![]() |
SST 1.0
|
Citat:
http://msts.e-buzz.net/stw/beta2/st4_strip3.jpg Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Gissar att det inte ska se ut såhär när man startar?
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7745192035.JPG EDIT: Hur får man igång joystick till det? http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif |
Citat:
Annars måste jag säga att simulatorn flyter på jättefint utan en massa hack/ryck. Det jag saknar är en lite manual för hur man får in värdena i ATC:n, om ATC:n går att ställa in i denna version? Som lokförare tycker jag att den ger en riktig känsla när man kör, dock är vissa signaler svåra att se innan man kommer fram till dom. Annars, snyggt jobbat :D :D :D http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2571184559.gif Roger |
Det ska gå att ställa in ATC. T.ex hur långt tåget är och lite andra inställningar... Jimmy kanske tipsar under helgen...
Likaså ska det gå att hoppa ut utanför hytten och flyga med. Man kan också ändra nästa signal och näst nästa signal. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Om jag förstod Jimmy rätt så är det (som ni ser också) Regina man ser men den faktiskt fordonsmodellen som simuleras är Rc-lok med X antal vagnar, vilket man skulle kunna ändra i någon config-fil.
Jimmy får gärna rätta mig om jag uppfattat fel men jag tyckte det var så det framställdes. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Det stämmer att det är en RC-modell för fordonet (som visualiseras som ett Regina). I SimulationKernel.xml kan man konfigurera antalet vagnar och vikter samt lite övriga parametrar.
ATC:n ska gå att ställa in med tumhjulen (tror det är CTRL+F1-F9 eller möjligen CTRL+1-9), men lita inte på att det ger något resultat just nu. Som jag skrev i den andra tråden så har något hänt med ATC:n under paketeringen, vilket gör att den inte fungerar alls som den borde. Det kommer nog en uppdatering under veckan förhoppningsvis. En exakt sån där mörk bild fick jag också när jag körde WindowFX eller vad det nu heter (ett program som gör en massa effekter på fönster m.m. med hjälp av 3D-hårdvaran). Det är omöjligt att säga vad det beror på i just ditt fall, men om du har något annat program igång som använder sig av 3D-hårdvaran så kan det vara en bra början att testa och stänga av det. Vad har du för grafikkort? Hur du får igång joysticken finns beskrivet i den andra tråden. /Jimmy |
Radeon 9700pro
EDIT: Kollade joystick, och det stog redan winblablabla där, så borde jag som har en X45 bara kunna åka, men icke! Ingenting hände. Vilken spar har ni använt? Antar att det är gasen?? Föresten: Stänga av 3d-hårdvaran? Hur göra? http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif |
Nej, stänga av 3d-hårdvaran ska du inte göra. Vad jag menade var om du hade något program (som tex det jag nämnde ovan igång) som ställde till det för dig så skulle du testa att stänga av detta.
Du kan det alltid vara en idé att testa de senaste drivisarna på http://www.ati.com, om du inte redan har dem. Annars är det som sagt väldigt svårt att diagnosera felet så här. Själv kör jag med ett 9800 Pro utan några problem och det finns ingen anledning att ett 9700 inte skulle fungera. |
Jag får inte till det....
Har testat båda downloadsen och får detta, när jag försöker starta: http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8920104537.jpg Och försöker jag kolla på dokumenten, blir det så här: http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9893104621.jpg Varför??????? Jag kör med 9800 pro, directx9c och Windows Me. http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif http://pirpen.cjb.net/ |
Hej! Jag har nu installerat och kört simulatorn. Allt utom ATCn verkar fungera fint. Jag läste det här om hur man ändrar joystick m.m. men jag har inte ens någon fil som heter simulation.xml, bara en som heter simulationkernel.xml, och i den filen finns det ingen tag winjoystick elelr winjoystick1. Men men.. det funkar ju med piltangenterna också.
Finns det någon här i forumet som är lite haj på C++ och XML, som kommer ge sig på att försöka bygga banor eller ändra saker, kanske hjälpa till att utveckla simulatorn, förutom Jimmy alltså.. Vi pratade om igår på releasen, att det kanske skulle gå att koppla en ställverkssimulator till SST, och kanske på sikt kunna få en "multiplayer" simulator med fjärr och allt. Men först måste ju SST bli klar, nästa år i december har jag för mig att Jimmy sa. Nu ska jag försöka få igång min MOMO ratt till SST.. |
Lite frågor från mig också...
