Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Ny beta, Hilding Carlsson (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=8806)

KMW 2005-04-04 14:58

Ny beta, Hilding Carlsson

1 bifogad(e) fil(er)
Filat tillräckligt för att vilja få lite synpunkter nu:
Länk för nedladdning av beta (~750kB): http://web.comhem.se/~u70618082/Yo1p.zip
Enbart filer och consist, kopieras till rätt ställe manuellt.
Använder KIHA31 för ljud och cab.
Kom ihåg att den har FYRA växlar, annars går det lite långsamt.
På Grenningebanan och med alla släpen måste man växla flitigt för att klara backen.

Kommentarer tack, här eller med e-post.
Alla synpunkter välkomna.

Även lokomotorn finns kvar för beta-nedladdning: http://web.comhem.se/~u70618082/Z4p.zip

DJTimboy 2005-04-04 15:10

Görsnyggt! Kan inget mer än säga att det är underbart! Bra jobbat, längtar efter mer :)

Olaf Lindström 2005-04-04 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av DJTimboy
Görsnyggt! Kan inget mer än säga att det är underbart! Bra jobbat, längtar efter mer :)

Hundra procentig kommentar! Kan bara instämma!:p:p

Laddar ner just nu, hoppas att den ska få köras ikväll, just nu ska moppen fixas lite och sen köras i vårsolen!(sommarsolen?)

Arre 2005-04-04 15:54

Snyggt!

Har du gjort den till MSTS så går den väl göra så den går i Trainz också?

Olaf Lindström 2005-04-04 15:55

Ursäkta dubbelposten!

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson

Hej Arvid.

Det går inte om han har använt Train Sim Modeler, har han använt Gmax så kan man med viss möda(enligt vad tidigare debbattörer sagt iaf!) konvertera! Det kräver dock mer än att man exporterar till Trainz i Gmax, ganska mycket arbete med vissa lok och mindre med andra!;)

KMW 2005-04-04 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson

Trainz, vad är det?

Skämt åsido, den är gjord i gmax men jag har inget intresse i Trainz och vet noll om att exportera modeller för Trainz.

henke_89 2005-04-04 21:22

Wööw,vilken fin! Gillar Hilding-rälsbussarna. Ska testa betan!

/henke

Pierre 2005-04-04 21:28

Tack för ännu en fin modell!

Superroligt att någon gett sig på svenska smalspårsmodeller....

Kanske någon ger sig på en rutt också? Kanske en museijärnväg?

KMW 2005-04-05 11:56

Bana planerad men vilken är det?

Både denna och tidigare Z4p är gjorda med ett kommande ruttbygge i åtanke.
Fordonen och släpen är alltså valda med en specifik förebild, fordonens nummer är dock inte från förebilden.
Den som har god pejl på sina smalspåriga banor kan eventuellt gissa vilken bana det är.
Har DEM terräng för banan och som sagt lite fordon gjorda som ska målas för banan.
Samlar underlag för banan vilket under sommarhalvåret skall kompletteras med lite fältstudier.

Någon som kan klura ut vilken bana det är baserat på: Z4p, Yo1p, UCFop, UDop & UF2p?

Totte 2005-04-05 13:42

Hej!

Z4p http://www.jarnvag.net/lokguide/Z4p.asp
Yo1p http://www.jarnvag.net/vagnguide/Y.asp
UCFop Hittar inget
UDop UDo1p http://www.jarnvag.net/vagnguide/Y.asp
UF2p http://www.jarnvag.net/vagnguide/Y.asp

När jag var pojkåldern så åkte jag rälsbussarna på Öland varje sommar tills banan lades ner.

Json 2005-04-05 14:53

Ända banan jag kan komma att tänka på är gotland... men dom hade vällan inga UF2p?

Lelångenbanan?

Jonatan 2005-04-05 16:52

Snygga rälsbussar, fast fanns dom inte i normalspår också?

/Jonatan

DJTimboy 2005-04-05 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av Jonatan
Snygga rälsbussar, fast fanns dom inte i normalspår också?

/Jonatan

Jo fast jag vet inte om alla varianter fanns till 1435

KMW 2005-04-05 18:57

Citat:

Ursprungligen postat av Json
Ända banan jag kan komma att tänka på är gotland... men dom hade vällan inga UF2p?

