![]() |
C14 tåg - planhjälp
Hej
Jag har tänkt att ge mig in på något lite större projekt. Jag har testat lite olika saker men tappar hela tiden lusten när det finns för lite information och intresse. Jag har planer på ett c14 tåg men har för lite info och får inte riktigt allt att stämma. Bland annat behöver jag all information jag kan få plus gärna ett gäng bilder från olika vinklar. Jag fick en gång en textur av användaren f11a, jag vet dock inte om den är någon annans eftersom detta hänt tidigare med hans texturer, dock vill jag inte anklaga men jag bara undrar. Hoppas ni kan bidra med något så kanske ett c14 tåg kan bli verklighet. Jag har haft igång ett sådant projekt tidigare men tappade lusten när inget intresse fanns men jag har fått en nytändning nu och hoppas att jag kan komma igång, för visst är det roligare när man väl kommit igång och fått något att arbeta efter. ;) |
C14
Om du ska göra C14 så kan du ju också göra alla andra Cx-vagnar. utvändigt är det små skillnader, typ antlet öppningsbara fönster, invändigt handlar det om förarplatsen (H eller inte) och färgsättningen.
Om du behöver ritningar så tror jag att SL Spårvägsmuseet kan hjälpa till, dom har ett ritningsarkiv som är rena guldgruvan. Om du vill har jag en bra kontakt hos dom som jag kan kolla med för att se vad som finns i ritningsväg. Ritningskopior kostar 50 kr/st. //Lars S |
bilder skulle jag kunna försöka att fixa
|
Jag har några bilder från min nyboda besök som visar hytten och boggier. Ska skapa en .zip fil imorgon med alla bilder.
SV |
Arvid: Ett tips är att regga dig på www.ss.se/forum och skriv alla din frågor + dylikt så kan du säkert få massa svar å bilder på det mesta du behöver.
|
Tackar för alla svar, kul att intresset finns.
All hjälp jag kan få underlättar arbetet stort och kan ge snabbare resultat. Det viktigaste i nuläget är utsidan, bland annat fakta som höjd, längd, bredd, gärna även uppdelade längder så jag vet exakt hur långa alla objekt är. Angående ritningar kom jag på att jag tror det finns en i Svenska Elmotorvagnar. |
Här finns bilderna. Några från utsidan och några från hytten.
www.svoyager.com/files/Cx.zip (48.2MB) SV |
|
Citat:
//Lars S |
Hej
Tackar för bilderna Svoyager och fakta länken Sparkfot! Citat:
|
När jag gjort om min vagn till editable mesh blir den genomskinlig från ena hållet.
Kommer detta att bli likadant i trainz? Edit: Upptäckte nu att texurerna jag fått är samma som till msts, fattar inte varför f11a ljuger! Edit2: Att man alltid ska glömma något, jaja, jag tänkte bara meddela att jag drar igång projektet på allvar när jag lånat Svenska elmotorvagnar och kan få en liten bild av ritningen och även hjälp med min fråga. ;) |
Nu fattar jag inte...
har du tagit in ritningen in i Gmax och gjort den till en moddell... Om du har gjort det hur gjorrde du då? |
Han kan ha gjort så här annars vet jag inte.
http://www.steammachine.com/slugsmas...l_scalebox.htm mvh Roberth |
"Upptäckte nu att texurerna jag fått är samma som till msts, fattar inte varför f11a ljuger"
Är det samma som till MSTS, så är det Micke 321´s texturer. Bara att fråga honom och jag tror inte det är nått problem alls att få använda dom! Ser fram emot din C14... |
Jag frågade honom om X* texturen och det gick inte bra men jag kan ju alltid fråga om denna, dock strular den lite.
Angående tåget har jag inte kommit så långt, det du visade Robert såg väldigt intressant ut. Undrar om det är enklare att jobba så? Såg även prgrammet som Sigma gjort A30'n i. Det gick ju att spara i 3ds vilket måste betyda att det går att bygga till trainz i det. Jag undrar vilket som är bäst? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:42. |