![]() |
TGA Tool
2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Jag sitter idag och skall måla om perronger till rutten. Mitt problem är att när jag sparar det så ser det bra ut men sedan när jag lägger in det i rutten så ser det för j.....t ut:( Enkelt förklarat så kan man säga att färgen har flötit ut... Bildexempel: 1. Så här ser det ut när jag sparat 2. Så här ser det ut i rutten. Vad är det som är fel? Det borde ju bli samma när man går ut i RE men det blir inte det... Någon som kan förklara hur man skall gå tillväga för att få det att få detta att fungera...Jag misstänker att jag gör något fel för det blir likadant hur man än gör om det är övergångar som i detta fallet eller om det är något annat. Allt som jag målat om tidigare om det har varit med en färg så har det blivit hur bra som helst, men när man skall fixa något som har med marken att göra så blir det så här. MVH Kenneth PS Jag har använt MSPaint när jag går från TGA tool och målar om. Bild 1 är till vänster. DS |
Jag är inte säker, men gissar det har med mappningen av objektet att göra!? Gör det det, så kan man tyvärr inte göra nått åt det. Ja, om man nu inte gjort objektet förståss!
Har råkat ut för detta några gånger. Det ser bra ut, när man målar, men i rutten ser texturen "utsmetad" ut. Det funkar med enfärgat, för då syns det inte att texturen dras ut... |
Citat:
Jo det kanske du har rätt i, men det blir ju så vad man än målar om för något.....Tragiskt men sant...Det blir samma om man ändrar på en marktextur... Då vet i tusan hur man skall göra med det som jag vill ha ommålat i rutten om allting blir så här??? MVH Kenneth |
Jag tror att jag vet...
Om du målar i en kant tillexempel att du på en sida lämnar avständet 2 cm och på dn andra 1,5 cm...Bara ett ex... Skulle det funka för jag ser ju att båda sidorna på själva saken att de inte är lika branta lr lika lutate! Eller är det något annat du menar? |
Fundera på en sak...
Om texturen är säg 512 x 512, undrar om det inte blir lite bättre med en 1024 x 1024 textur? Då dras ju inte texturen ut lika mycket eller tänker jag fel nu!????? |
Citat:
Som Kenneth säger, om det är en övergång och då känns ju allt mer än 256 x 256 lite overkill tycker jag... Hur stor är din originaltextur (bmp) och vad säger TsTool att den är? Finns ingen möjlighet att du har testat med lägre upplösning vid något tillfälle och av misstag är det den som råkar ligga i rutten? För på bilden ser det inte ut som om det är samma bildunderlag upplösningsmässigt, så stora skillnader blir det inte bmp - RE. Hur ser den ut i Shape Viewer? |
Förtydligande
Citat:
Ok om vi säger så här då, bilderna jag visade var bara ett exempel på hur det ser ut...Det blir ju samma fenomen hur man än bär sej åt på vilket objekt det än må vara....Så bilderna är bara ett exempel... Men vad jag förstår av texten som du skrivit Mazz så skall helst båda "bilderna" helst då ha samma upplösning för att det skall bli bra eller är jag ute och reser med Öresundstågen i vintertid???? MVH Kenneth |
Det har inte något med texturstorlekar... Går alldeles utmärkt att få till denna effekt med 1024x1024 oxå ;)
|
Det beror på att det finns en alpha kanal i texturen... Har fått redapå detta genom Uktrainsim forumet... Alphakanalen tar för mycket av MSTS för att visa alla färger rätt.. Om man kan ska man försöka att ha objekt med alpha kanaler på egen textur fil och inte ha för många färger... Vill man ha många färger så får man köra utan alpha kanal..
http://forums.uktrainsim.com/viewtop...4bbe32b6c6807e |
micke321: Tyckte först den förklaringen lät vettig... Men borde inte alla lok bli dåliga då? Dom har ju alpha och fler färger än texturen Knebert visa.
Som jag sa, så vet jag inte mycket om sånt här. Men har stött på problemet några gånger. Har alltid trott det haft med mappningen av modellen att göra och att bara byggaren kunnat fixa det. Min tanke med större texturer (1024x1024) var inte att man inte skulle få bort problemet, utan minska det. Att det skulle se bättre ut! |
SOm jag har fattat det hänger det lite på hur man lägger upp texturerna.... det finns om jag fattar forumet rätt 3 olika vägar att gå med texturerna när man konverterar dem...
1: DXT för .bmp filer med ingen alpha 2: 1 bitars alpha för texturer du vill ha transparans på... 3: normal konvertering när du verkligen vill ha transparans, och can leva med reducerat antal färger att använda dig av. Då alpha kanalen stjäl ett par färg lager. |
Ditt mappingbekymmer kan vara enkelt
3 bifogad(e) fil(er)
Jag har råkat ut för liknande bekymmer när jag började med GMax och mappning av texturer.
Bifogar 3 bilder som försöker förklara hur jag ser på problemet; 1. Min uppfattning på hur ditt objekt ser ut. Bifogad fil 12983 2. En Assymmetrisk mappning, där proportionerna i texturfilen blir som man önskar. Bifogad fil 12984 3. En Symmetrisk mappning, där texturen i kanterna blir komprimerade och den i mitten blir utdragen. Bifogad fil 12985 Det svåra är om man vill mappa en del i taget (av de tre tillgänliga ytorna) det blir oerhört svårt att få till rätt proportioner. Jag kanske är inne på fel spår, men ett försök har jag gjort iallafall med min ringa erfarenhet. VAd jag ville ha sagt var; Markera alla tre sektionerna samtidigt (Håll nere 'Ctrl'), och gå sedan in i planar map och justera storleken så att den passar din textur - se till att behålla proportionerna mellan de tre sektorerna så blir resultatet bättre. (Kompletterade texten lite) |
Citat:
Ja tack för den upplysningen. Du har rätt för dej ang hur modellen ser ut bara det att jag inte bygger den utan det är bara en ommålning som jag försöker göra. Vi har konstaterat att det är som du har skrivit här att det är något sådant som gör att man inte kan få en annan textur på denna, jo man kan men då ser det ut som det gör på bilderna. Så den får vara som den är. Sen skrev jag tidigare ochså att jag hade problem med marktexturerna ochså på samma sätt, men efter en del tester (ej riktigt klar med dessa ännu) så har det visat sej att Paint inte är ett JÄTTEBRA program att jobba med när det gäller liknande terxturer, det är bra om man vill ha enfärgat men så fort det är mer än en färg inblandat i texturen så blir det mög av det, bättre då att använda tex Psp. När jag satte en annan textur på perrongerna som finns i rutten i Psp så funkade det alldeles utmärkt. Nu skall jag kolla om det blir samma sak med en del annat eller det är något annat som gör att det blir "utdraget".... MVH Kenneth |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:46. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009