![]() |
var får man tag på el lok
Efter som det inte fanns så många ånglok så funderar jag på el & diesel lok istället och då undrar jag om någon vet var man kan få tag på dessa lok.
sj ra , sj bk el gdj o,sj dg2 och sj mg. De andra loken jag letar efter är tgoj gröna eller oranga hg, tgoj gröna ma original målning. undrar Roberth :) |
Du hittar TGOJ gröna ma original målning på Svenska Tåg 2004 C´den!
Mvh Henrik! |
el lok
Är det den mörk gröna med gula ränder ?
|
Metal_henke: TGOJ Ma orginal i Grön färgsättning?
Trodde orgianlet gjordes brunt;) eller du kanske syftar på den ommålade versionen av gröna?! roberth: Grön ma med gula ränder? Sån finns inte och kommer sannolikt aldrig att finnas heller. Men Grön-färgad Ma finns med inslag av blått och även BK-Tåg's helblåa Ma finns. |
Du trodde nog fel. TGOJ Ma levererades gröna med gula ränder. http://www.sjk.se/tag/lokbild/tgoj_ma1.jpg Fortfrande på TGOJ tiden målades dom om orange med vita linjer http://www.sjk.se/tag/lokbild/tgoj_ma2.jpg
När SJ köpte TGOJ blev alla Ma bruna. Då det nya företagen TGOJ bildades och blad annat övertog alla Ma (både SJ loken och de ursprungliga TGOJ loken) så blev loken ommålade igen. |
Citat:
|
Jag har läst att man tillverkade ma loken från den tidigare lok typpen mg och att sj beställde 32 st ma lok som levererades bruna med stor lykta och fyrkantiga fönster.Tgoj ma levererades med runda fönster med en grön färgsättning och gula ränder och jag vet att sj köppte trafikaktiebolaget grängesberg-oxelösund järnvägar men tgoj ma har aldrig varit bruna.
mvh Roberth |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
men jag menade dem 9st ma loken som levererades till tgoj 1954-1958.
numer serie 401-407 och 408-409. mvh Roberth. |
Men jag menade dem 9st ma loken som levererades till tgoj 1954-1958.
Numer serie 401-407,408-409= 9 st. Sedan glömde jag skriva att tgoj tog över alla sj s ma lok när sj sluttade köra gods tåg. Numer serie 788,789, 824-833, 873-882, 958-967=32 st. mvh Roberth. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:49. |