![]() |
Önskemål till Auran
Om en vecka kommer jag troligen att träffa Henk och Greg från Auran.
Om ni har några synpunkter och önskemål ni vill jag ska framföra så samla dom i denna tråd, helst på engelska. OBS inte önskemål om fler fordon utan bara förbättringar i TRS som sådant. Det tar mig en stund att sammanställa era synpunkter så jag sätter deadline till söndag 17/4 kl 12:00. |
Inlägg från två tidigare trådar.
Det skulle inte vara dumt att kunna rotera på baseboarden. T.ex. om man råkar bygga mot väster och det var tänkt åt norr. Man skulle även få ännu större användning av modulerna som byggs, om det gick att rotera. __________________________________________________ ______________ Jag tillhör en av dom som är så förbaskat nyfiken, så att jag kan inte låta bli och ladda hem allt möjligt från DLS. Oftast blir det väldigt mycket skräp som jag inte har andvändning för. Tycker att jag sitter mer i TrainzObjects och gallrar bort, än vad jag håller på med själva Trainz. Det tokiga är att jag hinner inte ikapp. Gallrar jag bort 100 objekt, så har jag istället laddat hem 150 st nya istället. Hamnat i en ond cirkel. Har som önskemål att det framförs till Auran. Att nästa kommande version av Trainz eller om det går via en uppdatering. Att det tillkommer en funktion att man kan Arkivera eller ta bort hemladdade objekt i Trainz redan. Typ att man sätter ut ett hus på bordet och upptäcker att detta hus inte riktigt är i min smak. Att man då bara markerar det huset och får det arkiverat eller borttaget. Skulle vara guld värt för mig, att slippa köra TrainzObject och leta efter objekt som man vill ta bort. Det vore kanon om ni på STW. Hade lust att framföra detta till AURAN. Skulle gärna själv göra detta, om nu inte min engelska vore så förbaskat dålig och jag vet inte vad jag ska skriva eller uttrycka mig, för att dom ska förstå. Vore även kul och höra om ni andra sitter med samma problem och hur ni försöker lösa det hela. Bengan. |
Kommer Henk och Greg hit till Sverige? En snabbvisit eller är något längre planerat?
Jag har några saker. Ska sammanställa med några screenshots och visa. Återkommer. Skulle vara kul med en rapport efter träffen :) |
Citat:
Citat:
Citat:
|
- Ability to disable tracksounds in each items config. That would make driveable ships, trucks, planes alot more fun... Also more control over sound, ability to disable sound for an object in surveyor etc.
- Real dynamic lightning. - AI-drivers that work together with a simulated dispatcher and also real working signal-system that can handle bidirectional traffic on singel lines. - Track with builtin catenary! - Ability to archive content you don't want from inside surveyor. Those should be placed in a separate folder for optional easy deletion. - Display of an objects polygoncount in surveyor. - More control over builtin roads and traffic. Ability to replace ALL builtin traffic with own models in a map. - Triggers that consider the direction of movement. |
-Ability to superelevate tracks, for a more realistic driving experience. Especially on high speed lines.
- A measureing function that follows the track. This function will allow you to put signs and trackside objects in an exact distance from each other. -Ability so set a value for curve radius. -A function (button) in surveyor that allows you to se height in every spline point and the gradient between them (like the showing of junction names (or numbers) in surveyor). |
Citat:
|
Citat:
I nuvarande motor så är ju mycket ljus "fusk" och snarare en textur som läggs ovanpå? Tex vägbelysning, strålkastare osv. Blir lite roliga effekter när man ändrar höjd på en lampa och ljuskäglan försvinner under jord eller när ett tåg kör under och endast marken belyses, inte tåget. Jämför med exempelvis Half Life 2 eller Farcrys grafikmotor ;) Andra saker är ju att vattnet bara reflekterar himlen men inte objekt/tåg på broar osv. Fast viktigast är nog att få bort spårljudet och bättre AI :) |
TACK, då vet jag om dom kommer med motfrågor
|
Jag vet inte om detta går att fixa i dag men om inte så skulle jag vilja ha mer realistiska signaler, till exempel blinkande; att advance-crossing-signalen fungerar och inte bara blinkar.
