Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Kalklinbanan Forsby-Köping (10 bilder och mycket text) (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=14610)

Kristian 2006-12-27 18:59

Kalklinbanan Forsby-Köping (10 bilder och mycket text)
 
5 bifogad(e) fil(er)
Idag besökte jag den mycket intressanta linbanan mellan Forsby Kalkstensbrott och Köping. Här kommer 10 bilder och lite fakta.
Banan byggdes mellan åren 1939-1941 av företaget Nordströms Linbanor åt Köpings Cementfabrik (Dåvarande Skånska Cementaktiebolaget). Banan togs i drift i Januari 1941 och är 41,2 kilometer lång. Längs banan finns det 235 bockar (Stolpar), tio vägskydd, tolv spännstationer för bärkabeln samt tre vinkelstationer. I Juni 1997 lades banan ned, men underhålls ännu och provkörs med jämna mellanrum. Lite fakta om delar på banan:

Stationer
Från Köping och söderut så kommer stationerna i denna ordning: 1. Köping, ändstation samt drivstation för den första sträckan. 2. Granhammar, denna station har ingen drivning, utan banan ändrar endast riktning här. Stationen är obemannad under drift. 3. Malmberga, banans centralstation med drivning åt både norr och söder samt vinkling. 4. Knotberget, även denna är utan drivning och bemanning, precis som Granhammar. 5. Forsby, södra ändstationen där lastningen sker, drivning upp mot Knotberget.

Linor
Banan är byggd i tvålinesystem. Det innebär att den har en stillastående bärkabel överst. Under denna så hänger draglinan som korgarna fäster sig själva i genom ett friktionslås. Inne i stationerna hakas vagnarna loss och körs fram med hjälp av en transportörkätting till nästa draglina.

Bockar (stolpar)
Bockarna är gjutna i cement, men ihåliga med trappor inuti så att man kan utföra reparationer. Överst ligger barkabeln i en kabelsko, undantaget de fem bockarna över Hjälmaresund där de vilar på en serie hjul som tar upp tyngden bättre, spannen är där över 500 meter långa och linan går ned 20 meter mellan dem. Själva bockarna är där 48 meter höga. Kabeln kan röra sig lite beroende på värme och belastning. Längre ned finns en bygel för bärkabeln där den ligger då ingen vagn är i närheten.

Vagnarna berättar jag inget om, konstruktionen syns rätt bra på en av bilderna;) Hoppas att ni orkade läsa igenom all text, här kommer bilderna.
1. En bock vid Västermo.
2. Knotbergets vinkelstation.
3. Malmberga. Tornet i mitten innehåller tyngder för att hålla draglinan lagom spänd.
4. "Linjebild" vid Västermo. Ett vägskydd skymtar längre bort. Notera Fiskgjusen som sitter på bärkabeln.
5. Närbild på en vagn. När banan inte är igång så hänger vagnarna i "tömläge" för att det inte ska samlas vatten i dem.

Kristian 2006-12-27 19:02

5 bifogad(e) fil(er)
1-3. Banan vid Hjälmaresund.
4. Vid Rv 56.
5. Från Knotberget och söderut.
Tack för mig:)

Arre 2006-12-27 19:14

Trevliga bilder!
Synd att den lades ner,det är klart,den skulle behöva lite renovering ifall den skulle kunna användas ofta.:rolleyes:

Tror jag skulle skippa att åka den ifall jag fick. :D

Kristian 2006-12-27 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
den skulle behöva lite renovering ifall den skulle kunna användas ofta.:rolleyes:

Nej, tvärtom:) Den är i mycket bra skick. Det enda som görs innan provkörningen är att smörja delarna vid stationerna. För smörjning av kabelskorna på bockarna används en liten personvagn som en anställd smörjer från under gång. Det finns flera filmer från banan, varav en är filmad från just den smörjvagnen:)

Arre 2006-12-27 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av Krille400
Nej, tvärtom:) Den är i mycket bra skick. Det enda som görs innan provkörningen är att smörja delarna vid stationerna. För smörjning av kabelskorna på bockarna används en liten personvagn som en anställd smörjer från under gång. Det finns flera filmer från banan, varav en är filmad från just den smörjvagnen:)

Jaså?!
Kul att höra att det är så! :)

Tyckte att den såg lite "rostig" ut så jag tänkte att den inte fungerade så bra.

mattias_train 2006-12-27 19:58

Har man inte någon liknande bana i Boliden? Fast en del av den används numera av turister. En turistattraktion alltså.

Kristian 2006-12-27 20:08

Citat:

Ursprungligen postat av mattias_train
Har man inte någon liknande bana i Boliden? Fast en del av den används numera av turister. En turistattraktion alltså.