Lelångenbanan?

Tror inte heller det fanns några UF2p på Gotland, annars är ju de röda bussarna väldigt snygga och GJ en lämpligt stor bana för hugade byggare. Lelångenbanan är klart intressant, fast fel. Numret på Z4p betan kommer från Lelångenbanan och då jag sade numret var fel kan det ju inte vara den!

Jonatan, det är helt riktigt att det fanns normalspåriga HC bussar och släp. De jag gjort är dock smalspåriga med 891mm förebilder. UF2 är helt lika UF2p sånär som på spårvidden, övriga fordon skiljer något mer med tanke på olika lastprofil.

micke321 2005-04-05 21:46

3 bifogad(e) fil(er)
Jag har dem normalspåriga på gång i TSM.

Pierre 2005-04-06 06:23

Jag såg i din profil att du är ifrån Karlstad och tänkte på NKIJ först. Men det kan det väl inte vara!????

Totte 2005-04-06 08:59

Hej!
Kan det vara den bana enligt sidan. http://daniel.nordling.nu/jvg/2002-0...Smalsparigt25/

Json 2005-04-06 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Jag såg i din profil att du är ifrån Karlstad och tänkte på NKIJ först. Men det kan det väl inte vara!????

Eftersom han säger måla om så blir ja nästan säker på att det är NKlJ det handlar om:)

KMW 2005-04-06 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av micke321
Jag har dem normalspåriga på gång i TSM.

Inte för att jag vill klanka ned på en kollega men du har rätt mycket jobb kvar runt fronten. Särskilt på boggiebussen men även den mindre.
Om du tittar på min inledande bild eller ännu bättre ett foto av förebilden så ser du att fronten har en massa vinklar och krökta ytor.
Just denna bit är det som tagit mest tid på min buss att få till. Släpen är enklare då de är lite plattare.

KMW 2005-04-06 17:36

Citat:

Och varför skulle det inte kunna vara NKlJ? :)
Jag kunde ju sagt att SJ märkningen var fel men då hade det blivit lite för lätt.
NKlJ tog leverans av HCs sista Yo1p buss 1950 och var en av få banor som hade ett rent postsläp (SJ hade ett också vilket nummer jag använt på betan).
Hade jag skeppat ut en beta på ett AEG eller ASJ lok hade det ju blivit alldeles för lätt, eller en Uddeholmare. Ingen av dessa är längre än i planeringsstadiet ännu då jag har mycket på paletten och vill komma igång lite med banan först.

micke321 2005-04-06 18:13

Jo fronten ska jag jobba mer på. dessa är inte klara än.... Har mycket kvar att göra.

Pierre 2005-04-06 22:16

"Och varför skulle det inte kunna vara NKlJ?"

För att det blir aldrig som jag hoppas och den smalspåriga rutt jag mest hoppas på att nån skulle bygga är NKlJ!

Härligt att det var den, då jag gillar målningen/färgschemat på tågen och AEG, ASJ och Uddeholmaren är helt underbara lok/tåg....

Json 2005-04-07 16:11

Tyvärr måste jag då säga att du har gjort en "tabbe".... Alla NKlJs Y-bussar (utom UF2p) hare högt tak...

KMW 2005-04-07 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av Json
Tyvärr måste jag då säga att du har gjort en "tabbe".... Alla NKlJs Y-bussar (utom UF2p) hare högt tak...

Det är för att kunna rätta till eventuella misstag som man går ut med en beta.
Du påstår att att den skall vara högre men min fråga blir då exakt hur hög menar du att NKlJs bussar är?
Jag vet att deras bussar var av den senare något större modellen, dock är en Yo1p inte lika stor som en Yo1s pga smalspårets mer begränsade lastprofil.

dalchr01 2005-04-07 17:09

Takhöjden

Kanske någon inom Anten-Gräfsnäs kan hjälpa till med den korrekta takhöjden, de har ju en av de två bevarade NKlJ-hildingarna.

/ Christian

dalchr01 2005-04-08 00:05

NKlJ

1 bifogad(e) fil(er)
...å tills det finns en riktig NKlJ-rutt så kan man ju göra om någon annan. En smalspårig rutt som jag tycker är riktigt snygg och lagom stor att pilla med är Sumpter valley railroad.

