Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Hur gör ja genomskinliga fönster? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=1134)

prymikom 2002-08-31 22:51

Hur gör ja genomskinliga fönster?
 
Hur gör man så att tågen får genomskinliga fönster när man gör en repaint?
//John


lan 2002-09-02 19:40

Du skall göra en alfa-channel i något ritprogram. Sök på alfachannel.


LAn

prymikom 2002-09-02 20:43

Jo det har jag testat men fönsterna blev bara helt svarta.
//John


LarryB 2002-09-02 22:25

Har du sparat som .tga? I texturer 512x512 gäller: Ju ljusare grå i alfan, desto ogenomskinligare fönster, alltså mmörkt gråsvart på vanliga glasrutor (annars blir de FÖR genomskinliga), ljusare på toafönster. Sen kan man experimentera med lite färg på yttertexturens glasytor för att få effekten av tonade rutor. Glöm inte att du måste han en alfa-kanal på innertexturen också, annars ser du inte rakt igenom vagnen. Här ska det dessutom vara ska nogrann passning, inget fel mellan in- och utsida. På 1024x1024-texturer funkar det av någon anledning inte på samma sätt. Graden av genomskinlighet är konstant där som jag upplevt det.

/Lars B
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/3219454.gif

Robban 2002-09-02 23:24

Nu ska vi se, först och främst måste du ha ett ritprogram som klarar av .tga och kan göra en alphachannel.
Det ska även funka att exportera/importera alphan ifrån tgatool2,
vilket jag iofs aldrig provat, då borde det räcka att måla i paint och sen importera alphan igen.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/2836225216.jpg

I exemplet ovan så markerar man alla äckelrosa bitar med trollspöt (även kallat MAGIC WAND i de prog. jag provat)
glöm inte se till att ADD TO SELECTION är markerat.
Efter man har en hög med ramar runt allt så kör man SELECT INVERT / INVERT SELECTION (beroende på prog.).
Sen ska man spara markeringarna som ALPHA 1, beroende på prog. så får man antingen skriva det själv, eller så klarar programet det.
Har allt funkat väl så har du nu RGB+Alpha.
Nu är det bara att markera och måla på alphakanalen.
Om texturen är 512*512 el. mindre så kan man måla i olika gråskalor, då kommer du att få tonade rutor beroende på hur mörkt/ljust du målar.
Sen konvererar man enklast med TgaTool2 till ACE(ALPHA).
Om texturen är 1024*1024 så måste målningen på alpakanalen vara kolsvart (255,255,255), och man måste exportera till ACE(-TRANS).
Det funkar iofs att måla gråskalor på 1024 och exportera med tgatool utan problem, men spelet klarar inte av det.

Robban



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:01.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009