![]() |
En beskrivning av ett landskapsbygge
Hej!
Då det verkar vara en vanlig uppfattning att folk som bygger landskap i Trainz skulle vara trollkarlar av något slag så tänkte jag försöka ge en kortfattad beskrivning av de hjälpmedel som Trainz har att erbjuda. Självklart har de bästa landskapsbyggarna ett öga för detaljer som, tillsammans med åratal av träning, ger häpnandsväckande vackra landskap. Men det jag vill visa med denna sammanfattning är att vem som helst kan komma igång och börja bygga egna banor med ett naturtroget landskap istället för det där platta, enfärgade med träd som står på rad som man ibland ser. |
Kapitel 1
3 bifogad(e) fil(er)
STEG 1:
Det första steget till en kuperad terräng är att använda sig av Displacementmaps.
Egna displacementmaps kan man enkelt skapa med programet Trainz Zurveyor som finns att ladda ner från följande länk:Trainz Zurveyor En Displacementmap sparas som en .bmp-fil i ...\World\Custom\Displacements Ett bra tips angående Displacementmaps finns att läsa i följande tråd på Auran's forum: The much underestimated Displacement Map Det går i korthet ut på att man med fördel kan göra sin displacementmap lite otydlig genom att använda t.ex. funktionen "Gaussian Blur" i Photoshop. Detta gör att man får lite mjukare linjer på sina kullar och berg som annars riskerar att bli ganska kantiga. |
Kapitel 2
5 bifogad(e) fil(er)
STEG 2:
I detta steg ska vi måla landskapet. Detta gör vi genom att måla en del av det (i detta fall ca 100x300m)
|
Kapitel 3
2 bifogad(e) fil(er)
STEG 3:
Nu har det blivit dags för träden. Här kommer vi att bygga upp en björkskog.
|
Kapitel 4
2 bifogad(e) fil(er)
STEG 4:
Nu gör vi på samma sätt ännu en gång, nu för att placera ut några bergknallar i landskapet.
|
Kapitel 5
2 bifogad(e) fil(er)
STEG 5:
Det slutliga resultatet. Nu har vi fått ett landskap att placera ut våran järnväg i. Självklart är det långt ifrån klart. Nu återstår alla detaljer så som hus, vägar, skolor, stationer och bangårdar. Med mycket annat. Men det tråkiga och tidsödande arbetet med att skapa ett grundlandskap är i alla fall gjort. Som med allt så gäller även här att övning ger färdighet. Ju mer man håller på, desdå bättre resultat kommer man att uppnå. Lycka till .... Mats |
En beskrivning av ett landskapsbygge
Hej! MastH Man få tacka för den beskrivning :tumupp: :tumupp:
MVH Gubben50 //John |
Tackar så mycket för beskriviningen. Nu ska det byggas landskap.:)
|
kanon turorial. såå de är så ni stora grabbar gör. =) gör gärna flera såna här bild tutoriel. kollosalt lärorik, speciellt en som är lite trögfattad när de gäller text beskrivningar.:tumupp:
|
Vad andvänder du för räls i STEG 5 BILD 2?
|
Citat:
.... Mats |
Citat:
Mycket lärorik tutorial f.ö.! |
Vad heter den?:)
|
Jag måste fråga, hur kan jag köra med Koppy and paste? jag förstår ej det
|
Ockej nu kankse jag kan få det rätt den här gången =/ Jag undrar om non kan skika ett pm eller mail till mig med några fina träd o fina spår om inyte kan ni kanske skika länkar till mig tack på för hand. Mvh marcus
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:16. |