bengan 2004-09-13 17:08


Likaså är det bara att trycka gasen i botten på lastbilen så går bommarna av som tandpetare...;)
Det är inte något problem för en lastbil att ta sönder ett par träbommar![xx(]


MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6348155632.jpg
[/quote]

Har bara läst det som har stått i Expressen och Aftonbladet, samt det som har sagts på TV.

Det stod i någon av tidningarna att chauffören. Hade klivit ut och försökt lyfta upp bommarna.

Självklart när man sitter så här på sidan om och med facit i hand, så skulle han ha kört rätt igenom bommarna.

Men tyvärr tänker vi inte klart alla gånger och i det längsta har vi allra flesta fått lära sig att inte ha sönder saker och ting. Troligen försökte han rädda både sin bil och bommarna samt även tåget. För jag har svårt att tro att han ställde lastbilen där med flit.

Bengan

Rc1166 2004-09-13 17:19

Exakt vad som hände lär vi inte få veta till alla utredningar är klara (om ens då).
SJK postvagn gjorde en snygg grej i dag mellan 12 och 13 då vi höll en tyst timme och i stället tänkte på de 2 förare som omkom och de skadade och alla 3:parts inblandade.

Jag tände ett ljus



Kenny
http://msts.e-buzz.net/stw/images/st2004/st4_strip7.gif

Mark 2004-09-13 17:20

Jag har förstått att det fanns något fel i installationen, som har redan anmälts kvällen innanför olyckan. Kanske var det därför att lastbilföraren försökte att lyfta bommarna.

Ovrigens har vi i Nederländerna gjort en experiment med en anläggning med radar, som varnar lokföraren när någon befinner sig mellan bommarna. Test-anläggningen befinner sig tillfälligtvis i närheten av min hus. En animation kan du se på http://www.homepages.hetnet.nl/~marc...Bomen%20(ADOB) under 'ADOB'. För övrigens ser det lite tokigt ut, men det är 'bara' en prototyp... En så där lösning funkar endast när tåget har möjligheten att bromsa i tid. Och man kan aldrig förekomma att någon kör sönder bommarna.

Mvh
Mark

knebert 2004-09-13 17:23

Hej!

Enligt av mej kända personer så skall den ena bommen, från det håll lastbilen kom ifrån, vara en halvbom. På den andra sidan är det en helbom. Han har kommit när bommarna vart på väg ner (eller har den ena bommen, halvbommen, varit nere) och kryssat genom den. Därefter har han stannat bilen och kollat på helbommen och då hade han sett tåget komma, då hoppade han in i bilen och försökte köra därifrån, men tyvärr hann han inte. Detta enligt vittne som bor i närheten och var med och larmade räddningspersonal.
Det som föraren av lastbilen misstänks för är eventuell rattfylla, inget annat brott tros ligga bakom, men utredningen är ju inte klar än. Dessutom så påstår föraren av lastbilen att han blev bländad av solen, det är bara det att den sidan som bilen kom ifrån låg i halvskugga.
På motsvarande sida som lastbilen kom ifrån stod en buss som såg alltihopa och när mina vänner kom dit så det första chauffören (bussen) sa: Vad var det för en idiot?
När jag hörde detta så ringde jag direkt runt till mina vänner och släktingar för att höra hur läget var. Min syster brukar åka denna sträcka när hon åker till mina föräldrar och hon var ledig den dag detta hände, dessutom svarade hon inte i telefon när jag ringde. Men som väl var fick jag tag på hennes man i mobilen och han sa att hon var hemma. Då släppte chocken efter att jag även ringt mina föräldrar.
Ja detta var en hemsk historia, det är sådant som man tyvärr får råka ut för, sådant som egentligen inte får hända.

Ha det bra

MVH Kenneth

Rc1166 2004-09-13 17:54

Mark och Knebert!
Det är just den här typen av inlägg som jag INTE vill diskutera efter en tragisk olycka

Mark, det fel som anmäldes var att vägsignalanläggningen visade stopp trots att spårledningen inte var belagd. Detta åtgärdades mycket snabbt. Sen det "experiment" du refererar till är troligen en av flera modeller som BV jobbar med. Som du säger är det inte mycket att göra om ett vägfordon kör upp på spåret just före tåget. En av de större olyckorna i USA var när en lastbil körde genom fällda bommar och koliderade med en gasolvagn i tåget.

