![]() |
Ny beta, Hilding Carlsson
1 bifogad(e) fil(er)
Filat tillräckligt för att vilja få lite synpunkter nu:
Länk för nedladdning av beta (~750kB): http://web.comhem.se/~u70618082/Yo1p.zip Enbart filer och consist, kopieras till rätt ställe manuellt. Använder KIHA31 för ljud och cab. Kom ihåg att den har FYRA växlar, annars går det lite långsamt. På Grenningebanan och med alla släpen måste man växla flitigt för att klara backen. Kommentarer tack, här eller med e-post. Alla synpunkter välkomna. Även lokomotorn finns kvar för beta-nedladdning: http://web.comhem.se/~u70618082/Z4p.zip |
Görsnyggt! Kan inget mer än säga att det är underbart! Bra jobbat, längtar efter mer :)
|
Citat:
Laddar ner just nu, hoppas att den ska få köras ikväll, just nu ska moppen fixas lite och sen köras i vårsolen!(sommarsolen?) |
Snyggt!
Har du gjort den till MSTS så går den väl göra så den går i Trainz också?
|
Ursäkta dubbelposten!
Citat:
Det går inte om han har använt Train Sim Modeler, har han använt Gmax så kan man med viss möda(enligt vad tidigare debbattörer sagt iaf!) konvertera! Det kräver dock mer än att man exporterar till Trainz i Gmax, ganska mycket arbete med vissa lok och mindre med andra!;) |
Citat:
Skämt åsido, den är gjord i gmax men jag har inget intresse i Trainz och vet noll om att exportera modeller för Trainz. |
Wööw,vilken fin! Gillar Hilding-rälsbussarna. Ska testa betan!
/henke |
Tack för ännu en fin modell!
Superroligt att någon gett sig på svenska smalspårsmodeller.... Kanske någon ger sig på en rutt också? Kanske en museijärnväg? |
Bana planerad men vilken är det?
Både denna och tidigare Z4p är gjorda med ett kommande ruttbygge i åtanke.
Fordonen och släpen är alltså valda med en specifik förebild, fordonens nummer är dock inte från förebilden. Den som har god pejl på sina smalspåriga banor kan eventuellt gissa vilken bana det är. Har DEM terräng för banan och som sagt lite fordon gjorda som ska målas för banan. Samlar underlag för banan vilket under sommarhalvåret skall kompletteras med lite fältstudier. Någon som kan klura ut vilken bana det är baserat på: Z4p, Yo1p, UCFop, UDop & UF2p? |
Hej!
Z4p http://www.jarnvag.net/lokguide/Z4p.asp Yo1p http://www.jarnvag.net/vagnguide/Y.asp UCFop Hittar inget UDop UDo1p http://www.jarnvag.net/vagnguide/Y.asp UF2p http://www.jarnvag.net/vagnguide/Y.asp När jag var pojkåldern så åkte jag rälsbussarna på Öland varje sommar tills banan lades ner. |
Ända banan jag kan komma att tänka på är gotland... men dom hade vällan inga UF2p?
Lelångenbanan? |
Snygga rälsbussar, fast fanns dom inte i normalspår också?
/Jonatan |
Citat:
|
Citat:
Jonatan, det är helt riktigt att det fanns normalspåriga HC bussar och släp. De jag gjort är dock smalspåriga med 891mm förebilder. UF2 är helt lika UF2p sånär som på spårvidden, övriga fordon skiljer något mer med tanke på olika lastprofil. |
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har dem normalspåriga på gång i TSM.
|
Jag såg i din profil att du är ifrån Karlstad och tänkte på NKIJ först. Men det kan det väl inte vara!????
|
Hej!
Kan det vara den bana enligt sidan. http://daniel.nordling.nu/jvg/2002-0...Smalsparigt25/ |
Citat:
|
Citat:
Om du tittar på min inledande bild eller ännu bättre ett foto av förebilden så ser du att fronten har en massa vinklar och krökta ytor. Just denna bit är det som tagit mest tid på min buss att få till. Släpen är enklare då de är lite plattare. |
Citat:
Jag kunde ju sagt att SJ märkningen var fel men då hade det blivit lite för lätt. NKlJ tog leverans av HCs sista Yo1p buss 1950 och var en av få banor som hade ett rent postsläp (SJ hade ett också vilket nummer jag använt på betan). Hade jag skeppat ut en beta på ett AEG eller ASJ lok hade det ju blivit alldeles för lätt, eller en Uddeholmare. Ingen av dessa är längre än i planeringsstadiet ännu då jag har mycket på paletten och vill komma igång lite med banan först. |
Jo fronten ska jag jobba mer på. dessa är inte klara än.... Har mycket kvar att göra.
|
"Och varför skulle det inte kunna vara NKlJ?"