Och så håller jag med Deskgrunt om att det skulel vara kul med dynamic lighting. |
Jag skulle vilja se mer information om VAD det är som saknas när man ser
det här felmeddelandet: "Some custom content used in this map is not installed on your computer. This may cause unexpected behavior." Det är riktigt dåligt att inte få se vad det är som strular och när man försöker med "Download missing assets now" så finns det ingen "progress bar" eller någonting annat som visar vad som sker. - - - - - Har installerat allt som finns med på Svenska Tåg-CD:n, men får ändå alltid samma jäkla meddelande när jag vill köra BHJ. Blir så trött på det att jag inte vill köra Trainz... Och då har jag ändå en "First Class Ticket" eller vad det heter. |
Jag skulle vilja att de framförde svenska tunnelbanan. komplett med vagnar
|
Om du läser lite mer noga vad Kenny skriver så vill han INTE ha önskemål om lok, vagnar och banor för Auran bygger själv inte längre egna modeller utan utvecklar bara funktioner som andra kan använda när de i sin tur bygger modeller.
Din förfrågan är med andra ord inte aktuell. Du skulle dock kunna formulera om den till att Auran skulle erbjuda bättre stöd för att bygga tunnelbanor. |
Citat:
|
Mb91:OM du undrar om tunnelbanan bygger jag just nu på en tunnelbanevagn litt C14-C15
|
AI-förbättring
Hej !
JAg skulle vilja önska en förbättring av AI-förarn så föraren tar hänsyn till bromsförmåga på det tåg som framförs så att man stannar på ut satt Trackmark och inte 300 meter efteråt (gäller även signaler). En förbättring av AI-förarens vägval vore önskvärt. I nuläget kan en förare backa ut från ett spår för att sedan köra in på det igen, lite segt..... Passa annars på att tacka för ett KANON-spel. //Stefan |
Kom på en sak till
När man i "Driver" av någon anledning inte kan köra ett lok, pga tex en felaktig växel, finns ingen kontaktledning eller.............. så vore det bra att kunna få ett meddelande om vad det är som inte fungerar (tex no patch to next station).
Jag satt igår i tre timmar innan jag hittade en växel som faktiskt inte var en växel.... //Stefan |
Trainz sajt för svenskar
Trainz sajt för svenskar där alla kan publisera saker vore en bra sak och en smalspårs bana.
f11a :cool: |
Trainzsida för svenska saker finns redan - www.e-buzz.net och www.stw.se
|
Här kommer det jag vill påpeka
Först några bilder från MSTS där man ser ett tåg med allt ljus avslaget, sedan halvljus och till sist helljus http://eris.tripnet.se/~skogen/pv/scrgrb0.jpg http://eris.tripnet.se/~skogen/pv/scrgrb1.jpg http://eris.tripnet.se/~skogen/pv/scrgrb2.jpg Nu två bilder från TRS2004 ur i stort sett samma vinkel. http://eris.tripnet.se/~skogen/pv/Screen_002.jpg http://eris.tripnet.se/~skogen/pv/Screen_003.jpg Jag vågar påstå att det är i stort sett löjlig liten skillnad mellan ljus av och ljus på i TRS2004. Detta har jag påpekat under tiden som jag var betatestare men fick inget gehör. Trainz har utkommit i flera nya versioner och jag har alltid påtalat detta utan att NÅGOT gjorts åt det. MSTS leder hästlängder när det gäller att visa ljus av/på på lok/motorvagnar. Vill man förbättra något finns här verkligen möjligheter att förbättra något som Auran tydligen inte alls tagit på allvar. Obs att det inte är ljuset på marken jag gnäller över för där blir det ljust utan det är att man ska kunna se TYDLIGT om ljuset är på och självklart kunna ha halvljus och helljus Titta på bilderna så ser ni skillnaden mellan spelen väldigt stor. Auran borde faktiskt skämmas över hur dåligt de hanterat ljusbilden på lok/motorvagnar. MSTS har haft bra ljus sedan dag 1 medans Trainz nu funnits i 4(?) år utan att en enda förbättring gjorts... |
Inte nog med det, kör man på natten och växlar vy mellan olika ai-lok så försvinner ofta skenet ifrån strålkastarna helt! Det lyser på marken men skenet i lamporna försvinner tills man tagit över kontrollen och slagit från/till ljuset. Då dyker det upp tills nästa gång man skiftar mellan tåg :(
|
Citat:
Sen kommer jag bara översätta och ta med sådant som hör hit!!! Om det blir mer tjafs i tråden tror jag inte jag orkar ens det |
Då skulle jag vilja önska att man liksom kan ta bort slacket mellan vagnarna.
