![]() |
Frånåkt
Hörde på nyheterna om en tågmästare som blev frånåkt i Sthlm idag. Han/hon stod kvar på perrongen och blev tvungen att ringa till lokföraren och säga till honom att stanna. Tåget stannade i höjd med n.Bantorget och fick backa tillbaka för att hämta upp tågmästaren.
Som en naturlig följd, eftersom båda yrkena finns representerade här på forumet, kommer frågan: Var det någon härifrån eller någon bekant till någon härifrån? (Mest bara nyfiken, INTE för att häckla någon) Jag finner händelsen både komisk och lite tragisk. Men det är väl mest att fnissa åt. :D mvh Uffe. |
Länk till Aftonbladet där man kan hitta "mer" om det" ;)
Dålig koll av föraren om tågvärden är med etc?! Är det inte tågvärdarna som "stänger" dörrarna, iaf sätter de på "klarsignal" men väntar och då stängs resterande dörrar. Vad jag vet så var det en X40, kanske inte riktigt samma system där?! http://www.aftonbladet.se/vss/telegr..._852__,00.html |
Man backar väl inte med en X40 :confused:
Är det inte lättare att sätta sig i andra ändan och köra åt det hållet |
Jo, nog har jag fått för mig att det är tågmästaren som "ger klartecken".
Alltså jag vet inte med säkerhet. Nå´n lokförare kanske kan reda ut begreppen åt en lekman här.. mvh Uffe. |
Enl en kollega jag snackade med så är det lite speciellt på just X40, man stänger alla dörrar utom "sin egen" med samma vred som man stänger sin egen dörr med, vrider man inte den tillräckligt långt så åker den tillbaka och stänger även den egna dörren och ger samtidigt avgång till föraren. Så det är väl något sånt som har hänt i detta fallet.
|
Äh, rundstav med grön cirkelpåt (och röd flagga, ni vet vad jag menar) på och visselpipa är alltid bästa sättet att ge avgång. ;)
/Jonatan |
Citat:
Mvh Uffe. |
Kan ju nämna att lyktan används än idag på pendeltågen.
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:20. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009