![]() |
Svår tågolycka i Skåne
Svår tågolycka i Skåne - flera skadade
Ett persontåg och lastbil har kolliderat vid Nosaby Kyrka utanför Kristianstad. Flera personer uppges ha skadats. Samtliga vagnar uppges ha spårat ur, minst en ska ha vält, uppger Sveriges Radio Kristianstad. Olyckan inträffadevid niotiden när tåget kolliderade med en lastbil i den korsning där väg 118 korsar järnvägen. Enligt vittnen har många människor skadats. SVT-text uppger att en människa dödats. Mer information inom kort. (från Aftonbladets hemsida) Mvh Mark |
Citat:
Jag förstår en sak inte helt: har ett tåg krockad med en annan efter att ha påkörd en lastbil eller händer det om (bara) ett tåg? *** Edit: just nu är det korrigerad. Tåget krockade med lastbilen. *** Mvh Mark |
Kustpilen krockade med en lastbil lastad med träpellets. Och två lokförare omkom. En körde & den andra var påväg hem för att ha ledigt. Den som körde hade dessutom hoppat in extra.
MVH, Mikael http://www.e-buzz.net/forum/attachments/2118660.gif http://medlem.spray.se/micke_asson http://www.banbyggarna.com |
Hej!
Det var tragiskt olycka. Lastbilsschauffören påstod att han blev bländad av solen. Då förstår jag inte att föraren chansade på att fortsätta köra med bländad tillstånd. [8] http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9658220649.JPG MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE" |
Det var en tragisk olycka. Jag förstår dock inte hur lasbilen kunde fastna mellan bommarna. En person som bor bara några meter från korsningen säger att bilar brukar fastna på spåret. hur går det till??
//Basse. Ta det lugnt - Ta tåget. |
Lastbilschauffören borde åka in i fängelse. Han har brutit mot flera viktiga säkerhetsaspekter, därtill orsakade han en olycka och borde således åka dit för vållande till annans död osv. Mindre än 10 års fängelse vore ett förlöjligande av svensk lagstiftning, eller snarare saktionerna för dem.
Tåg är annars ett säkert sätt att färdas... ____________________ http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
Citat:
Det är inte något problem för en lastbil att ta sönder ett par träbommar![xx(] MVH: Olaf "vr98olli" Lindström http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6348155632.jpg |
vr98olli: Tycker det.. Och sitter det inte platter på spåret så om nåt skulle stå där larmas tåget på engång??
niofem: Jo det är klart.. Men undra hur han mår igentligen.. Han kan ju inte må så bra efter något sånt, att bara se när tåget kommer och krockar i lastbilen (eller släp?) Men undra om han fastnade och kunde inte komma loss på "5sekunder" så stack han ur lastbilen?[8] //Basse. Ta det lugnt - Ta tåget. |
Citat:
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif |
Hej
Vad jag läste i tidningen så finns det någon form av plattor som ska larma lokföraren om något står på övergången och tåget ska bromsas automatiskt, men den här sträckan var tydligen inte utrustad med det systemet. Vidare stod det också att det hade varit fel på övergången kvällen innan och det stod även att banverket inte hade några planer på att höja säkerheten. Hälsningar Micke |
De där plattorna kanske kan vara "ATC baliser" ?
MvH. Mson http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5093193218.jpg |
Likaså är det bara att trycka gasen i botten på lastbilen så går bommarna av som tandpetare...;) Det är inte något problem för en lastbil att ta sönder ett par träbommar![xx(] MVH: Olaf "vr98olli" Lindström http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6348155632.jpg [/quote] Har bara läst det som har stått i Expressen och Aftonbladet, samt det som har sagts på TV. Det stod i någon av tidningarna att chauffören. Hade klivit ut och försökt lyfta upp bommarna. Självklart när man sitter så här på sidan om och med facit i hand, så skulle han ha kört rätt igenom bommarna. Men tyvärr tänker vi inte klart alla gånger och i det längsta har vi allra flesta fått lära sig att inte ha sönder saker och ting. Troligen försökte han rädda både sin bil och bommarna samt även tåget. För jag har svårt att tro att han ställde lastbilen där med flit. Bengan |
Exakt vad som hände lär vi inte få veta till alla utredningar är klara (om ens då).
SJK postvagn gjorde en snygg grej i dag mellan 12 och 13 då vi höll en tyst timme och i stället tänkte på de 2 förare som omkom och de skadade och alla 3:parts inblandade. Jag tände ett ljus Kenny http://msts.e-buzz.net/stw/images/st2004/st4_strip7.gif |
Jag har förstått att det fanns något fel i installationen, som har redan anmälts kvällen innanför olyckan. Kanske var det därför att lastbilföraren försökte att lyfta bommarna.
Ovrigens har vi i Nederländerna gjort en experiment med en anläggning med radar, som varnar lokföraren när någon befinner sig mellan bommarna. Test-anläggningen befinner sig tillfälligtvis i närheten av min hus. En animation kan du se på http://www.homepages.hetnet.nl/~marc...Bomen%20(ADOB) under 'ADOB'. För övrigens ser det lite tokigt ut, men det är 'bara' en prototyp... En så där lösning funkar endast när tåget har möjligheten att bromsa i tid. Och man kan aldrig förekomma att någon kör sönder bommarna. Mvh Mark |
Hej!
