![]() |
Börjar på att få upp ångan igen
1 bifogad(e) fil(er)
Okej då var det dags igen efter några månader av tunga studier, resor och arbete koppla av med lite modellerande. Dessvärre har jag tappat intresset för min gamla spårvagn (som ingen antagligen kommer få någon användning av iallafall) och gett mig in på något helt annat nämligen svenska ånga.
Först ut i det som förhoppningsvis blir en serie är denna skapelse som jag jobbat på i ca 1,5 timmar och som är låmgt ifrån klar. Några gissningar på vad det är? |
snyggt, kan det vara ett S2 ?
hur som helst så är det alltid trevligt med nya svenska ånglok ;) |
1 bifogad(e) fil(er)
Härligt.
Trevligt med fler morötter för Trainz. Någon gissning, vågar jag mig inte på. EDIT: Hade det varit ett Sa. Så hade jag kunnat bidra med lite bilder från ett H0-lok, som med Iore. Om du börjar med ett sådant senare, så är det bara att höra av sig. |
Ett S av något slag, känns det starkt som! Ser grymt bra ut vilket lok det än är!:rolleyes:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Det är mycket riktigt ett S-lok närmare bestämt ett Sb/S2, hade ursprungligen tänkt göra ett S1 men hade inte bra tillgång till referensmaterial (vilket nu ändrades med Bengans erbjudande). Nästa projekt blir antagligen en sådan.
Är i stort sett klar med "karosseriet", det ska bara dit en hop smådetaljer sen ner resten är klart. Det jag definitivt hatar med ånglok är deras underrede... Det är nämligen svårt att göra dem eftersom på ritningar blir alltihop bara en kladdig gröt av linjer. Så om någon någongång pulat in kameran mellan hjulen på en S2'a får ni mer än gärna dela med er av materialet. |
ser riktigt fint ut, fråga på postvagnen efter bilder på interiören så blir det ett toppen lok hehe , nä skämt åsido det ser riktigt fint ut.
Bengan, nu blev jag avundsjuk , har varit sugen på ett sådant lok ett bra tag nu då S / SA / Sb/S1 / S2 är mina favorit ånglok ;) |
Bara en liten välment varning. Märklinlok är inte skalenligt riktiga:mad:
Ofta är hjulen för små för att få plats med de för stora hjulflänsarna och sedan brukar Märklin, och även andra modelltillverkare, använda delar från andra lok för att göra det hela billigare. |
Citat:
Men det spelar väl egentligen ingen. Om jag inte är helt ute och seglar, så är väl Trix uppköpt utav Märklin sen lång tid tillbaks. Så det får väl räknas som ett Märklinlok. Undra om jag inte har lite riktiga bilder från ett Sa-lok som jag tog på i Nora. Ska leta och se. EDIT: Loket var ett Sb-lok. Tyvärr inte dom allra bästa bilderna, som man skulle ha önskat. Skickar över dom bilderna jag har. Kanske någon bild, kan hjälpa till med någon detalj. |
Fint bygge!
Just den maskinen i Nora som Bengan pratade om (Nr 1306) har jag två bilder på... därimot tror jag inte dom är till någon större hjälp då antingen drivhjulet tar upp hela bilden eller den är snett frammifrån på långt håll... Men om du vill ha dom kan jag skicka dom. I så fall: Vill du ha dom här eller per mail? Sidor om Sb/S2: http://www.nbvj.nu/fordon/anglok/sb.htm http://www.mjhobby.se/webarkiv/Ritni...C5nglok_S2.pdf Du har kanske sett dom, men ändå. :) På http://www.smj.org/bildgalleri/train...nglok&lang=sve står: "Fem lok byggdes. Man försökte genomföra en standardisering genom att använda samma typ av panna som i litt E/E2 och samma typ av hjul som hos litt B." Detta kanske gör hjuleriet aningen lättare! :p Lycka till! -k- |
13 bilder skickade till din Hotmail.
Vet inte om du har den kvar och om dom kom fram. |
Tackar och bockar alla bidrag är varmt välkommna.
|
Två sidor om Sb/S2 Nr 1307. På sida 2 på den övre länken finns en bild på hjulen.
http://www.skanskajarnvagar.se/lok5g.html Nr 1307 försvann sedan iväg över kattegatt till Danmark där det rullar än idag: http://veterantoget.dk/materiel/damp/s1307.html Sb/S2 har slidstyrning av typen Heusinger. Här är en ritning över hur den fungerar (på Tyska) http://www.dlok.de/115.htm Om du kan ge mig din mailadress så skickar jag mina privata bilder också. :) -k- |
1 bifogad(e) fil(er)
Arbetet fortskrider om än väldigt långsamt, för tillfället försöker jag få till någon form av underrede, en ytterst jobbig del som knappt syns i verkligeheten men dessvärre alltför väl i trainz.
|
Skitsnyggt.
Bara att hoppas. Att det löser sig, utan allt för stora problem med underredet. |
Ser riktigt bra ut! Jag tror inte vi skulle dö om du har improviserat lite :)
Huvudsaken är att det ser övertygande ut, och det gör det utan tvekan! Jag vill också tillägga att Slidstyrningen till Sb/S2 oftare kallas Walschaert än Heusinger. Heusinger är vad dom kallar den i Tyskland(och tydligen på ritningar i sverige) Mer om Walschaert/Heusinger finns att läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/Walschaerts_valve_gear http://home.new.rr.com/trumpetb/loco/wdiagram.html |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:46. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009