Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Downloads (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Lgjs x25 lowpoly scenery vagnar (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10112)

Deskgrunt 2005-11-01 14:18

Lgjs x25 lowpoly scenery vagnar
 
2 bifogad(e) fil(er)
Här kommer då en betatest med 25 stycken Lgjs som en enda vagn och med svenska containers.

Tanken är att man skall använda denna till att fylla ut bangårdar med utan att tappa prestanda. Raden med 25 vagnar använder färre polygoner än vad en enda normal vagn gör!

- Totalt antal polygoner för alla 25 vagnarna är 1068 och texturen är 512x128 vilket ger 192 kB i minnesanvändning.

Vill gärna veta vad ni tycker om dessa, är det tillräckligt bra? Observera att man får acceptera en del kompromisser för att få ner polygontalet och vagnarna är ju inte direkt avsedda för en nära granskning. Jag har tex använt platta och delvis genomskinliga texturer till boggies och vagnsidor mm.

OBS: Kräver min svenska container-produkt som ni hittar här: http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=9154

Tänk på att det krävs plats för minst 12 vagnar på var sida om där man klickar annars sätts den inte ut!
Spåret bör även vara helt rakt annars ser det dumt ut och man bör inte koppla eller köra med dem :D

Arre 2005-11-01 16:34

Mycket bra Deskgrunt!!!
Bättre med dessa lowpoly vagnar när man ska fixa med bangården! :tumupp:

Bengan 2005-11-03 14:49

Har bara glömt att tacka, så tack så mycket.
Behövs verkligen till bangården.

Nu kommer istället frågan, hur har du gjort?

Tidigare bilder du har vissat på containervagnen (olastad).
Så har det sett ut som orginalvagnen med texturer och allt.
Normalt, så kommer man ju inte åt STW:s texturer.
Så du har säkert löst det på något annat visst.

Är den lösningen som du har gjort, möjlig att använda till att göra något liknande med vanliga godsvagnar också?

alex 2005-11-03 15:26

Hej.

mycket tack Deskgrunt
behövdes verkligen

Deskgrunt 2005-11-03 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan
Har bara glömt att tacka, så tack så mycket.
Behövs verkligen till bangården.

Nu kommer istället frågan, hur har du gjort?

Tidigare bilder du har vissat på containervagnen (olastad).
Så har det sett ut som orginalvagnen med texturer och allt.
Normalt, så kommer man ju inte åt STW:s texturer.
Så du har säkert löst det på något annat visst.

Är den lösningen som du har gjort, möjlig att använda till att göra något liknande med vanliga godsvagnar också?

Tackar :)

Jodå, man kan göra såhär med de flesta vagnar fast helst med skapligt enkla former för annars blir det rätt mycket polys ändå. Funderade på en rad med Gbs med men det lär inte bli på ett tag...

Texturen har jag fått genom att helt enkelt ta skärmdumpar på STWs vagn i trainz (fick tillåtelse av Fredrik som jag nämner i configen). Man får ta en tre stycken på sidan och klistra ihop för att perspektivet skall bli rakt. Satte deras vagn på ett löst spår 30 meter upp i tomma luften så blev det lättare att skilja ut färgerna i Photoshop.

Det svåra var att räkna ut hur mycket som skulle var genomskinligt av texturen på vardera sida om vagnen så att man kan ha en enda plane som sida för alla vagnar och bara repetera texturen 25 gånger. Det skiljer på en halv pixel så man kan se ett litet glapp i nåt hörn.

Öppnar du vagnen för editering med "Edit in Explorer" i CMP och kopierar .im-filen till en egen mapp så kan du ladda den i TOE och se hur det ser ut utan textur.

vicke 2005-11-22 17:41

Varför kan itne hjulen svänga på sig:confused:

Bengan 2005-11-22 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av vicke
Varför kan itne hjulen svänga på sig:confused:

Du finner svaret i Deskgrunt första inlägg där tråden startar.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009