![]() |
Bakgrundsförsök.
4 bifogad(e) fil(er)
Har gjort ett försök, att göra några bakgrunder.
Dom är inga höjdare, men kanske användbart ändå. 15 st gjorda i två olika storlekar. 720 och 360 meter. Dessa får ses, mest som test. |
Citat:
|
3 bifogad(e) fil(er)
Tack.
Någon som vet. Hur man går tillväga. För att ta bort himlen, så att den blir transparant. Gjort några försök, med något konstigt trollspö i paint shop. Så att jag har fått himlen svart och även rutig. När jag sedan lägger på bilden i Gmax som bakgrundsbild, så blir himlen svart. Måste bilderna sparas i något vist format. Har bara provat med tga och bmp. |
Snygga bakgrunder!
Har du provat med att klippa ut himlen? Annars vet jag inte. |
Citat:
|
Du måste göra någonting med alpha-kanalerna, tror jag.
Jag vet dock inte hur man gör det i paint shop... Det kanske finns information någonstans ute på nätet. |
när du fått rutorna är den transparant... Sen får du spara dem som TGA eller GIF för att behålla den transparant..
|
2 bifogad(e) fil(er)
Du måste göra någonting med alpha-kanalerna, tror jag.
Jag vet dock inte hur man gör det i paint shop... Det kanske finns information någonstans ute på nätet. Har letat lite på nätet. Har bara hittat, hur man gör transparant bakgrund på gif och png bilder. Fanns en hel del, att gå igenom. Så man får lägga några timmar till och gå igenom allt. Det här med alpha-kanalerna, är ett ? för mig. Vad är alpha-kanaler för något. För mig, låter det som något tillbehör till det gamla 70-80-tals programet Månbas-alpha. ---------------------------------------------------------------------- när du fått rutorna är den transparant... Sen får du spara dem som TGA eller GIF för att behålla den transparant..[/quote] Har fått himlen transparant som gif och bmp, men inte som tga. Men när jag provar med bmp och lägger på bilden på objektet i Gmax, så blir himlen svart. Bakgrunderna på bilderna ovan. Är gjorda som box i Gmax. Men dessa bilder, där jag försöker att få himlen transparant. Där har jag gjort objektet som plane. Alltså bild från ett håll och vrider jag på objektet, så är det genomskinligt från andra hållet. Finns det någon liten ruta i Gmax, som eventuellt måste kryssas i. EDIT: Har kommit så här långt. Så jag får bort himlen, sen har jag kört fast. Har provat att spara som TGA, BMP, PNG och JPG och tagit dessa bilder och fört på objektet i Gmax. Där tar det tvärstopp. Himlen blir svart. |
Dock klarar gmax inte av att visa transparenta texturer, utan resultatet kommer först att ses i spelet.
|
3 bifogad(e) fil(er)
Tror, att jag har hittat lösningen nu.
Bakgrunderna ovan. Kommer att uppdateras med nya. Dom var gjorda som box i Gmax. Gör om dom till plane, så att man bara ser bilden från ena hållet. Återkommer med nya, när jag har fixat till texturerna. |
Hur får man fram den man meter meter med?
|
4 bifogad(e) fil(er)
Sådär.
Nu har jag fixat till och uppdaterat bakgrunden med transparant himmel. Dom nya Cdp-filerna är kuid2:or och skriver över dom gamla. 15 st på 720 meter och 15 st på 360 meter. Har fått namnen Bakgrund 360 001, Bakgrund 360 002 o.s.v. samt Bakgrund 720 001 o.s.v. Dom med samma nr. t.ex. Bakgrund 360 007 och Bakgrund 720 007 (007) passar ihop med varandra i höjd om man t.ex. skulle vilja göra bakgrunden lite längre. Personligen, tycker jag. Att dessa bakgrunder blev ett stort lyft i jämnförelse med dom föregående. Men långt ifrån bra. Har Admin, lust att ta bort dom gamla cdp.filerna i första tråden? Det är dessa nedan, som kommer att gälla. |
Snyggt, kommer det mera i form av skogslandskap/åkermark/stadssiluett osv? (Ja jag vet att vi aldrig är nöjda, men det blir så när det är så snyggt)
//Henke |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009