![]() |
Nya färger av X*
Hej
Har laddat ner mallen av X12 och fått tillstånd att släppa de nya varianter som jag ska göra. De olika tågen blir en överraskning vilka de blir ;) Skulle någon vänlig själ vilja visa hur man gör :) Om någon har fler texturer får ni gärna skicka över dem tilll migArvid.lok@telia.com |
Hur gick detta till???
Väntar fortfarande på T43:ans texturer!!!!!!!!! Bengan |
Mallen till X12 finns på stw-sidan så det är nog där Arvid fått tag i den.
Bengan. Jag ska se till att du får T43-mallen. Janne är inte längre aktiv här då han gått och blivit pappa. |
Citat:
Hittar ingenting om detta eller menar du, att texturerna inte ligger kodade på dom downloadsen som finns där på X1?. Om möjlighet finns, så tages även texturmallen för dessa tacksamt emot. Bengan. |
Menar du för X12?
I såna fall finns den där |
Hej
Hur gör jag för att måla om? |
Hej
När man ska byta texturen vilket jag testade att göra blev en del av tåget vitt istället. Kanske beror på att jag sparade i TGA vilket jag var tvungen till då jag inte kan spara i TEXTURE format. Gör jag rätt förresten eller ska man göra på något annat sätt? Svara gärna här så kommer ni få nya fina färgsättningar (4 st) |
Fredrik.
Tror att jag har samma problem som Arvid med T43:an. Bengan. |
Antagligen måste ni då även byta filnamn/ändelse i text-filen som hör till den texturen.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Problemet löst för mig.
Hoppas att det är samma problem för dig Arvid. Döp TGA-filen till samma namn som TEXTURE-fil Skapa ett nytt textdokument som heter likadant och ta bort TEXTURE-fil Dom tre som inte är inringade är orginal-filerna i mappen, så TGA-filen och textdokumentet hör inte dit från början (dom som är inringade) En bild på en väldigt grovmålad T43:a som i slutänden förhoppningsvisst blir en blå/vit/röd variant. Sen finns det ett gäng till varianter att göra. Bengan. |
Jäkligt snyggt Bengan!
Jo Tack för tipset,ska testa detta |
Ska den ligga i Custom/trains/
DEt testade jag och tog bort samma fil och gjorde ett textdokument och bytte namnet i configen. Då blev den vit :( |
Så här ser det ut från början
|
Arvid.
Om du har möjlighet att skicka över orginaltexturen. Så kan jag prova att göra på samma sätt som med T43:an. Min mail. bengtljunggren@telia.com Bengan. |
Ska göra det när jag har tillgång till "maildatorn"
Ska du släppa dem sen eller ska du skicka tillbaka den? |
Citat:
Du behöver inte skicka den. Går att ladda ner från STW-sidan igen för mig. Har precis zippat upp den och gör ett försök nu med den. Bengan. |
Okej,va bra
|
3 bifogad(e) fil(er)
Arvid.
Döp TGA-filen och textdokumentet med samma namn som den som är inringad. Sen måste du ta bort den inringade filen, annars så läser han dubbelt och det blir pannkaka. Vit smet på loket. Skriv dit ditt kuidnr. och stoppa in mappen i Custom/Trainz. Så ska det nog gå. Har inte själv provat hur det ser ut i Trainz, bara titta via ObjectExplorer hur resultatet blev med målningen. Bengan. |
Hej
Vitt i objekt explorer. Ska jag först kopiera filen och lägga den i mappen och sedan göra detta? Är lite osäker på ordning plus namn och lite sånt. Förresten,jag använder andra texturer än mallen |
Kopiera hela mappen som X?? ligger i.
Byt namn till vad du vill att den ska heta. Enklast att göra nu när du ska prova. Är att byta ut Fredriks kuidnr mot ditt eget. kuid 30387 10001 Bort med 30387 och in med dit eget där. Samma sak i configen. Lägg in TGA-filen i mappen Body + textdokumentet. Är tveksam på att det kan bli bra med egna texturer. Gmax-filen för X?? är ju mappad efter den mallen. Så då måste du klippa och klistra in nästan helt exakt som det är i mallen. Fronten på frontens plats i mallen och sidorna på samma sätt. Sen blir det himla svårt att få till hörnen om du har någon linje att följa på sidan som sedan ska passa in i fronten. Tror att det blir lättast att måla om för hand i det här fallet, men jag är ingen expert på detta. Kanske är lättare än vad jag tror. Bengan |
Kan du testa det om jag skickar över texturen till dig?
Vet inte riktigt om jag gjort rätt,blir i alla fall vit(som vanligt för mig;)) |
Den andra uppifrån på din bild.
Som det står Paint Shop Pro Im...... Är det TGA_filen för dig, känner inte igen ikonen. Är det TGA-filen, så är den väldigt liten 179kb. Mallen ligger ju på 3mb. Bengan. |
Det är faktiskt TGA filen men jag ska kanske skriva x10_ext-x14_ext.tga?
|
Arvid, TGA-filen måste vara EXAKT lika stor i höjd och bredd, samt ha alla detaljer placerade EXAKT på samma ställe och ha EXAKT samma namn som originalfilen!