Visst om man gasar för hårt så kan detta uppstå, och det kanske kan uppstå på viss vagnar men på motorvagnar som x2 eller på de flesta moderna passagerarvagnarna i sverige brukar detta inte uppstå. Jag kanske har fel men när jag åker tåg så brukar det aldrig kännas något i alla fall. |
Nu när dead-linen har passerats väntar nog fler än jag på Kennys rapport från sitt möte med Auran-killarna. Fast han får ju ha mötet först ;)
|
Kom hem för 5 minuter sedan från Arlanda så det får bli en snabbrapport.
Trevligt att träffa Henk igen och Greg var en trevlig bekantskap. Att sedan träffa bekanta från Aurans forum och chat var en höjdare. Vi pratade lite om EE (eller TRS2006 som några kallade den version som förhoppningsvis kommer ut under året). Där är specifikationen i stort sätt klar och att dömma av Henks harklingar så är det inte omöjligt att flera av era önskemål kommer med. Bengan m fl har efterlyst en arkiveringsfunktion och då blev det mycket harklingar. När Henk blev pressad på ett utförligt svar sa han: "Det kan jag tala om för dig men då måste jag skjuta dig efteråt" Några nya banor med aktiviteter är på gång. Största delen av presentationen var från Greg och handlade om RSP. Den ligger några år frammåt i tiden men en av höjdpunkterna är en riktigt "multiplayer" funktion. För att detta ska fungera krävs att alla som är uppkopplade har exact samma bana med tillbehör och fordon. Detta låter ju som en omöjlighet men för 5 år sedan sökte Auran patent på en databasbaserad uppdateringsalgoritm för just detta och bara för någon vecka sedan gokänndes denna av den amerikanska patentmyndigheten så vi fick lite information. Det blir en helt ny Download Station där det dynamiskt laddas ner först ditt tåg och den station där du börjar och sedan kommer resten altefter det du behöver det. Helt ny signalering och AI kommer även det i RSP. På frågan när RSP kommer så var svaret "När det är färdigt, vi har ju haft en grunddesign i 5 år och det lär inte dröja lika länge" "Även om Trainz bara står för 10-15% av vår verksamhet så är det lite av ett flaggskepp för oss" Rent allmänt var det mycket trevligt och många nya bekantskaper. Lär mer i Hentis inlägg i slutet (sid 7 och framåt) på http://forums.auran.com/TRS2004/foru...threadid=83192 Det kommer nog fler bilder där så småningom |
Hej Kenny.
Du verkar ha haft det trevligt. Hade varit kul att följt med, ifall man bara haft möjligheten så. Hoppas att du kan återkomma med en utförligare rapport när du har tid. /Lars |
Lite sent ute, men kanske ändå.
Jaha, då har ju mötet varit och då kan man ge sig katten på att man kommer på mer saker.
