![]() |
Trainz2004 contra Trainz 2006
Hej!
Som oldtimer har jag haft paus i intresset för Trainz. Jag var annars med mycket aktivt från första början innan TRainz 1 hade fått sina SP - en delvis frustrerande men kul upplevelse. Nu är det så att jag innehar Trainz2004 medan barnbarnen fått Trainz 2006. Vad jag börjar märka och förstå är att dessa inte är så kompatibla som ma kunde tro. Läser man bara reklam och manual ser det ut som 2006:an bara är en uppgradering och utvidgning, men tittar man på filkatalogerna ser det för mig ganska annorlunda ut, och nedladdningar funkar olika ec. Auran verkar inte ha bekymrat sig nämnvärt för bakåtkompatibiliteten, eller? Jag förstår att allt det här varit uppe för ett par år sedan, men jag hittar konstigt nog inget om det bland FAQ. Någon som gitter svara på det här, trots att det troligen är uttjatat? Både i princip och lite om teknikaliteter. T ex om och hur man kan överföra en bana från 2004 till 2006. Och om CD:n Svenska tåg 2004 kan användas i 2006. Och så vidare. |
Jag kan nog svara på två frågor.
Fråga: Kan man köra banorsom man byggt i TRS2004 i TRS2006? Svar: Ja, det borde inte vara något problem, däremot om men gör tvärtom med SP1 till TRS2006 så funkar inte banan i 2004. Fråga: Kan man ha Svenska Tåg 2004 i TRS2006? Svar: Ja. :) |
Tack så långt! Det här hittar jag från sept 2005:
"Har precis importerat båda Svenska Tåg skivorna till TRS2006 och det var förvånansvärt få problem Det är ganska smidigt med CMP eftersom man kan markera alla .cdp-filer i en mapp och importera rasket. Då hamnar de i en edit mapp och sedan får man markera alla och välja "commit" för att de skall läggas till databasen." Förlåt en totalamatör, import som hamnar i en mapp klara jag av, men "commit", på vilken meny finns det och vad heter "commit" på svenska i WinXP? Allmänt: I filstrukturen till TRS2004 hittar jag lätt mappar med namn som engines, world, maps (för kartor) etc, där jag lätt kan peta in filer. Men i TRS 2006 ser det helt annorlunda ut. Var lägger jag t ex in mina gamla banor? |
Fortsättning: Jo, jag vaknade till och hittade Content Manger och hur den kanske skall fungera, med Commit och allt. Men jag fick följande sorts text för vartenda lok:
File 'Bk_ Ma_ v2.cdp' is not of appropriate file type Vilket för mig tillbaka till första frågan: Går det verkligen att använda dessa Svenska Tåg 2004 i Trainz 2006? |
Om jag minns rätt så var det några enstaka objekt på STW2004 och 2005 skivorna som det var problem med.
Tänk på att inte ladda ner för mycket åt gången innan du gör commit. Det kan hänga sig om det blir för mycket Ditt problem med cdp filer låter som om ditt antivirusprogram är på jaktstigen |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16. |