För att det blir aldrig som jag hoppas och den smalspåriga rutt jag mest hoppas på att nån skulle bygga är NKlJ! Härligt att det var den, då jag gillar målningen/färgschemat på tågen och AEG, ASJ och Uddeholmaren är helt underbara lok/tåg.... |
Tyvärr måste jag då säga att du har gjort en "tabbe".... Alla NKlJs Y-bussar (utom UF2p) hare högt tak...
|
Citat:
Du påstår att att den skall vara högre men min fråga blir då exakt hur hög menar du att NKlJs bussar är? Jag vet att deras bussar var av den senare något större modellen, dock är en Yo1p inte lika stor som en Yo1s pga smalspårets mer begränsade lastprofil. |
Takhöjden
Kanske någon inom Anten-Gräfsnäs kan hjälpa till med den korrekta takhöjden, de har ju en av de två bevarade NKlJ-hildingarna.
/ Christian |
NKlJ
1 bifogad(e) fil(er)
...å tills det finns en riktig NKlJ-rutt så kan man ju göra om någon annan. En smalspårig rutt som jag tycker är riktigt snygg och lagom stor att pilla med är Sumpter valley railroad.
|
Christian, jag tar gärna emot en kopia på din NKlJ målning av Z4p.
Vill även gärna höra vad du tyckte om att måla om den, nått som ställde till problem? Modellen är ju inte släppt officiellt ännu så justeringar av texturen kan (kommer) att ske. /Anders |
Dalle: Supersnyggt!!!! Tänker du försvenska och släppa en "svensk Sumpter"? Undrar också var du fick tag i Uddeholmaren?
KMW: Jag har ritningar på AEG och ASJ loken. Men du har säkert ritningar på dom redan???? |
Citat:
Man kan skala ner saker i ett program som man kan öppna ihopkomprimerade S-filer har jag för mig. Men inte helt säker på den biten. |
DJTimboy: Jag tror du menar Shape File Manager..... Jag har själv använt det programmet för att skala ner en del saker. Men Robbans X21 har ju ingen mellanvagn (vad jag vet!?????).
|
Citat:
|
Uddeholmaren är en kombination av Robbans X21 och mellanvagn från Gurkans X9-sätt. Jag har använt shape file manager för att ändra proportionerna, men det krävs också en del editering i s-filerna. T ex blir strömavtagaren för smal när man krymper X21:an, så då får man hoppas att de delar man vill justera är separata matriser.
Egentligen är den inte så snygg när man tittar närmare, proportionerna stämmer inte riktigt. Vi får hoppas att Anders fortsätter i samma tempo och med samma kvalitet och ger oss fler smalspåriga värmlänningar! PS: Tim, din mail funkade inte. DS |
Dalle: Jaha, jag trodde nästan du gjort den eller fått nån att göra den åt dig.... Ja man tager vad man haver! Men så jäkla dum blev den dock inte (ser ok ut på avstånd!).
|
Nått nytt på G? Var ett tag sen man hörde nått nu.... Börjat på rutten?
|
Har inte hänt just något senaste månaden.
Samlar underlag för rutten och gör lite inledande undersökningar i RE. Än så länge inte lagt en meter räls då jag vill vara någorlunda säker på platsernas utseende innan jag börja ordentligt. Studiebesök kring Filipstad & Hagfors ska göras. När det gäller det rullande materialet har jag tyvärr inte fått särskilt mycket feedback. Enda angående Hilding är höjden som jag dock fortfarande saknar säkra uppgifter om höjden för. För tillfället går fritiden åt till att bygga ett bokningssystem i PHP och MySQL men när det är klart blir det åter till rutten. |
Har du sett dessa underbara bilder: http://home.swipnet.se/GM_12-567C/NKLJ.htm ?
|
Jodå, såg länken först i Postvogna och sedan Postvagnen.
Bilderna gav definitivt ståpäls! Mvh Anders |
Hej, undrar bara var Hilding går att ladda ner?
|
Den är inte släppt ännu.
Projektet har växt eftersom men börjar närma sig. Kommer att tala om här på forumet när den finns tillgänglig. Mvh Anders |
Har ju varit dött ganska länge ifrån dig Anders, men... Byggs det nått fortfarande? Eller har du totalt tappat intresset för tågsim?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009