![]() |
STW Vägskydd på gång
8 bifogad(e) fil(er)
Detta projekt började egentligen som en reparation/uppdatering av det vägskydd som jag gjorde till BHJ och som sedermera (i alla fall delvis) upphörde att fungera. En del har hänt med spelmotorn och jag har lärt mig mer skriptning sedan dess så det har blivit en helt ny design. Jag har slagit isär de gamla korsningarna och gjort bommar, signaler och andra objekt som lösa komponenter. Dessa sammanknyts sedan med ett huvudobjekt eller logikenhet för varje vägskydd. Vissa komponenter har fått en upputsning med fler detaljer och liknande då jag misstänker de flesta har lite kraftigare datorer idag.
Tanken är att det skall ges ut så det fungerar bakåt i alla fall i TRS 2006. Antagligen går det att få att fungera även i TRS 2004 men då lär jag behöva lite hjälp då jag inte har klart för mig vad som stöds där exakt. Jag vet inte om dessa drar mer fps då de är skriptstyrda men det är definitivt mer pilligt att placera ut dem än de traditionella. Kanske skall de användas främst i de viktigaste korsningarna på en karta. Systemet är enbart testat av mig här på min maskin med TRS 2006 och TC3. Det lär antagligen behövas en del betatestning på andra maskiner. Jag kommer så snart som möjligt lägga upp en testversion. Skripten kommer inte krypteras utan vem som helst kan gå in och se hur det är gjort. Jag håller på att lära mig själv så jag hoppas andra kan komma med förslag på förbättringar och förändringar. Jag vet att svenolov har haft svenska vägskydd på gång men jag har gjort dessa på egen hand mest för att lära mig skriptningen. Kanske går det att samordna något framöver. Kopplingen mellan vägskyddet och spåret är med hjälp av vanliga triggers som namngivits enligt speciella regler. Det är därför inte helt realistiskt men enklare att bygga med. En nackdel är att vägskyddet inte öppnar förrän tåget gått ur triggern på ”andra sidan”. I verkligheten öppnar det redan då det lämnar vägskyddet. Lite bilder på komponenterna, det kan finnas 10 komponenter i varje anläggning: Bommarna, med animering och ljussken: Bifogad fil 21474 Bifogad fil 21475 Krysskyltarna mot vägen, med olika ljud och ljussken: Bifogad fil 21476 Bifogad fil 21477 Varningsportaler, ett objekt som man väljer typ i: Bifogad fil 21478 Logikenheten, denna syns inte i Driver: Bifogad fil 21479 Bifogad fil 21480 V-signalen, finns även försignal och orienteringstavla: Bifogad fil 21481 |
Jäkligt snyggt!:) Bra jobbat.
|
Oj! Det där ser riktigt riktigt bra ut ju! TVÅ tummar upp!:tumupp::tumupp:
|
Oj oj oj! Detta var verkligen snyggt och efterlängtat! Bara hoppas att det kommer att funka lika bra till TRS 2004 som TRS 2006, för oss som enbart kör 2004 så vore det skoj om det finns till det med :) Kommer det även o finnas alternativet med en korsning som bara har ljud o ljus, som man kan se ut med små bibanor ute på landet? Som alltså saknar bommar.. Återigen, mycket snyggt! :)
|
Trevligt.
Hur är möjligheterna med olika grader över vägen. Bara 90 eller även 30, 45, 60, 75 m.m. |
3 bifogad(e) fil(er)
Tackar! Det är fascinerande vad som är möjligt med skript. Man kan egentligen bygga vadsomhelst med dessa vägskydd. Allt går att kombinera, man kan ha upp till 10 av varje komponent i en korsning. Vinklar blir i princip obegränsat eftersom det inte finns någon direkt koppling med rälsen.
Här en korsning med 6 bommar och lika många x-skyltar mot vägen, 2 v-signaler och 2 v-försignaler samt en trigger. Man kan ha upp till 10 triggers också, ett för varje spår, eller sidospår som går igenom vägskyddet exvis. Notera att den lilla vägbiten som går över rälsen är trackside och inte anpassad ännu för vinkeln. Tanken är att göra sådana i olika vinklar, eller helt enkelt lägga lösa sceneryobjekt. Den har i vilket fall inget med själva logiken att göra längre. I 2 stolpar finns det klockor och ljudet låter just därifrån. Bomdreven har dessutom motorljud!:D. Öppen: Bifogad fil 21486 Stängd: Bifogad fil 21487 Här är en lantlig övergång utan några bomobjekt. Lampan släcks då tåg kommar. Bifogad fil 21488 |
Citat:
|
Riktigt snyggt! :tumupp: :tumupp: :tumupp:
TRE tummar upp! (man måste ju vara värst ;)) |
Men lägg av nu, va! Jag drägglar sönder tangentbordet nu... Ge mig!!!;)
|
Mycket vackert arbete Mats :) Det är sådant här som väcker liv i TRS-sverge :) Mer av det här :tumupp:
|
Riktigt snyggt Mats! :tumupp: :tumupp:
|
:eek:Otroligt snyggt mats! :tumupp::tumupp:
|
Mycket snygga Mats, de funkar mycket bra :)
|
Härligt att se intresset för TRS börjar vakna:). Modellerandet har förändrats för mig i och med skriptningen. Det är bättre att göra mer i separata modeller som man sedan sammanfogar i config eller i realtid med skript. Detta gäller även rullande material där olika varianter kan ställas in sedan man placerat loket i Surveyor, allt ifrån texturer till detaljer i meshen. Jag har bland annat en ny Hbis på gång. Där väljs slumpmässigt en av flera texturer då den sätts på spåret. Mer om detta senare;).
Nåväl, tillbaka till vägskyddet. Där styrs vägtrafiken av något som jag kallat väggivare. Det är ett objekt som man kopplar vägsplines till. Det är egentligen en "kind mocrossing", dvs traditionell level crossing där det saknas koppling för spår och mesh. Denna styrs sedan via skript istället för den vanliga spelmotorn. Här tror jag det är problem med TRS2004. Jag vill minnas att denna styrningen kom med TRS2006. Jag har dock inte TRS2004 installerat men det går att kolla i katalogen scripts om filen Crossing.gs finns med. Det andra bör fungera men om vägtrafiken inte stoppas blir det rätt haltande. Jag har iofs banor helt utan vägtrafik och bara att få skräddarsydda vägskydd är ett lyft. |
Ser mycket bra ut Mats, det är nästan så jag blir lite sugen på TRS igen! :) Kommer det finnas någon möjlighet att använda vägförsignaler tillsammans med vägskydden?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:30. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009