Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Modelljärnväg (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11479)

343kakaII 2006-03-17 16:17

Modelljärnväg

3 bifogad(e) fil(er)
På begäran kommer nu några bilder på min modelljärnväg. Pga. platsbrist är den uppdelad i moduler där endast en är halvfärdig. Men det händer i alla fall något och bygget fortskrider just nu med fart. Tanken är att ena modulen skall vara med på bankalaset i Skövde i sommar. Nåväl, här är 2 dagsfärska bilder (och en litet äldre):

1. fd. Connys Rc6 1422 som här passerar min kamera...
2. Tre rc-lok uppställda vid det som skall bli en station, rälsen var inte lagd vid detta tillfälle.
3. Bygge av en liten hållplatskur. Godsmagasin skall också uppföras, dock saknar jag någon ritning som jag gillar. Någon som kanske kan hjälpa till med detta?

andelind 2006-03-17 17:16

måste säga att första bilden är underbar, ser nästan ut som på riktigt

mattias_train 2006-03-17 18:56

Snacka om vilket skratch(eller hur det stavas). Alltså den lilla hållplatsen.
Bygger du alla hus själv(inte i plast)?
Hur ser din järnväg ut uppifrån?

343kakaII 2006-03-17 19:55

1 bifogad(e) fil(er)
Mattias: Ja, jag bygger alla från scratch, men detta är det första "seriösa" bygget. Bifogar en bild från ikväll när det såg ut såhär: Huset är fortfarande omålat och taket (som skall vara svart) är bara löst påsatt. Resten är provisoriskt ihoptejpat, grund fattas fortfarande, liksom fönster.

Pierre 2006-03-18 05:47

Fina bilder!

Gillar speciellt den lilla kuren (mycket fin!), kul att du bygger alla hus själv...
Vad är det för spår du använder (ser ut som dom har betonggslipers!?)?
Vad använder du som gräs? Teddy?
Bygger du efter nån plan eller eftersom bara?

343kakaII 2006-03-18 09:55

Jag använder Tillig code 83-räls, med betongslipers, men jag använder också det med träslipers.
Det finns en tanke bakom allting, men jag ändrar mig stup i kvarten. Några grundidéer har jag dock.
1. Det skall vara mellan 1982 och 1987.
2. Det skall vara i Stockholmstrakten.
3. Därför skall det finnas pendeltåg.
4. Rälsen skall vara skalenligt lagd, inga snäva kurvor osv.
5. Bara realistiska fordon för denna epok får vara med.
Tyvärr har jag inte tagit någon övergripande bild, gillar inte sådana bilder. Jo, jag använder teddytyg, vilket från början var vitt. Har färgat in det med en blandning av cyprisk umbra och gul ockra. Kan återkomma med bilder när mitt berg är klart (dvs. en liten kulle med sprängd bergvägg):)

MatsH 2006-03-18 13:38

Hej Johannez!
Angående godsmagasin, kolla din hotmailadress.

mvh .... Mats

mattias_train 2006-03-18 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av 343kakaII
Jag använder Tillig code 83-räls, med betongslipers, men jag använder också det med träslipers.
Det finns en tanke bakom allting, men jag ändrar mig stup i kvarten. Några grundidéer har jag dock.
1. Det skall vara mellan 1982 och 1987.
2. Det skall vara i Stockholmstrakten.
3. Därför skall det finnas pendeltåg.
4. Rälsen skall vara skalenligt lagd, inga snäva kurvor osv.
5. Bara realistiska fordon för denna epok får vara med.
Tyvärr har jag inte tagit någon övergripande bild, gillar inte sådana bilder. Jo, jag använder teddytyg, vilket från början var vitt. Har färgat in det med en blandning av cyprisk umbra och gul ockra. Kan återkomma med bilder när mitt berg är klart (dvs. en liten kulle med sprängd bergvägg):)

Ska du inte ha grönt gräs i stället för Teddytyg? Vad ska det bli av teddytyget? Jag har aldrig sett teddytyg tidigare:S Eller de ska va en åker som snart ska tröskas?

343kakaII 2006-03-18 19:39

Nu ser det gulare ut än det gör i verkligheten. Har du någonsin sett gräs på sensommar/begynnande höst? Då ser det knappast ut som på t.ex. Svenska 3D-tågsloggan här ovan.
Några träd fattas fortfarande, vilket kommer så fort jag har hunnit bygga några.

vicke 2006-03-18 19:42

Kör du med digitalt?

Pierre 2006-03-18 20:48

Du har bra idéer för rutten, så denna kommer man följa...
Har förstått att den kommer bli i sectioner, men blir det en punkt till punkt eller en rundbana? Kommer du använda Woodlands formar för bergsskärningarna?

Själv har jag inte kommit nånvart än, utan tar bara in olika idéer. Vet inte om det ska bli en rundbana, punkt till punkt eller en time-saver???? Helst vill man ha allt i ett! Enda jag vet med säkerhet är att det ska vara svenskt 60-tal, då jag gillar dom tågen.

mattias_train: Teddy är kalas att ha som gräs. Kan klippas olika högt och färgas som man vill ha det. Grönt på sommaren och gulaktigt på sensommaren/hösten (som 343kakaII säger).

343kakaII 2006-03-20 14:15

"blir det en punkt till punkt eller en rundbana?"

Eftersom det är ett modulsystem kan man variera det mycket, men den primära tanken är att ha en rundbana, ja. Endast tre moduler av olika längd är byggda, men det kommer väl fler senare.

"Kommer du använda Woodlands formar för bergsskärningarna?"

Just nu använder jag stenar som jag har hittat i Åre i somras, där skidåkare m.fl. har krossat den så det ser ut som bergsskärningar, men det skall kompletteras med sådana formar, någon gång.

mattias_train 2006-03-21 20:15

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Du har bra idéer för rutten, så denna kommer man följa...
Har förstått att den kommer bli i sectioner, men blir det en punkt till punkt eller en rundbana? Kommer du använda Woodlands formar för bergsskärningarna?

Själv har jag inte kommit nånvart än, utan tar bara in olika idéer. Vet inte om det ska bli en rundbana, punkt till punkt eller en time-saver???? Helst vill man ha allt i ett! Enda jag vet med säkerhet är att det ska vara svenskt 60-tal, då jag gillar dom tågen.

mattias_train: Teddy är kalas att ha som gräs. Kan klippas olika högt och färgas som man vill ha det. Grönt på sommaren och gulaktigt på sensommaren/hösten (som 343kakaII säger).

Tack för svaret!
Smart att man kan klippa ner det till den höjd man vill att gräset ska ha.

343kakaII 2006-03-23 20:22

1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer en ny bild som skulle ha blivit mitt bidrag till "månadens bild", men jag tryckte fel(!) Här kommer den i alla fall:

Marcus Gustavsson 2006-03-24 15:57

Synd,men använd den i hösr då kan du nog vinna ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:40.