Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Får en ny tv (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=17189)

Pierre 2007-09-19 12:44

Får en ny tv
 
Köpte en HYUNDAI Image Quest Q321 32" lcd-tv för 1 1/2 år och gav 9995:- Tv´n hade pixelmappning och både analog och digital mottagare. Fin bild var det både på tv, dvd och datorn!

Den fungerade fint tills för några månader sen, då det dök upp frysta pixlar, som snabbt blev fler och fler. Då det var två års garanti på den, tog jag kontakt med dom jag köpte den ifrån och dom gav mig nummret till firman, som sköter servicen på Hyundais skärmar.

Den 15 augusti kom ett bud och hämta tv´n och än har inte tv´n kommit till servicefirman. Jag har ringt skitmånga gånger till fraktbolaget och servicen, men ingen har vetat var tv´n är????

Idag fick jag äntligen besked från servicefirman att jag ska få en ny tv av dom, som är motsvarande eller bättre. Känns skönt att jag får en ny tv, men samtidigt lite surt. När jag köpte tv´n kostade den nästan 10 papp och motsvarande idag kostar kanske 5-6 tusen...

Så vad kan man begära? Jag kan ju knappast begära en tv för 10 lök, men en med samma finesser som den gamla måste man väl få!???? Dom kunde inte säga nu vilken tv jag skulle få, men jag har begärt att få veta det innan dom skickar den, så jag kan kolla upp den.

Eric B 2007-09-19 13:41

Du kan begära en motsvarande tv med minst samma funktioner till ett värde som din gamla tv har idag istortsett men jag är osäker men kontakta allmänna reklamationsnämnden för råd eller gå in på konsumentverkets hemsida för info.

www.arn.se

www.ko.se

Schulz 2007-09-19 17:25

"Kunden har alltid rätt"

Eller hur?

pussgurkan 2007-09-19 21:16

Tuff Luck
 
:mad:
Nåja du får väll se det så att nu får du en ny och förmodligen bättre apparat en den du köpte.
Glöm ej att då de byter TV till dig SKALL du ha ny garanti från det datum du får den nya TVn
detta innebär att om den nya går sönder och inte kan lagas så byter dom ut den igen vilket ger dig ytterligare ny garanti dvs köper man en tillräckligt dålig TV så har man en livstidsprenumeration på en hel TV

simonbertilsson 2007-09-20 18:18

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz
"Kunden har alltid rätt"

Eller hur?

Definitivt inte.

Givetvis ska man alltid sträva efter att tillfredsställa kundens behov. Men kunden har verkligen inte alltid rätt. Tvärtom är det oftast proffsen som har rätt.

//Anställd inom servicebranschen!

Pierre 2007-09-20 21:33

Kunden har alltid rätt och bra service, det har försvunnit idag tyvärr! Idag måste man tjata, gnata och bevisa att man har rätt och ändå brukar dom försöka slingra sig/slippa undan...

Jag tänker absolut inte godta en tv utan dom finesser min förra hade, men är orolig att nån dag så kommer tv´n utan att jag fårr tillfälle att kolla upp den först!?

Tycker det också är lite konstigt att dom ska köpa tv´n åt mig???? Hur funkar det då med garantin? Står den på mig eller dom?

Helst hade jag velat dom hade värderat min gamla tv och gett mig pengar och jag själv fick inhandla ny tv, men men...

Pierre 2007-09-21 14:33

Trött, trött, trött...

Ringde servicefirman idag igen, då jag inte hört av dom. Nu är det samma slöa inställning ifrån dom igen. Vet ingenting och man kan inte få reda på nått vettigt...

För ett par dar sen sa dom att jag skulle få en ny tv (eftersom transportbolaget slarvat bort den gamla) och det beslutet hade tagits av ledningen den 14 september.

Dom sa nu igen att jag ska få en ny tv, men dom kan inte se om det köpts nån, om den är på väg eller vad det är för tv????

Man blir trött...

Fredrik 2007-09-21 15:00

Tråkigt när kunden blir klämd på detta sätt...
Håll oss gärna informerade hur ditt fall går. Tycker du borde kunna få en TV snart, drygt att behöva vänta... :(

Eric B 2007-09-21 15:30

Sverker Olofsson står annars redo med en ny säsong av Plus, då jävlar ska du se att din tv dyker upp igen eller att den nya kommer väldigt snabbt :)

Pierre 2007-09-21 16:36

"Tråkigt när kunden blir klämd på detta sätt...
Håll oss gärna informerade hur ditt fall går. Tycker du borde kunna få en TV snart, drygt att behöva vänta..."