Enligt av mej kända personer så skall den ena bommen, från det håll lastbilen kom ifrån, vara en halvbom. På den andra sidan är det en helbom. Han har kommit när bommarna vart på väg ner (eller har den ena bommen, halvbommen, varit nere) och kryssat genom den. Därefter har han stannat bilen och kollat på helbommen och då hade han sett tåget komma, då hoppade han in i bilen och försökte köra därifrån, men tyvärr hann han inte. Detta enligt vittne som bor i närheten och var med och larmade räddningspersonal. Det som föraren av lastbilen misstänks för är eventuell rattfylla, inget annat brott tros ligga bakom, men utredningen är ju inte klar än. Dessutom så påstår föraren av lastbilen att han blev bländad av solen, det är bara det att den sidan som bilen kom ifrån låg i halvskugga. På motsvarande sida som lastbilen kom ifrån stod en buss som såg alltihopa och när mina vänner kom dit så det första chauffören (bussen) sa: Vad var det för en idiot? När jag hörde detta så ringde jag direkt runt till mina vänner och släktingar för att höra hur läget var. Min syster brukar åka denna sträcka när hon åker till mina föräldrar och hon var ledig den dag detta hände, dessutom svarade hon inte i telefon när jag ringde. Men som väl var fick jag tag på hennes man i mobilen och han sa att hon var hemma. Då släppte chocken efter att jag även ringt mina föräldrar. Ja detta var en hemsk historia, det är sådant som man tyvärr får råka ut för, sådant som egentligen inte får hända. Ha det bra MVH Kenneth |
Mark och Knebert!
Det är just den här typen av inlägg som jag INTE vill diskutera efter en tragisk olycka Mark, det fel som anmäldes var att vägsignalanläggningen visade stopp trots att spårledningen inte var belagd. Detta åtgärdades mycket snabbt. Sen det "experiment" du refererar till är troligen en av flera modeller som BV jobbar med. Som du säger är det inte mycket att göra om ett vägfordon kör upp på spåret just före tåget. En av de större olyckorna i USA var när en lastbil körde genom fällda bommar och koliderade med en gasolvagn i tåget. Men alla som läser detta!! Bommar är mjuka och tåg är hårda. Om ni någonsin skulle hamna i en trafikstockning och bommarna går ner när ni är på spåret, KÖR KÖR KÖR. Bommarna är byggda för att gå sönder utan att det behövs en pansartruck. Kenny http://msts.e-buzz.net/stw/images/st2004/st4_strip7.gif |
Som tillägg också (som jag hoppas och tror att man fortfarande får lära sig på trafikskola) är att
Om man får motorstopp på järnvägsövergång och inte får igång motorn - Lägg i ettans växel och kör förbi korsningen med hjälp av startmotorn. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Helt rätt Fredrik. Att det sen finns bilar med automatlåda är ju ett problem, framförallt för dom som köper dom:)
Kenny http://msts.e-buzz.net/stw/images/st2004/st4_strip7.gif |
Då är det bara neutralläge (N) och knuffa bilen från platsen som gäller... Får man ändå inte bort den ska man "larma tågföraren", hur nu det ska gå till. Allt enligt senaste körkortsboken.
____________________ http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
Så det funkar inte att köra startkablar mellan rälsen? Kanske bara en myt..
Men jag hade nog svettats en del och inte tänkt helt logiskt när jag fått stopp mellan bommarna.... |
Kontakta tågföraren är väl inga större problem. Det går väl att ringa 112 och sedan kontaktar dem (med viss hjälp av BV) lokföraren
Erik Götborg, VD för RTS Trafik RTS Trafik AB Norra Hamnen 10 254 36 Dunholmen Telefon; 0437-231129 E-post; rts@svttl.se |
Ett lite tankeexpriment.
Vad jag fått höra så påbörjas bomfällning på stambanor (Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö) ca 3 km innan tåget kommer. Låt säga att man fastnat med sin bil och vill kontakta föraren på tåget. X2000-tåget håller 200 km/h och har alltså 3 km fram til din bil på spåret Vi använder S=v*t vilket då ger t=S/v vilket betyder att man har 54 sekunder på sig innan tåget kommer. Att ringa upp 112 och att de ska hinna kontakta föraren på berört tåg inom 54 sekunder finner jag ganska otroligt. Lägg också till att tåget behöver en stoppsträcka. Ett tåg i 160 km/h ger 68 sekunder vilket möjligen skulle kunna gå att klara det på. Vid övergångar utanför stambanorna är det inte säkert att det är 3 km innan de börjar bomfällning men i andra hand är det lägre hastigheter det handlar om då. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
För att fortsätta ditt tankeexperiment Fredrik och titta på bromsträckan så beror den på en mängd faktorer.
Ingen lätt ekvation.... http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip3.jpg Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
För mig så ser ekvationerna helt omöjliga ut. Även om du har 68 sekunder på dig, så försöker du förmodligen först starta bilen ett par gånger. Sedan måste du få kontakt med 112 (inte så lätt alla gånger) och de måste sedan ta kontakt med föraren, bara et tar ju ett tag. Och sedan ska lokföraren dra i nödbromsen, stoppsträckan från 160 km/h borde vara runt en kilometer, möjligen något mindre.
Kontentan blir att man bör försöka flytta fordonet i första hand istället för att ringa 112... ____________________ http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:40. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009