Annars får du det aldrig att funka... Lättast är att du öppnar en kopia på original tga-filen i bildredigeraren, målar på den och sedan sparar. Bäst för ommålningar är något program som klarar att man målar i lager ovanpå varandra, tex paint shop pro eller ännu hellre Photoshop. |
Tyvärr har jag inte photoshop och Paint shop pro kan inte öppna TEXTURE filer.
Det gör tyvärr även att filens längd höjd mm inte står där. Fast Deskgrunt,skulle du kunna göra mig en tjänst. Kolla storleken på x10_ext-x14_ext? |
Men...
Du har väl fått en tga fil eller bmp som mall av STW? Texture-filer kan ingen bildredigerare öppna... |
Citat:
Du kan inte öppna texturer filerna. Dom har gjort så, för att dom inte vill att vi ska kunna missbruka deras texturer och göra ommålningar hit och dit på deras matrial. Därför är vi tvungna att fråga och be efter deras texturemall. STW-gänget får rätta mig. om jag nu har missuppfattat allt. Det du frågar Deskgrunt om nu. Är inte det på själva texturmallen. Den som ligger på föregående sida som jag har gjort en grovmålning på. För att testa på åt dig. Är det den, så ligger den på 1024x1024x24b. Ibland kan det vara sparat som 32 på slutet. Ibland kan dessa siffror vara viktiga. Är det sparat 32 och du sparar i 24, så blir det helt fel färg på texturen. Dom där sista siffrorna kan nog någon annan förklara bättre. Jag skulle föreslå. Att du testar att måla om den mallen först och får det att fungera. Innan du provar med dina egna texturer. När du har fått till det, med den mallen. Så kan du gå vidare med dina texturer och prova bit för bit. För att se om det går. Bengan. |
Förstår inte riktigt vad du menar med siffrorna?
|
Texturen MÅSTE vara 256x256 pixlar stor eller 512x512 pixlar stor eller 1024x1024 för att förklara det på ett enkelt sätt. Storleken på texturen/bilden
Om du använder mallen från STWs sidan så ska filen bli mellan 3 och 4 MB när du sparar den. Din fil är bara drygt 100 kb vilket tyder på att du gjort något fel på vägen. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Har du verkligen gjort som jag skrev på andra sidan. Jag provade med din mall och det gick bra. Den håller 512x512x24, men det fungerar också. Gjorde om din Bmp till Tga. Döpte den till x12_ext-x14_ext. Kopierade ett annat textdokument och döpte den likadant, men med texture på slutet. x12_ext-x14_ext.texture. Öppnade detta textdokument och skrev in x12_ext-x14_ext.tga efter där det står Primary. Så här ser det ut efter det att jag har skrivit där. Primary=x12_ext-x14_ext.tga Tile=st Den här raden med tile=st vet jag inte vad det står för, men den fanns i alla fall med i det textdokument som jag kopierade. Sen tog jag bort den stora TEXTURE-fil som hette x12_ext-x14_ext.texture storleken på denna var 5462kb. För att den inte ska krocka med den nya textdokumentet. Borde vara samma storlek på din, men den kanske heter något annat för dig. Beror nog på vilken kuid du har öppnat. Om det är för X10, X12 eller X14. Den som jag har använt är X12:an. Bengan. |
Det fungerar inte!!
Kan du visa configen ocg filerna? |
Det enklaste testet är ju att inte kopiera mappen med X12-tåget i utan göra det direkt i mappen. På detta sätt utesluter man var det kan gå fel.
Börja med att bara testa DIN textur i den riktiga X12-mappen. När väl det fungerar då kan man gå vidare med att skapa en egen mapp och ändra kuid. |
Inte ens där fungerade det!!!!:(:(
|
Antigen gör du dina försök på ett helt felaktigt sätt
eller så är texturen inte inom de mått som vi sagt. Eftersom Bengan fått det att fungera verkar det som att du inte följer våra anvisningar. Börja med att installera om X12 helt från början. Testa sedan att köra X12 i Trainz med orginalfärgen precis som det ska vara. Därefter ändrar du enligt de uppgidter Bengan innan sagt här med tga-filen och skapar en textfil med de uppgifter som han uppgav. Därefter borde du kunna se din egen målade textur. Om du inte ser din textur iaf är det bara att börja om från början igen och ta steg för steg och läsa noga och göra EXAKT så som Bengan beskriver. |
5 bifogad(e) fil(er)
Arvid.
Har tagit en kopia på Fredriks mapp. Och gjort om allt från början. Har tagit 10 bilder för varje steg. Följ dom steg för steg, så ska det nog fungera för dig. Sista bilden är från ObjectExplorer. Du får ta och klippa och justera lite på mallen. Då det inte stämmer till 100% med mappningen. Lite utav underredet är med uppe vid taket på vissa ställen. Bengan. |
5 bifogad(e) fil(er)
5 bilder till.
Bengan. |
Yes jippie vohho!!
Äntligen! Nu när det var bmp fungerade det! Kanske detta med coop forum med? Ska försöka fixa det med taket nu |
Citat:
Så nu är det bara att vänta på lite olika X1x varianter eller? Bengan. |
Japp
Det tar kanske några dagar men sen kommer jag att skicka dem till Fredrik. Så sedan får ni hålla koll på www.e-buzz.net |
Bilder på SL tåget
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:21. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009