Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   STW Vägskydd 1.0 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20105)

MatsS 2008-08-03 20:06

STW Vägskydd 1.0
 
7 bifogad(e) fil(er)
Här är nu första versionen av STW Vägskydd vilket är ett system för att bygga svenska vägskyddsanläggningar i Trainz. Det är uppbyggt runt ett antal komponenter som kommunicerar med varandra via skript. Det går därför att skapa helt unika vägskydd för olika trafiksituationer.

Det hela är ihoppackat i en CDP-fil gjord med TRS2006.

Läs den bifoga manualen för att se hur det fungerar!

Bifogad fil 21545
Bifogad fil 21557

Bifogad fil 21547
Bifogad fil 21546
Bifogad fil 21548Bifogad fil 21549Bifogad fil 21550

Begränsningar:

I TRS2004/2006 går det antagligen inte att styra vägtrafiken (komponenten road / väggivaren) än så länge.

Det finns även ett problem som jag upptäckt i det sista. I TRS2006 (och TRS2004) går det inte att göra egna triggers, dvs triggers med en egen mesh. Eller så är det något i min installation här. Det berör komponenterna trig, trio och tris. Det är dock inte hela världen för man kan använda vanliga triggers med rätt namngivning, men det hela blir inte så tydligt på kartan.

I övrigt skall det fungera i TRS2006. TRS2004 har jag inte testat.

Kristian 2008-08-03 21:03

Riktigt trevligt, men tyvärr så fungerar det inte i TRS04. Sakerna kommer upp i menyn, men de går inte att sätta ut.

MatsS 2008-08-03 21:15

Fungerar ingen av dem? Jag famlar i mörkret här men prova att ändra trainz-build i config på en av dem till 2.4 och se om det hjälper. Jag tror inte själva spelet bryr sig om det men man vet aldrig. vsig borde exvis fungera oavsett för den är en vanlig signal.

gubben50 2008-08-03 22:01

Hej! MatsS du ha gjort ett kanon jobba :tumupp: :tumupp: :tumupp:

gubben50
---------
John.P

EricB99 2008-08-03 22:50

Mats, du har verkligen gjort ett toppen jobb :tumupp: det här uppskattas verkligen. Dock har jag ett problem, vägsignalerna lyser/blinkar inte. Vet ej om det ska vara så eller om det är något som fattas hos mig?

Joel 2008-08-03 22:59

Systemet ser bra ut tycker jag, men varken vägsignalerna eller bommarna har fungerande ljus hos mig heller. Kollade lite i CMP och såg att jag saknar följande saker:

36713:27333
36713:27334

MatsS 2008-08-03 23:27

Tack, det har varit ett mycket trevligt jobb:). Tyvärr gjorde jag kardinalfelet och missade dependencies. Jag tror det är de gamla coronorna samt stw:s ikon. De ligger i första inlägget.

EricB99 2008-08-04 00:09

Nu fungerar det utmäkt :) Återigen tack för ett riktigt grymmt arbete. Det här ger liv i simulatorn. Det som nu fattas i system/signalväg är väll block/distant/dvärg signaler som kan blinka. Har inte riktigt förstått hur Interi fungerar, om det är någon som har lust att förklara skillnaden kan ju den skriva här eller skicka ett pm.

Tack på förhand

alex 2008-08-04 00:20

Stort tack MatsS!! :)

Andreas 2008-08-04 10:38

De funkar bra, men bommarna går inte ner när tåget kommer?
Vart ställer man in detta?

MatsS 2008-08-04 13:47

Citat:

De funkar bra, men bommarna går inte ner när tåget kommer?
Vart ställer man in detta?
Har du satt ut en huvudtrigger med rätt namn vid övergången?

svenolov 2008-08-04 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av EricB99
...Det som nu fattas i system/signalväg är väll block/distant/dvärg signaler som kan blinka...Tack på förhand

Har funnits i snart ett år nu. Skripten och logiken finns. Det är bara upp till er att göra modellerna.

Problemet är väl att skript är väldigt abstrakta för de flesta, men när man gör som MatsS har gjort blir det väldigt konkret.

MatsS 2008-08-04 19:43

Skript är för de flesta inte bara abstrakta utan helt obegripliga då man inte är insatt i det. Jag tittade lite på skript då det kom men blev ganska besviken då jag inte kunde göra vad jag ville, samt att jag endast förstod hälften av vad jag gjorde;). Det börjar dock klarna mer och mer:).

Mina signaler som ju är från 2004-tiden och lite föråldrade numera är dock tillgängliga, och jag har inget emot om någon vill sätta skript till dem. Jag vill dock inte ge mig in i det just nu av olika skäl. Jag vet att Tomas varit engagerad i att få sina högdetaljerade signaler att bli klara men jag misstänker att det är tidsbrist som ligger bakom, samma som för de flesta av oss. Sen har ju branschen förändrats en del sista åren, Auran var ju nära konken ett tag och KRS kom som ett alternativ. Nu då TS2009 släpps i november och en öppen testversion inom någon vecka ser det ju helt plötsligt annorlunda ut.

mr. desa 2008-08-04 21:18

och årets Nobelpris i kategorin Trainz går till.......
 
SNYGGT JOBBAT !!!!!!

Ett jättetack för insatsen !

Stefan

Joel 2008-08-05 00:23

Har testat systemet en del nu och måste säga att det är ett väldigt fint arbete! :) Dock så har jag stött på lite problem med öppningstriggern. Jag har ett mötesspår på ena sidan av ett vägskydd, och detta spår ligger inom huvudtriggerns område. Efter att tåget passerat vägskyddet så öppnas det, och växeln där mötesspåret börjar passeras. Tåget åker parallellt med spåret som efter en stund går ihop med huvudspåret igen. Precis efter att tåget passerat växeln där spåren går ihop så stängs vägskyddet igen och förblir stängt ända tills tåget åkt ut ur huvudtriggerns område. Går det här att undvika på något sätt?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:44.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009