Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Jag börjar på lokförarutbildningen i Hallsberg (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=8770)

Tomas 2005-03-30 00:28

Jag börjar på lokförarutbildningen i Hallsberg
 
Bara så ni vet vart jag tar vägen nu så kommer jag alltså att börja på lokförarutbildningen i Hallsberg 11/4 vilket ska bli väldigt spännande. Och har man velat bli lokförare sen 4 års ålder så är det väl dags nu att uppfylla drömmen hehe

/Tomas

Deskgrunt 2005-03-30 01:06

Lycka till Tomas!

Men lova att inte överge oss helt :)

Rojje 2005-03-30 15:25

Grattis Tomas!
 
Då fixade du sista lilla "hindret" för utbildningen :D

Du kommer inte att ångra dig trots att det finns dåliga sidor i jobbet. Som tur är överväger dom bra :cool:

Totte 2005-03-30 15:44

Lycka Till!

vl 2005-03-30 16:29

Grattis! :tumupp:

Vad krävs för att komma in på den utbildningen? Jag antar att en ganska teknisk gymnasieutbildning är lämplig, men vad mer behövs för att bli lokförare? Är det höga betyg för att komma in på lokförarutbildningarna?

Tomas 2005-03-30 16:54

det enda du behöver är högskolekompetens, sen vad det är för gymnasielinje eller hur bra betyg du fått spelar väldigt liten roll.

Det som krävs är ju bara att klara urvalstesten, som i Hallsberg består av dels penna-papper test och klarar man dem så går man vidare och gör 3 datorstödda test. Papper testen testar logisk förmåga, enkel matte och svenska, datortesten kollar närminne, koncentrationsförmåga och simultanförmågan. Sist men inte minst ska man sedan göra en läkarundersökning (som kan gå loss på 1500-2000kr hos Previa) men som jag gjorde gratis förra sommaren iom att en godkänd läkare kom till JTJ och testade oss.

Jag har ju pratat lite med olika lokförare och många kommer ju med ganska mycket negativa kommentarer om sitt jobb, men alla säger ändå att de absolut inte ångrar sitt yrkesval. Men det är väl alltid så på de flesta arbetsplatser, finns alltid dåliga sidor.

/Tomas

Tjatte 2005-03-30 23:02

11/4 ja... :)
 
Skoj Tomas, då syns vi ju då.

/ Tjatte a.k.a. Johan

DJTimboy 2005-03-30 23:51

Tågmuppar har helt klart en nackdel när man söker jobb. Alla bolag väljer bort tågmuppar i första hand så ni vet, så det är knappast lätt att få jobb när dom fattar att ni är tågmupp dessvärre :(

Tomas 2005-03-31 02:17

Tjatte, så roligt :)

DJTimboy, merit att vara eldare på och övningkört ånglok på JTJ var nog ett plus för utbildningens skull i Hallsberg, men hur det är med SJ/GC mm vet jag inte hur de ser på saken.. men vissa bitar kan man ju tona ner.. speciellt tågsimulator och fotomupp (om man nu är sådan) ;)

/Tomas

Hinken 2005-03-31 11:07

Vilka synkrav är det? Har själv full syn på ena ögat, men 0,5 på det andra. Varken periferiseendet eller färgseendet är defekt. Nyfiken på vad som gäller.

DJTimboy 2005-03-31 11:16

Citat:

Ursprungligen postat av Tomas
Tjatte, så roligt :)

DJTimboy, merit att vara eldare på och övningkört ånglok på JTJ var nog ett plus för utbildningens skull i Hallsberg, men hur det är med SJ/GC mm vet jag inte hur de ser på saken.. men vissa bitar kan man ju tona ner.. speciellt tågsimulator och fotomupp (om man nu är sådan) ;)

/Tomas


Jo, du har klart en fördel då. Men dom små bolagen brukar oftast inte bry sig om muppar, men SJ, GC och TKAB brukar inte vilja ha någon mupp. Glömmer aldrig det Sven Malmberg sa på ett möte:

- Aldrig i helvete att en mupp ska jobba här :D

Joel 2005-03-31 11:30

Grattis till utbildningen Tomas!:) Men varför är det en nackdel att vara tågmupp, jag tycker att tågbolagen snarare borde tycka det är trevligt med personal som brinner för sitt arbete?

Tomas 2005-03-31 12:07

Hinken ta en titt på http://www.jarnvagsstyrelsen.se/forfattningssamling.htm
där hittar du en föreskrift om hälsoundersökning och hälsotillstånd samt två bilagor som du kan ta en titt på, har själv helt normal syn så jag kan inte det där om synkrav.

/Tomas

DJTimboy 2005-03-31 12:29

Citat:

Ursprungligen postat av Joel
Grattis till utbildningen Tomas!:) Men varför är det en nackdel att vara tågmupp, jag tycker att tågbolagen snarare borde tycka det är trevligt med personal som brinner för sitt arbete?

Det har hänt vissa olyckor för att lokförarna varit tågmuppar. Några av dom på rangerbangårdar.

Fredrik 2005-03-31 15:14

Vad är en tågmupp och när blir man det?

Vilka är olyckorna? Tänkte jag skulle läsa järnvägsinspektionens rapport om dessa olyckor. Tror knappst det står i rapporten att det är på grund av en tågmupp olyckan(orna) inträffade

Rojje 2005-03-31 16:43

Tyvärr är det ganska vanligt att många inom järnvägen tycker att man är konstig om man är intresserad av tåg och samtidigt jobbar med tåg. Som att svära i kyrkan. Jag förstår inte denna inställning.

Om du jobbar med data och sysslar med det på fritiden är det OK, ses som en seriös person. Jobbar du som bilmek och fixar bilar på din fritid är det också OK, vilken tillgång för firman.
Men om du jobbar som järnvägare och är intresserad av järnväg på din fritid, puh vilket pucko/nörd man är.

Varför :confused:

Olaf Lindström 2005-03-31 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av Rojje
Tyvärr är det ganska vanligt att många inom järnvägen tycker att man är konstig om man är intresserad av tåg och samtidigt jobbar med tåg. Som att svära i kyrkan. Jag förstår inte denna inställning.

Om du jobbar med data och sysslar med det på fritiden är det OK, ses som en seriös person. Jobbar du som bilmek och fixar bilar på din fritid är det också OK, vilken tillgång för firman.
Men om du jobbar som järnvägare och är intresserad av järnväg på din fritid, puh vilket pucko/nörd man är.

Varför :confused:

Life ain't fare, så enkelt är det! Det har nog att göra med att tåg av en "vanlig svesson" ses som ett transportmedel, kommunikation. Däremot så är bilar en hobby som många fler sysslar med och har fått en OK stämpel:(

Det krävs fler tågfotografer för att få en OK stämpel på våran hobby, vi måste ut och rekrytera!:p;)

Dson 2005-04-03 23:31

Om jag förstått det rätt, så är det en PIIP nackdel om man nu alltså är en tågintreserad? Det förstår inte jag...:(

Borde inte operatöre(erna)n vara glad(a) åt en som har järnvägen som intresse, och alltså även lär sig snabbt?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009