Finns det möjlighet att köra spelet i fönster istället för fullskärm? Vidare undrar jag om det finns stöd eller om man måste skriva om koden ifall man vill ha "finare" gaspådrag/broms. Just nu är det ju bara öka-minska. Det jag jämför med är likt i MSTS där man kan se i procent hur mycket gaspådrag man har. Just nu är väl en analog joystick ett måste för att få lite bättre körkänsla...? ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Fredrik: F4 ändrar mellan fönster och helskärm http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2571184559.gif Roger |
Tack Rojje!
Kanske ska förtydliga mig om det andra. Det jag menade var om det gick att göra så att ett tryck på "pil upp" gör att det motsvarar 10% fullt gaspådrag, 2 knapptryck 20% och så vidare och samma sak på "pil ner" ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Pierre: Simulatorn är faktiskt otestad på Windows ME, så det är möjligt att det är ett problem med detta operativsystem. Om någon annan här har fått igång SST på ME så får ni gärna säga till. Men min spontanta reaktion var att den DLL-fil som den kraschade i verkar komma från en NVidia driver, vilket stämmer dåligt med det ATI-kort du har. Har du möjligen haft ett NVidia kort tidigare i datorn och att det ligger saker kvar? Bara en gissning från min sida.
|
Fregge: Fel av mig. Den fil som vi förrut hade som hette Simulation.xml motsvaras nu av Ang.xml, Forserum.xml, Huskvarna.xml och Tenhult.xml, beroende på var du startar. I övrigt så är det samma instruktioner för att få igång joysticken, dvs ändra WINJOYSTICK1 till WINJOYSTICK.
För högre upplösning på piltangenerna krävs lite programmering, men det är möjligt att vi fixar det till nästa version. Joystick är nog rekomenderat dock tills vidare. /J |
jimmyroq: Jag hade ett geforce kort tidigare, men nu har jag ny hårddisk och den köpte jag efter ATI kortet.
Men jag har ett nforce2 moderkort, ett Abit NF7-S. Kan det vara det som inte är kompatibelt? Eller är det Windows Me? Men då borde väl 98 också ge problem?????? Nån annan än jag som inte får igång SST? Vad har ni för kort/OS? http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif http://pirpen.cjb.net/ |
Jag har provkört på ME och det fungerar men med fruktansvärt dålig framrate. 1-2 bilder per sekund ungefär och dessutom spottar den ur sig felmeddelanden i textfösntret (se bilden). Samma resultat har vi även på en W2k-maskin så det är nog inte ME som är boven. Det gemensamma mellan dessa bägge maskiner är att de har GeForce-kort men det är olika fabrikat. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1087140926.jpg |
Jag upplever precis samma sak som HansB. 1 frame/sec och samma felmeddelanden i DOS-fönstret. Jag har provkört på en Win2000 och en XP med samma resultat. Troligen har båda någon form av GeForce-kort.
XP:n som jag sitter vid nu har 512MB internminne, 2.0GHz, GeForce4 TI 4600 med senaste drivrutiner. Är det för klent eller är det något annat som är fel? |
Jag har samma broblem (+ att texturåtergivningen inte är korrekt) med ATI Radeon 7500 (Dell inspiron 2,8ghz, 512 mb minne)
Så problemet är nog inte GeForcekorten (eller ev. felaktiga drivrutiner?) Kan det behövas ställas in några parametrar, ex för Open GL, under egenskaper för skärmkort i windows? Eller i någon medföljande fil till simulatorn? Citat:
|
För er som har problem med NVidia-kort: det beror troligen på att multitextureringen inte fungerar på samma sätt som med ATI-kort. Man kan lösa det (förhoppningsvis) genom att ändra:
DOUBLEMASKS ="TRUE" till DOUBLEMASKS ="FALSE" i View3d.xml Man förlorar ett texturlager men prestandan borde bli acceptabel. /J |
Är det rätt att spelet hackar? det gör det hos mig, men det går att t. ex tuta ordentligt, bara att det hackar när man kör, vad ska man göra då?
