Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Dubbel-loket Pb. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29003)

lan 2011-02-04 21:47

Dubbel-loket Pb.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Turen har kommit till persontågsloket Pb, en enastående misslyckad konstruktion men som när den delades i två enkel-lok blev grunden till en av världens mest lyckade loktyper, nämligen litt D. "Bounding Box" klar och sen blir det "recycling" från Of.

stina 2011-02-04 21:50

Vilka projekt...!!
 
Vilka projekt... ni håller på med.. vore kul att se ett lok av denna paritet glida fram på "Majbanan"...!
Snyggt!!

lan 2011-02-05 15:19

110205 Klar!
 
1 bifogad(e) fil(er)
Pb var otroligt lättbyggd med min recycling-metod. I verkligheten byggdes ju Pb med Pa som bas och det gjorde jag med. Bildbevis:

Gunter 2 2011-02-05 16:29

när kommer loken för nerladdning
??

korvtiger 2011-02-05 17:08

När de är färdigbyggda och färdigtestade.

lan 2011-02-05 20:04

Citat:

Ursprungligen postat av Gunter 2 (Inlägg 229123)
när kommer loken för nerladdning
??

Ja Gunter 2,
människan styrs av "Ha-begär" och vi som bygger styrs av "Gör bra-begär", svårt att få ihop den ekvationen men en lösning är väl "TÅLAMOD" från "VILL-HA-GÄNGET"?

Jag förstår din iver, jag är själv ivrig att få loken ur "vagnen" men jag är inte nöjd förrän mina betatestare är nöjda!

Håkan Zaar 2011-02-06 17:52

Så imponerad så det är inte sant !
 
Mot bakgrund att de flesta av er som knåpar på modeller till Trainz gör detta på er fritid så är det otroligt att se vad ni lyckas plocka fram och på kort tid.

Nu fick man dessvärre inte uppleva Of-loken och inte heller Pb-loken, men detta till trots så har just Of-loken kommit att bli lite av favoriter.

När man ser med vilken rasande fart modellerna ser dagens ljus så är det inte utan att man drar sig till minnes Sundsvalls lokstation en kall vinternatt med minus 25 grader. Lokförare Olle H klättrar upp i Du2 447. Efter en stund hörs ljud från lokhytten och strax därefter smyger bågen upp och når tråden med ett "sprak".
Huvudbrytaren slås till och kompressorn går igång.

När han fått upp bromstrycket lossar han bromsen och kopplar sakta upp första körläget och ljusblixten från kontaktorstativet lyser upp hela stallområdet. Nästa körläge, ny blixt vid uppkopplingen och loket rullar sakta iväg ut mot godsbangården och försvinner....det gör också ljuden, men blixtarna syns ända längst bort på bangården medan han kopplar loket till sitt godståg mot Gävle.

Tänk om man kunder återskapa den känslan och den miljön.

Simulatorerna idag är så bra och modellerna börjar bli så verklighetstrogna både visuellt och ljudmässigt så att det är otroligt. Det enda man kan tycka är lite synd är att merparten av loken är i leveransutförande eller allt för rena.
Ett rent D-lok eller Of-lok såg man nog inte ofta annat än de närmaste veckorna efter revisioner.

Man önskar att man hade tid att bidra med något annat än ett stort tack för dessa alster, men ni får hålla till godo med det.

- Tack !

/Håkan

ekankal 2011-02-06 18:47

Håkan Z: Som talesman för vädringsgruppen (även kallad skitpatrullen), kan jag garantera dej att sammtliga O- och P-lok kommer att komma i versioner som är allt annat än i nyskick oxå ;):).

Håkan Zaar 2011-02-06 19:36

Tack igen !
 
Det låter toppen!

Detta med ljud och ljuseffekter är väl att hoppas för mycket, vilket jag kan förstå för det kräver nog en del specialkunskaper.....(det finns säkert någon som vill motbevisa detta eller leda det i bevis)

Man kan ju hoppas i alla fall...

/Håkan

lan 2011-02-06 22:23

Håkan Zaar,
nu fick jag massa idéer av dig! Allt du berättar är fullt utförbart och kan infogas i nästa version!? Gnistor på strömavtagarskenan ligger "runt hörnet" och det du nämner är också fullt möjligt, men problemet är att allt detta måste skriptas och som du kanske förstår så har vi en (1) överbelastad skriptställare, nämligen Svenolov som har många andra järn i elden just nu, men berätta gärna mer i denna tråd så får vi se vad framtiden (eller snarare dåtiden) bär i sitt sköte!!!???

En sak till:
För mig är det lättare att bygga med "rena texturer" (man ser skavanker bättre) och sen tar Ekan och andra "skitpatrullare" över och gör "erfarna" lok av dom! Vi har funnit att detta är en bra lösning för alla!!!

Håkan Zaar 2011-02-06 23:44

Flämtande lysen i 16 2/3 Hz är ytterligare en sak....
 
.....som slår mig nu när du säger att detta är möjligt.
Jag vet inte hur väl detta tas emot av dagens monitorer - LED tv-apparater.
(Hur det ter sig visuellt på skärmen)

/Håkan


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:44.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009