Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Sveriges äldsta station ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33062)

lan 2012-08-17 16:07

Sveriges äldsta station ...
 
3 bifogad(e) fil(er)
... lär vara Järle ? Hittade detta klippark, ritat av Ulla-Britta Jangö till AoHs jubileum 1981. Vem sysslar med klippark idag men som backdrop i byggprogram fungerar de nog ?

bjornl 2012-08-17 16:22

Hej LAn

Tveklöst. Vilken bra ide att använda detta som "ritning"

lan 2012-08-17 17:28

Klipparken ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... är nu inmappade på plan i byggprogrammet och skalade så att nån vägg med känt mått får rätt storlek ... forts följer.

lan 2012-08-18 22:07

Fingrarna i den gamla syltburken ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... gör att man kan använda en hel del från Läggesta Nedre och en del från fru Jangös Klippark. Långt från färdigt men på god väg...

rock 2012-08-18 23:23

Mycket snyggt alster som vanligt när du bygger på :)

lan 2012-08-19 12:16

Nästan klar.....
 
6 bifogad(e) fil(er)
... lite små justeringar bara. Några bilder inne i Trainz:

korvtiger 2012-08-19 16:57

Liten färgjämförelse:
http://www.nbvj.se/images/jarle_1.jpg
Taket skall vara mer grått/blekt, fasaden mer blekbeige och knutarna samt fönsterkarmarna bruna, dock så skall ramarna och spröjsen på fönstren vara rödaktiga. Takets undersida skall vara av samma bruna färg som knutarna, men mörka ned det pga skuggning.
Synd att de snygga nedstickande panelbitarna som sitter ovanpå de bruna knutplankorna inte är med.
Namnet på skylten skall ha större bokstäver. (det är av ett annat typsnitt också, men jag antar att du kör på utbytbara namn)
Stuprör i båda ändar mot tågsidan.
Om du vill kan jag skicka den enda lilla bild jag fick av stationshuset när jag var där för ett par veckor sedan, annars finns det en hel del bilder runt om på nätet.

lan 2012-08-19 17:30

1 bifogad(e) fil(er)
En del av det du påpekar är fixat. Stuprör blir det inga, detta är en "lågpolymodell" så långt det går. Det mesta jobbet är lagt på texturerna!
Nu är jag färdig med Järle - visste inte ens var den låg men har tagit reda på det nu :Fnissa:

En bild med lite saxat från Örebro Kommuns hemsida:



Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 265961)
Liten färgjämförelse:
http://www.nbvj.se/images/jarle_1.jpg
Taket skall vara mer grått/blekt, fasaden mer blekbeige och knutarna samt fönsterkarmarna bruna, dock så skall ramarna och spröjsen på fönstren vara rödaktiga. Takets undersida skall vara av samma bruna färg som knutarna, men mörka ned det pga skuggning.
Synd att de snygga nedstickande panelbitarna som sitter ovanpå de bruna knutplankorna inte är med.
Namnet på skylten skall ha större bokstäver. (det är av ett annat typsnitt också, men jag antar att du kör på utbytbara namn)
Stuprör i båda ändar mot tågsidan.
Om du vill kan jag skicka den enda lilla bild jag fick av stationshuset när jag var där för ett par veckor sedan, annars finns det en hel del bilder runt om på nätet.


lan 2012-08-20 10:16

Lossat polygonbromsen ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... och beslutat göra en lyxvariant av Järle. Vi får se när jag blir klar med den?

ekankal 2012-08-20 11:22

Snyggt Lennart.
Finns väl ingen anledning att snåla på polygoner på ETT hus, man ska ju inte bygga en skog av sådana ;).

lan 2012-08-20 11:27

Järle med ....
 
2 bifogad(e) fil(er)
... "josor" och "joffor" :grin:

ekankal 2012-08-20 13:21

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 265979)
... "josor" och "joffor" :grin:

Ännu "jyggare", men....;).

lan 2012-08-20 16:28

Tack Ekan ....
 
2 bifogad(e) fil(er)
... bra att du "pepåkar" detta! Du vet ju hur "hemmablind" man blir med åldern :ber: Skall fixa detta !

Nu har mitt 6-åriga barnbarn, som börjat skolan idag, blandat sig i detta också. "Det ser ut som Törnrosas slott" ropar hon förtjust, så jag har lovat henne en sovande prinsessa på vinden :Fnissa: ! Dessutom tillkommer det lite möblering m.m.
Soffor, rosor, möblering m.m. blir valbart i Propertyrutan :tumupp:

Gjort "riktiga" fönsterfoder också idag. När detta blir klart skall jag sova i 100 år :vinka:

Nils Blid 2012-08-20 18:57

LAn: Riktigt häftigt. Visst passar en prinsessa på vinden. Men varför sova i 100 är - vad säger förresten Försäkringskassan då. Planerar du att sova till dig pensionspengar?

Men tänk bara på att under 100 år kan N3v hitta på så mycket jäkelskap så att ett uppvaknande blir alltför hemskt.

Nåja, Järle är förvisso landets äldsta station. Nu kan den blir Sveriges flottaste - åtminstone hos oss trainzare.

Nisse

lan 2012-08-20 21:24

Att kunna ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... släppa ut "svinen"" och in "flugorna" är väl ett måste på en så gammal station ? Därför val av öppna eller stängda dörrar :visslar:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009