M.V.H Tobias år 2004! ------------------------ Kolla gärna på min fotosida, där jag har samlat lite tågbilder: http://medlem.spray.se/tobiasja8/ En tågsida på G med Itino. |
Är det fler personer än jag som efter att man avslutat SST har C: full med .bmp-bilder? När jag avslutat SST hade jag drygt 1000 bilder á lite drygt 5Mb styck...
/Roger http://members01.chello.se/averdahl/rc4.gif Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
Citat:
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/3704383.jpg Strängnäs Modelltågförening, RapidHO. Bli medlem... www.rapidho.has.it eller(http://w1.152.telia.com/~u15207575/) |
Jag har bara hunnit testa lite grann. Men jag har inte upplevt några bilder i C ännu. Var i C dyker de upp? Då kanske jag vet var jag ska leta.
MVH Macley |
Jag fick också en väldans massa .bmp bilder i C:De hamnar inte i någon mapp, utan direkt i C:\.
MvH. Mson http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5093193218.jpg |
Fick precis joysticken att fungera, men man ger gas med gaspådraget som är lämpat för flygsimulatorer. Hur gör jag så att det är med själva "styr stickan" man ger gas och bromsar.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/3379162745.gif /Johan |
Citat:
M.V.H Tobias år 2004! ------------------------ Kolla gärna på min fotosida, där jag har samlat lite tågbilder: http://medlem.spray.se/tobiasja8/ En tågsida på G med Itino. |
Fick oxå en massa bilder i C: [}:)]
Med vänliga hälsningar Rodi http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3395195047.JPG |
Sitter och läser lite i koden och såg plötsligt anledningen till bmp-bilderna som nämns ovan. Det beror på att ni tryckt 'm' medan ni kör. Med 'm'-knappen så togglar man skärmdumpning av/till. Den är av från början.
|
jimmyroq: Kan jag göra nått för att kunna testa SST? Eller är det en annan dator som krävs?
Jag vet att det är en beta och freeware och att man inte kan kräva nått, men skulle hemskt gärna vilja testa..... Har inte haft några problem med nån annan simulator/spel/program med denna dator! Datorn: AMD 2500+ ABIT NF7-S 1024 MB PC2700 ATI 9800 PRO WD Raptor 74 GB Windows Me Som sagt är moderkortet ett nforce 2 kort och drivarna till det kan innehålla filer från NVidia!????? Jag hade ett geforce4 ti4200 innan, men hårdisken är bytt efter bytet till ATI-kortet, så att det skulle finnas filer ifrån geforce-kortet kvar är omöjligt. http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif http://pirpen.cjb.net/ |
Det hackar på min data också!
Vad är felet? Nån som vet kanske? Jimmy Ringsell |
Ni som har problem med att det hackar, testa att göra ändringen som står längst ned på sida 1 i denna tråd. Om det fortfarande hackar - vad har ni för hårdvara?
Som någon här skrev, ni som får hårddisken full med massa bmp-bilder (detta kan också vara en anledning till att det hackar!) har slagit på screenshot-dumpning. Pierre, tyvärr är det väldigt svårt att veta vad som är fel. Den enda generella rekommendation jag kan ge dig är att testa på någon annan maskin med liknande setup, testa att byta delar av hårdvaran etc. Är det moderkortet som är problemet så är det ju svårt dock. Simulatorn har ju hittills inte testat på särskilt många olika datorer, så eventuella hårdvarukomflikter som påverkar SST kommer nog fram vad det lider. Inom projektgruppen har vi tex enbart kör under Windows XP och nästan uteslutande på P4 maskiner med olika chipset. Vet dock att vi har kört den på åtminstone en AMD-maskin, men oklart vilket chipset på moderkortet. Till skillnad mot mycket annat i 3d-världen så använder SST OpenGL istället för DirectX och det kan innebära att även om mycket annat fungerar så fungerar inte SST därför att man har en (av någon anledning) korrupt OpenGL-hantering. Testa med nånting annat som använder sig av OpenGL och se om det är samma problem där eller om det kan vara något annat. DV12 - testa att ändra lite i Controller.xml. Det du ska göra är att byta axlar för pådrag och broms. Den enda rekomendation jag kan ge är att testa sig fram, till slut lyckas man förhoppningsvis. /Jimmy |
Citat:
// Hans Ps. Finns det nån bugzilla eller liknande för felrapportering? Några små saker har jag märkt av efter några provturer. |
Spelar Return to casle Wolfenstein och det fungerar bra. Det är väl ett OpenGL-spel!?????
