Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Jag kan inte starta Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21679)

Bombardier Train 2008-12-09 19:48

Jag kan inte starta Trainz

Jag kan inte starta trs. Jag får meddelandet: Fatal Error efter att jag tryckt på startknappen. På en annan dator prövade jag, men då hänger sig spelet när man valt rutt. Varför blir det så?

Bombardier Train 2008-12-12 14:23

På den dator där jag får meddelandet: Fatal Error: är en Vista. Den andra datorn är XP.

korvtiger 2008-12-12 17:29

Svårt att hjälpa när man inte vet vad du har för spel eller hur datorn är.
Vilket av spelen har du?
Har trs funkat förut?
Vad har du för grafikkort?
Vad exakt står det på errorskyllten på XP:n?

Om den hänger sig när man öppnar en rutt beror det nästan helt säkert på att det är något tjaffs med grafikkortet. Att uppdatera drivrutinerna är nästan alltid svaret på problemet. Har en vän som jag hjälpte för någon dag sedan med att få igång ett spel som när man skulle börja "spela" själva spelet (som när man öppnar en rutt i trs och grafikkortet måste bygga upp en "värld") kraschade. Grafikkortet var helt nytt, datorn var ½ vecka gammal, datorn hade Windows Vista och grafikkortets drivrutiner var mindre än ett år gamla. Jag behövde bara uppdatera drivrutinerna för att det skulle funka igen. Tror att det är viktigare på Vista att ha dom senaste drivrutinerna som stödjer just din version av Vista.(32/64 bit)

Bombardier Train 2008-12-13 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger
Svårt att hjälpa när man inte vet vad du har för spel eller hur datorn är.
Vilket av spelen har du?
Har trs funkat förut?
Vad har du för grafikkort?
Vad exakt står det på errorskyllten på XP:n?

Om den hänger sig när man öppnar en rutt beror det nästan helt säkert på att det är något tjaffs med grafikkortet. Att uppdatera drivrutinerna är nästan alltid svaret på problemet. Har en vän som jag hjälpte för någon dag sedan med att få igång ett spel som när man skulle börja "spela" själva spelet (som när man öppnar en rutt i trs och grafikkortet måste bygga upp en "värld") kraschade. Grafikkortet var helt nytt, datorn var ½ vecka gammal, datorn hade Windows Vista och grafikkortets drivrutiner var mindre än ett år gamla. Jag behövde bara uppdatera drivrutinerna för att det skulle funka igen. Tror att det är viktigare på Vista att ha dom senaste drivrutinerna som stödjer just din version av Vista.(32/64 bit)

Jag har trs 2006, Trs (på mina datorer) har aldrig fungerat. Jag får medelandet
som jag skrev tidigare men också med en massa siffror och namn på felmodul.
På XP- datorn är grafikkortet dåligt men Vista datorn är mycket nyare och har självklart bättre grafikkort. Jag försökte uppdatera grafikkortet på XP- datorn men det gick inte.

korvtiger 2008-12-13 17:32

Vad jag vet så är det mycket strul med TRS 06 och Vista, men det funkar, så du får kolla här i forumet på hur man löser det. Sedan ska du uppdatera drivrutinerna till grafikkortet på Vistan. Kolla upp vad du har för grafikkort i enhetshanteraren Dxdiag eller liknande program, sedan går du till grafikkortets tillverkares hemsida och laddar ned de senaste drivrutinerna. Kolla så att de funkar på den version (32/64 bit) Vista du kör. Sedan är det bara att avistallera de gamla drivrutinerna, starta om datorn, installera de nya drivrutinerna och starta om datorn.

Bombardier Train 2008-12-25 14:54

Det kanske är bra att visa sitt felmeddelande:

Janne 2008-12-25 17:16

Det står i klartext på bilden att det är ett problem relaterat till directx. Antingen har du inte senaste drivrutinen för grafikkortet eller så har du fel version av directx. Till att börja med kan du prova med att använda OpenGL i stället för directx.

Bombardier Train 2008-12-25 23:32

Ska försöka uppdatera DirectX eller uppdatera grafikkortet...

Janne 2008-12-25 23:45

Citat:

Ursprungligen postat av Ruben Radzynski
Ska försöka uppdatera DirectX eller uppdatera grafikkortet...

Börja med drivrutinerna till grafikkortet. Uppdatera och testa. Fungerar det fortfarande inte så kan du kolla att köra med openGL. Fungerar det då vet du i alla fall att TRS är rätt installerat.

Bombardier Train 2008-12-26 19:38

Det funkade med OpenGL.

Janne 2008-12-26 19:41

Citat:

Ursprungligen postat av Ruben Radzynski
Det funkade med OpenGL.

Provade du openGL utan att uppdatera grafikkortets drivrutiner?

Bombardier Train 2008-12-27 10:41

1 bifogad(e) fil(er)
Nej, men jag uppdaterade grafikkortet först via Enhetshanteraren/bildskärmskort/uppdatera grafikkort, men det stod att det inte fanns någon bättre drivrutin en den som redan finns.

leoj 2008-12-27 11:53

Det där sättet fungerar inte..

Du får gå in på hemsidan till tillverkare av grafikkortet (borde vara http://www.amd.com (fd. ati) eller http://www.nvidia.com) och ladda hem drivrutineran till just ditt kort..

Janne 2008-12-27 12:02

Just det, det var dit jag ville komma. Det allra bästa sättet att ta reda på om man har gamla drivrutiner är att ladda hem DriverDetective och köra den.

Bombardier Train 2008-12-27 17:40

Det är troligen ett gammalt kort och att det kanske inte finns några drivrutiner då.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:47.