Men alla som läser detta!! Bommar är mjuka och tåg är hårda. Om ni någonsin skulle hamna i en trafikstockning och bommarna går ner när ni är på spåret, KÖR KÖR KÖR. Bommarna är byggda för att gå sönder utan att det behövs en pansartruck.





Kenny
http://msts.e-buzz.net/stw/images/st2004/st4_strip7.gif

Fredrik 2004-09-13 18:08

Som tillägg också (som jag hoppas och tror att man fortfarande får lära sig på trafikskola) är att

Om man får motorstopp på järnvägsövergång och inte får igång motorn - Lägg i ettans växel och kör förbi korsningen med hjälp av startmotorn.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

Rc1166 2004-09-13 20:32

Helt rätt Fredrik. Att det sen finns bilar med automatlåda är ju ett problem, framförallt för dom som köper dom:)

Kenny
http://msts.e-buzz.net/stw/images/st2004/st4_strip7.gif

niofem 2004-09-13 21:24

Då är det bara neutralläge (N) och knuffa bilen från platsen som gäller... Får man ändå inte bort den ska man "larma tågföraren", hur nu det ska gå till. Allt enligt senaste körkortsboken.

____________________
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif
/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

MagnusH 2004-09-15 21:44

Så det funkar inte att köra startkablar mellan rälsen? Kanske bara en myt..

Men jag hade nog svettats en del och inte tänkt helt logiskt när jag fått stopp mellan bommarna....

Erik Götborg 2004-09-16 08:14

Kontakta tågföraren är väl inga större problem. Det går väl att ringa 112 och sedan kontaktar dem (med viss hjälp av BV) lokföraren

Erik Götborg, VD för RTS Trafik

RTS Trafik AB
Norra Hamnen 10
254 36 Dunholmen

Telefon; 0437-231129
E-post; rts@svttl.se

Fredrik 2004-09-16 08:22

Ett lite tankeexpriment.

Vad jag fått höra så påbörjas bomfällning på stambanor (Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö) ca 3 km innan tåget kommer. Låt säga att man fastnat med sin bil och vill kontakta föraren på tåget. X2000-tåget håller 200 km/h och har alltså 3 km fram til din bil på spåret

Vi använder S=v*t vilket då ger t=S/v vilket betyder att man har 54 sekunder på sig innan tåget kommer. Att ringa upp 112 och att de ska hinna kontakta föraren på berört tåg inom 54 sekunder finner jag ganska otroligt. Lägg också till att tåget behöver en stoppsträcka.

Ett tåg i 160 km/h ger 68 sekunder vilket möjligen skulle kunna gå att klara det på.

Vid övergångar utanför stambanorna är det inte säkert att det är 3 km innan de börjar bomfällning men i andra hand är det lägre hastigheter det handlar om då.





___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

Janne 2004-09-16 08:41

För att fortsätta ditt tankeexperiment Fredrik och titta på bromsträckan så beror den på en mängd faktorer.
  • Hur stor friktionen är mellan hjul och räls.
  • Tågets hastighet.
  • Bromsarnas effektivitet.
  • Tågets vikt.

Ingen lätt ekvation....

http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip3.jpg
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

niofem 2004-09-17 14:35

För mig så ser ekvationerna helt omöjliga ut. Även om du har 68 sekunder på dig, så försöker du förmodligen först starta bilen ett par gånger. Sedan måste du få kontakt med 112 (inte så lätt alla gånger) och de måste sedan ta kontakt med föraren, bara et tar ju ett tag. Och sedan ska lokföraren dra i nödbromsen, stoppsträckan från 160 km/h borde vara runt en kilometer, möjligen något mindre.

Kontentan blir att man bör försöka flytta fordonet i första hand istället för att ringa 112...

____________________
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif
/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:40.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009