Hade hoppats på att jag bara behövt hämta nån/några filer och att det sen skulle fungera....men sån tur har man ju inte. Tråkigt att alla inte kan använda SST! Byta hardware för att det ska fungera är inget jag tänker ge mig på.... http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif http://pirpen.cjb.net/ |
Pierre - jag tror inte det är något fel på din hårdvara, utan jag tror det är något med just din setup som krånglar och som visar sig med just SST. Vi har ju som sagt inte haft någon möjlighet att testa på alla tänkbara hårdvarukonfigurationer tidigare och simulatorn är ju att betrakta som en mycket tidig beta-version.
Jag har en misstanke om att det i ditt fall inte är grafiken, utan ljudet som ställer till det. (se tex: http://opensource.creative.com/piper...er/002452.html ). En sak du kan testa är att i den konfigurationsfil som används (Ang.xml om du kör från Äng station tex) göra följande: 1. Hör du något ljud innan simuleringen kraschar? 2. Byt ut "SOUND" mot "SOUND1" (då hittar inte ljudmodulen någon SOUND-tag och kommer inte starta) 3. Kör igång simuleringen igen. Gjorde detta någon skillnad? 4. Byt tillbaks SOUND1 mot SOUND. 5. Byt ut taggen VIEW3D mot VIEW3D1. 6. Kör igång igen. Någon skillnad? Vad händer? /J |
HansB - ja, det finns en Bugzilla på Sourceforge, men vi har den enbart öppen för utvecklingsteamet än så länge. Det går däremot bra att skicka en buggrapport till mig (adress finns på hemsidan) så lägger jag in i bugzilla om det är något som vi inte redan vet om. Tala gärna om vad du har för hårdvarusetup och operativsystem i buggrapporten om det är buggar av den typen att detta skulle kunna påverka.
Tillägg: Buggar i ATC behöver ej rapporteras, dessa är vi fullt medvetna om. /J |
jimmyroq: Det var ljudet som ställde till det. Efter jag hämtat och installerat uppdateringar, så funkar allt som det ska. Du ska ha ett stort tack!
Jag hade aldrig kommit på detta själv.... Det brukar ju vara grafikdrivarna man måste uppdatera, aldrig ljuddrivarna. Får ni samma fel som jag fick!? Uppdatera era drivare till ljudet! Simulatorn är visseligen en tidig beta, men den ger ett mycket lovande intryck. Grafiken är otroligt mycket bättre (tycker jag!) än både MSTS och Trainz tillsammans! Är det bara jag som känner att vi fått en svensk BVE nu!????? http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5648353.gif http://pirpen.cjb.net/ |
Mycket välgjort och trovärdig järnväg och svensk känsla. Redan i tidigt skeende ser man att detta kommer bli något fantastiskt. Jag antar att ni kommer lägga till mer hus och vägar senare och kanske realistiska gångegenskaper.
Själv kör jag Xp på en P3 900 Mhz, 256 Mb ram, soundblaster live och Asus Ati 9600xt. Vist hackar det en del men att det gick i gång och fungerar som det ska, får jag vara nöjd med. :-) |
Även hos mig flyter det på fint nu sen jag ändrat DOUBLEMASKS ="FALSE". Inga hack alls. Mycket trevlig simulator.
En joystick skulle nog gett mer känsla. Har ingen men väl en RailDriver. Kan man få igång den genom att ändra i någon xml-fil? Jimmy: Jag laddade hem källkoden och försökte kompilera med Visual Studio .Net 2003. Fick något kompileringsfel som jag kunde ta mig runt men sen stupade länkningen på 'Unresolved external...'. Vilken Visual-version använder ni? Mvh Mikael |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009