Ja, det är inget kul när man drabbas på detta sätt och inte själv gjort nått fel. Jag tycker också det är förjäkligt att dom säger dom ska kolla upp saker och sen inte hör av sig. Sen tv´n hämtades (15 aug) för lagning har jag nog ringt 10 gånger till servicefirman. Samtal som börjat med att man suttit i telefonkö och när man väl kommit fram, så vet dom ingenting (om vart tv´n är)...

Idag har det gått en vecka sen det beslutats om att jag skulle få en ny tv. Ändå kan dom inte säga om det köpts en ny tv till mig, om den är på väg eller vad det är för tv. Det är skitdåligt!

"Sverker Olofsson står annars redo med en ny säsong av Plus, då jävlar ska du se att din tv dyker upp igen eller att den nya kommer väldigt snabbt"

Ja, det är väl enda sättet att det ska hända nått! Min gamla tv kommer nog aldrig dyka upp igen. Jag tror nån snott den (som inte visste den var trasig), annars borde dom hittat den nu. Hoppas tjuven uppskattar en tv med en massa frysta pixlar, utan högtalare och instruktionsbok (högtalarna och instruktionsboken har jag här hemma!).

Tv´n skickades i orginalkartongen, som jag alltid sparar till garantin gått ut...

Schulz 2007-09-21 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av simonbertilsson
Definitivt inte.

Givetvis ska man alltid sträva efter att tillfredsställa kundens behov. Men kunden har verkligen inte alltid rätt. Tvärtom är det oftast proffsen som har rätt.

//Anställd inom servicebranschen!

Kunden kan ju gå till olika myndigheter och klaga och få rätt, så visst kan kunden fortfarande få rätt. Att den alltid har det kanske är lite att ta i i dagens affärer, men finns KV så kan man faktiskt använda sig av dem om det krånglar.

Sen är det väl så att det är speditörens ansvar så fort ett kolli kommer på ett transportmedel?

Pierre 2007-09-21 17:13

Jag har undvikit att dra in allmäna reklamationsnämden eller konsumentombudsmannen, för att jag misstänkt att det skulle ta ännu längre tid då (utredningar och beslut). Men hade jag gjort det direkt, så hade jag kanske haft en tv nu!?

Nog är det speditörens ansvar, men dom har ju anlitats av servicefirman. Tycker det är iallafall bra att jag (som kund) slipper "bråka" med en speditör som jag inte anlitat. Det vore knäppt! Servicefirman kommer nog begära ersättning från speditören för tv´n...

Dom jag köpte tv´n av brydde sig ingenting. När den gick sönder fick jag bara ett nummer till servicefirman av dom. Mailade dom om att tv´n försvunnit, men det har dom inte ens svarat på. Där kommer jag aldrig i helv... köpa nått mer!

Bengt74 2007-09-22 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Mailade dom om att tv´n försvunnit, men det har dom inte ens svarat på. Där kommer jag aldrig i helv... köpa nått mer!

Skriv gärna vilket företag det gäller så man vet vilket man skall undvika.

Önskar
Bengt

Pierre 2007-09-22 17:23

Vill inte hänga ut nån firma här, speciellt inte eftersom jag inte vet vems felet är????
Men skicka ett PM om ni vill veta vilka firmor som är inblandade i detta!

Schulz 2007-09-22 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av Pierre
Jag har undvikit att dra in allmäna reklamationsnämden eller konsumentombudsmannen, för att jag misstänkt att det skulle ta ännu längre tid då (utredningar och beslut). Men hade jag gjort det direkt, så hade jag kanske haft en tv nu!?

Nog är det speditörens ansvar, men dom har ju anlitats av servicefirman. Tycker det är iallafall bra att jag (som kund) slipper "bråka" med en speditör som jag inte anlitat. Det vore knäppt! Servicefirman kommer nog begära ersättning från speditören för tv´n...

Dom jag köpte tv´n av brydde sig ingenting. När den gick sönder fick jag bara ett nummer till servicefirman av dom. Mailade dom om att tv´n försvunnit, men det har dom inte ens svarat på. Där kommer jag aldrig i helv... köpa nått mer!


Nuförtiden räcker det nog inte med att maila. Du får nog lyfta luren och slå dem en signal. Tyvärr är några firmor nonchalanta när det gäller att svara på mail.

Har man "lurats" eller bedragits på stora summor bör man försöka lösa det till sin egen fördel genom att kontakta myndigheter som t.ex. KV.

Men det är ju givetvis upp till dig. Men jag hade iaf inte bara låtit 6000 kr flyga bort.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:26.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009