![]() |
Planering för spårvägsrutt
Jag har fn ingen dator hemma, då den är på reparation. För att sysselsätta mig under tiden planerar jag en spårvägs-/light rail-rutt på till att börja med 10-15 baseboards.Linjen/linjerna kommer att gå nästan uteslutande på egen banvall (kanske ett liett parti i gata). Tanken är att spårvägsanläggningen ska vara byggd och trafikerad i nutid.
För att få så mycket touch av verklighet som möjligt vill jag ha hjälp med svar på några frågor. 1) Var kan man hitta diagtam med vilken sth som gäller för olika kurvrader. (finns inget annat får tabell för järnväg duga)Radier från ca 40-50 meter och uppåt kommer att användas. 2)Vilka lutningar klarar spårvagnar i allmänhet? ex tvärbanan, Göteborgs spårvägar. 3) Vilka spår, kontaktledningar och annat "trackside"mateial med spårvägsanknytning kan rekommenderas? Så fort jag kommit en bit på vägen tänker jag lägga upp bilder här på forumet. Snart är det vår! |
Glömde fråga om sth på egen banvall för ex. tvärbanan & GS.
Snart är det vår! |
Jag har läst någonstans att den brantaste backen i Göteborg är Stigbergsbacken med ca 5% lutning. Högsta hastighet på särskild banvall i Göteborg är 60 km/h.
// Daniel |
burmabacken har en lutning på 12% men det kör i och för sig inga spårvagnar där heller!
Här e jag, roligare än så här blir det inte (just nu) |
Hej!
Tvärbanans största lutning är 50 promille och sth på egen banvall är 80 km/h. Dock finns det endast något enstaka ställe där tåget lyckas komma upp i 80 innan det måste börja bromsa mot nästa station. Banan är också ganska kurvig, i kurvorna är hastigheten begränsad till runt 60 km/h. Jag kan återkomma med detaljer om det skulle behövas. Hälsn. Tobias Tvärbanans ställverksprojektör på Bombardier |
Här kommer en schematisk bild över rutten som planeras.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4459094629.jpg Som synes kommer linjen att ha två grenar ute i en förort, andra änden kommer att ligga i stadskärnan. De streckade grenarna är sådana som eventuellt kommer som komplettering, jag får se hur mycket som hinns med. Mitt på den gemensamma sträckningen kommer någon form av vagnhall att byggas, kanske blir en hållplats underjordisk? Som sagt projektet är i sin linda och ibland tenderar ju saker och ting att rinna ut i sanden, men med lite planering och skisser hoppas jag kunna få till ett färdigt resultat. Snart är det vår! |
Jag har fått tillbaka min dator, så nu kan jag börja med spårläggning! Bilder kommer snart!:D
Snart är det vår! |
Jag skulle vilja ha er forumdeltagares tips på vagnhall, jag har sökt efter "shed" på DS, men inte hittat något som jag tycker passar. Helst vill jag ha en vagnhall/lokstall med genomgående spår, helst runt 5 spår, men hallar med färre spår kanske kan placeras tätt intill varandra så att det ser ut som en hall.
Vad heter vagnhall/lokstall på ex tyska, franska eller holländska? Snart är det vår! |
Det finns ett australienskiskt lokstall som är femspårigt mycket snyggt med invändigt med sånna gropar under spåren för mekanikerna och kranar i taket, tror det heter Engine Shed Aus någonting... Kan kolla upp det närmare om du vill.
/SD Citat:
|
Här kommer en bildfrån ett tidigt stadium i ruttbygget. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4597011350.jpg
Här ska linjen dela sig, men nu i vänder vagnarna här. Vändslingan vid Snustorp ska vara kvar för att kunna vända vid trafikstörningar eller vid körning av extravagnar. Snart är det vår! |
|
Nu börjar miljön runt Tovabergs hållplats att bli klar.
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8133125415.jpg En sydgående spårvagn har precis ankommit Tovaberg. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6331125549.jpg Strax efter kommer en norrgående vagn in på hållplatsen. Pga den kuperade terrängen krävs trappor och gångbro för att förbinda hållplatsen med de högt belägna bostadsområdet Tovaberg. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7623125927.jpg Uppifrån Tovaberg har man god överblick över hållplatsen. Strax söder om hållplatsen viker spåren av mot vagnhallen, inga plankorsningar mellan norr och södergående spår finns så spåret in mot vagnhallen norrifrån går på en bro över huvudspårets dubbelspår. Snart är det vår! |
|
hur går det med banan?
Hej Hinken
Nu har det gått mycket länge sen senast med bilder Bygger du fortfarande?:rolleyes: |
Jag har inte byggt något på rutten de sista månaderna, luftledningarna jag hittade stämde inte i höjd med vagnarnas strömavtagare, detta gjorde att jag tappade sugen på att bygga vidare. Banan finns dock kvar på hårddisken så kanse ny motvation infinner sig fram mot höstkanten att fortsätta bygget....
|
Citat:
Hoppas du fortsätter Det där med höjden på luftledningen löser sig Finns det en strömavtagare i den höjden finns det en luftledning;) Lycka till!:D |
Fenomenalt.
Mycket snyggt spårvägsrutt. Jag fick en idea här.
Är kommer den följ gärna texten om du är angelägen. Din spårvägsrutt har blivit större och du har utjämnat endel av klipporna och liksom byggt en förort på höjden väldigt roligt. Jag hoppas befolkningen på låtsats i verkligheten gillar själva hållplatsen och dem lägenheterna? Men jag saknar lite mer längre linjer och flera hållplatser och lite mera natur eller kanske någon motorväg eller riksväg det rekommenderar jag gärna. Luftledningarna är åtminstånde nödvänligt att använda saknas det sånt kan dina spårvagnar spåra ut i terrängen (på låtsats)Du är ju du som har grundat denna härliga stad hoppas i framtiden att det växer flera skogar och ängar och byggst flera affärsområde och industrier jag tycker denna stad liknar den nybyggda Göteborg det ser fullkomligt bättre med gångar till andra perrongen det var bra monterat killenhttp://217.197.57.186/forum/images/icons/icon14.gif Det saknar också mera vägar och gräs jag tycker du borde färga lite mer gräs och små kullar då blir det fridfullt. Din bana blir bara bättre om du fortsätter beräkna varuhus ängar flera skogar och mera vägar till innerstan kanske. jag hoppas din stad växer och blir mer bostäder. Snyggt var det iaf. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:51. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009