Jodå, det var en gång i tiden världens längsta linbana (96 km). Nu är den riven förutom 13 kilometer mellan Mensträsk och Örträsk där den har blivit en turistlinbana:)

simonbertilsson 2006-12-27 21:17

Citat:

Ursprungligen postat av Krille400
Jodå, det var en gång i tiden världens längsta linbana (96 km). Nu är den riven förutom 13 kilometer mellan Mensträsk och Örträsk där den har blivit en turistlinbana:)

Hmm... Man har ju hört talas om träsk med finare namn. :cool:

Fruktansvärt diggabel bildtråd. Tackar så mycket och drägglar efter mer! :tumupp::D

henke_89 2006-12-27 21:47

Ojdå!

Absolut trevligt, intressant och framförallt annorlunda! Gott att man inte låter det hela stå och förfalla helt och hållet. För oss "industrihistorieintresserade" var det här verkligen någonting att åka och titta på, tack för tipset!


/Henrik

Kristian 2006-12-27 22:01

Kul att bilderna gillades:) För den intresserade så är chansen att se den i rörelse som störst i slutet av Maj då Kalklinbanans vecka anordnas och banan körs i några dagar. Mer info lär komma på länken när det väl närmar sig...http://www.kalklinbanan.se/
Vill man följa banan så är bil att föredra. Följer man Rv 56 och gör små avstickare västerut (t.ex. mot Västermo eller Bärsta) så kommer man till banan. Själva riksvägen går under banan vid Kungs Barkarö.
//Kristian=)

mattias_train 2006-12-28 19:18

Citat:

Ursprungligen postat av Krille400
Jodå, det var en gång i tiden världens längsta linbana (96 km). Nu är den riven förutom 13 kilometer mellan Mensträsk och Örträsk där den har blivit en turistlinbana:)

Det hade ju varit trevligt om man kunde göra samma sak med denna bana. Så får man ju in lite pengar också:).

Kristian 2006-12-28 19:32

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av mattias_train
Det hade ju varit trevligt om man kunde göra samma sak med denna bana. Så får man ju in lite pengar också:).

Ja, men de behöver inte riva denna, väl?:rolleyes: Själv tycker jag att det vore roligt att låta den vara som den är, men anordna visningar på de största stationerna med turer så att besökarna får klättra upp o titta i och uppe på bockar och spännstationer:)
Lägger in 3 bilder till. Först Knotbergets infart från Forsby och dess motvikter för draglinan. Sedan vägskyddet över Rv56 vid Kungs Barkarö.

mattias_train 2006-12-28 19:49

Citat:

Ursprungligen postat av Krille400
Ja, men de behöver inte riva denna, väl?:rolleyes: Själv tycker jag att det vore roligt att låta den vara som den är, men anordna visningar på de största stationerna med turer så att besökarna får klättra upp o titta i och uppe på bockar och spännstationer:)
Lägger in 3 bilder till. Först Knotbergets infart från Forsby och dess motvikter för draglinan. Sedan vägskyddet över Rv56 vid Kungs Barkarö.

Riva banan behöver man inte göra. Men det hade varit trevligt om de kunde ha gjort någon turistattraktion av det hela i stället för att låta det förfalla. Och inte användas så ofta. Det är ju bättre om man använder banan till någotting.

Kiefer 2006-12-28 20:03

Citat:

Ursprungligen postat av Krille400
Ja, men de behöver inte riva denna, väl?:rolleyes: Själv tycker jag att det vore roligt att låta den vara som den är, men anordna visningar på de största stationerna med turer så att besökarna får klättra upp o titta i och uppe på bockar och spännstationer:)
Lägger in 3 bilder till. Först Knotbergets infart från Forsby och dess motvikter för draglinan. Sedan vägskyddet över Rv56 vid Kungs Barkarö.

Spännande tråd på en lika spännande anläggning.

Ps: Motvikterna på bilden är till bärlinorna och inget annat.

Kristian 2006-12-28 20:13

Citat:

Ursprungligen postat av Kiefer
Ps: Motvikterna på bilden är till bärlinorna och inget annat.

Nja, det är väl så att bärkablarna spänns vid spännstationerna. Vikterna på bilden är fotograferade vid en vinkelstation där endast draglinan spänns eftersom den inte kan spännas vid spännstationerna utefter linjen. Från Köping så ligger spännstation 9 strax innan Hjälmaresund och är specialkonstruerad för att klara den större vikt som de långa spannen orsakar. Nästa spännstation, 10, ligger på en liten höjd strax efter Knotberget.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:59.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009