KMW 2005-04-08 17:58

Christian, jag tar gärna emot en kopia på din NKlJ målning av Z4p.
Vill även gärna höra vad du tyckte om att måla om den, nått som ställde till problem?
Modellen är ju inte släppt officiellt ännu så justeringar av texturen kan (kommer) att ske.

/Anders

Pierre 2005-04-08 20:11

Dalle: Supersnyggt!!!! Tänker du försvenska och släppa en "svensk Sumpter"? Undrar också var du fick tag i Uddeholmaren?

KMW: Jag har ritningar på AEG och ASJ loken. Men du har säkert ritningar på dom redan????

DJTimboy 2005-04-08 20:14

Citat:

Dalle: Supersnyggt!!!! Tänker du försvenska och släppa en "svensk Sumpter"? Undrar också var du fick tag i Uddeholmaren?

KMW: Jag har ritningar på AEG och ASJ loken. Men du har säkert ritningar på dom redan????

Man kan skala ner saker i ett program som man kan öppna ihopkomprimerade S-filer har jag för mig. Men inte helt säker på den biten.

Pierre 2005-04-08 20:22

DJTimboy: Jag tror du menar Shape File Manager..... Jag har själv använt det programmet för att skala ner en del saker. Men Robbans X21 har ju ingen mellanvagn (vad jag vet!?????).

DJTimboy 2005-04-08 20:41

Citat:

DJTimboy: Jag tror du menar Shape File Manager..... Jag har själv använt det programmet för att skala ner en del saker. Men Robbans X21 har ju ingen mellanvagn (vad jag vet!?????).

Gjorde inte han en X21:a i TGOJ färgerna också eller eller trampar jag 1435 dressin på 891 järnväg?

dalchr01 2005-04-09 00:22

Uddeholmaren är en kombination av Robbans X21 och mellanvagn från Gurkans X9-sätt. Jag har använt shape file manager för att ändra proportionerna, men det krävs också en del editering i s-filerna. T ex blir strömavtagaren för smal när man krymper X21:an, så då får man hoppas att de delar man vill justera är separata matriser.

Egentligen är den inte så snygg när man tittar närmare, proportionerna stämmer inte riktigt. Vi får hoppas att Anders fortsätter i samma tempo och med samma kvalitet och ger oss fler smalspåriga värmlänningar!

PS: Tim, din mail funkade inte. DS

Pierre 2005-04-11 20:08

Dalle: Jaha, jag trodde nästan du gjort den eller fått nån att göra den åt dig.... Ja man tager vad man haver! Men så jäkla dum blev den dock inte (ser ok ut på avstånd!).

Pierre 2005-05-07 11:19

Nått nytt på G? Var ett tag sen man hörde nått nu.... Börjat på rutten?

KMW 2005-05-10 08:49

Har inte hänt just något senaste månaden.
Samlar underlag för rutten och gör lite inledande undersökningar i RE.
Än så länge inte lagt en meter räls då jag vill vara någorlunda säker på platsernas utseende innan jag börja ordentligt. Studiebesök kring Filipstad & Hagfors ska göras.
När det gäller det rullande materialet har jag tyvärr inte fått särskilt mycket feedback. Enda angående Hilding är höjden som jag dock fortfarande saknar säkra uppgifter om höjden för.
För tillfället går fritiden åt till att bygga ett bokningssystem i PHP och MySQL men när det är klart blir det åter till rutten.

Pierre 2005-09-17 19:21

Har du sett dessa underbara bilder: http://home.swipnet.se/GM_12-567C/NKLJ.htm ?

KMW 2005-09-17 20:31

Jodå, såg länken först i Postvogna och sedan Postvagnen.
Bilderna gav definitivt ståpäls!

Mvh Anders

andelind 2005-10-17 16:59

Hej, undrar bara var Hilding går att ladda ner?

KMW 2005-10-17 17:54

Den är inte släppt ännu.
Projektet har växt eftersom men börjar närma sig.
Kommer att tala om här på forumet när den finns tillgänglig.

Mvh Anders

Pierre 2006-09-22 12:21

Har ju varit dött ganska länge ifrån dig Anders, men... Byggs det nått fortfarande? Eller har du totalt tappat intresset för tågsim?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:48.