Så lite sent påtänkt, men med förhoppning att det kanske ändå vidarebefodras till AURAN. 1. När man kladdar landskap, så skulle det vara önskvärt. Att texturerna inte så strikt följer rutnätet som det gör nu. T.ex. om man drar en lång raksträcka diagonalt över bordet och vill lägga dit lite grustexture. Så går ju texturen zick zack fram jämns med spåret. 2. Rutnätet. (Har för mig att jag läst om det här tidigare. Att något är på gång, men är osäker) Mindre rutnät än dom 10x10 som är nu. 5x5 eller ännu hellre 1x1 meter. Går ju då att bygga betydligt mycket bättre landskap, med bergväggar och diken inpå spår och vägar. Men då är det ju frågan om våra datorer klarar av det. Någon som känner igen punkt 2 och har svar på det eller har jag bara läst detta i mina egna drömmar. Bengan. |
I RSP kommer rutstorleken TROLIGEN att vara variabel eller rutorna att inte ha så stor betydelse
|
Har du fått någon info.
Om allt det matrial som är gjort till Trainz idag. Även kommer att fungera till RSP. Bengan. |
Men... inte visste jag att Kenny är jultomten! (Tittar på bilderna hos auran) :D
Ser ut som ni var ett glatt gäng ;) Synd att ni inte får avslöja mer. |
Citat:
Citat:
Bilden är från när några av oss träffades på stationen (Victoria) någon timme innan mötet. På mötet var vi mellan 30 och 40 pers, jag tänkte inte på att räkna. |
Hej!
Jag läste om RSP här: http://www.auran.com/TRS2004/future_f.php och där säger det en massa underbara saker om vad som ska komma, de säger också att RSP kommer ut om ca 2 år. Är detta datum aktuellt eller? Fick ni reda på något ungefärligt datum på mötet? En till fråga: Är RSP nästa version av trainz eller kommer det någonting i mellan? |
Som alltid kan jag bara skriva om vad jag fått veta från andra.
Andra är ibland Greg Lane (VD på Auran) och ibland andra källor. Henk P brukar svara när jag ber om ett mer exakt svar från honom att: Dear Kenny, I could tell you that, but since it is not official I would have to shoot you once you know ;) ;) Det som "nästan" är officiellt är att det till (H)Julmaknaden 2005 kommer att finnas en ny TRS2006/EE/Trainz xx eller ett annat namn. Det är en vidareutveckling av den TRS2004 som vi sålde på (H)Julmarknaden 2003. Det är ju kutym i spelbranchen att en produkt som släpps före julhandeln ofta har nästa år i namnet. Det är en vidareutveckling av TRS2004 med ett antal nya funktioner bland annat att man kan.. glömde att jag inte fick prata om detta ;) Sedan är det RSP. Här har Auran sagt att det är en helt ny plattform med multiplayerfunktioner och att tågens dynamik blir helt ny. Greg Lane lovade även att den AI som finns i TRS2004 kommer att helt skrivas om och att det blir ett antal stora ändringar vad gäller Download Station. När han fick frågan om när RSP kommer att släppas så log han (mer än vanligt) och svarade " förhoppningsvis strax efter att den är färdig". Min gissning är att det blir 2-3 år efter EE |
Eftersom ni redan har havt erat möte så är detta svar lite sent ute men då det är ett tag kvar tills RSP kommer ut så kanske dessa förslag kommer med i ett framtida möte.
Auran har på deras sida sagt att de vill att RSP ska bli den mest realistiska järnvägssimulatorn som finns och då tycker jag att de ska ta med funktioner så som att kunna öppna dörrarna på ett tåg(inte med strömavtagarknappen) olika sorters ljus längst bak i tåget, bättre anpassning för tunnelbanor(fysik och dylikt) och vissa andra kontroller som gör förarhytten mer realistisk. Jag tycker också att det ska animerade människor(som går in och ut ur tågen och inte bara teleporteras in i tågen.), mer stöd för olika bromstyper och fysik(lite som i msts, att man kan ställa in vagnarnas bromskraft,friktion m,m) Men efter som de har satsat på att skapa "the best Railroad Simulator even seen to your PC!" så har de väl tänkt på allt det här och lite till. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009