![]() |
Signalavstånd plankorsning
Har sökt och sökt i hopp om att få komma fram till ett förståeligt svar på avstånd mellan skyltar och dylikt runt plankorsningar. Har i simulatorn gjort ett ganska rejält avstånd för skyltarna men skulle kännas bättre att veta hur långt avståndet är i verkligheten istället för att placera ut dem på måfå.
Har läst att avståndet mellan plankorsning och Orienteringstavla (http://home.vannastv.net/tomasgc/swe...images/54d.gif) ska vara 1500 m för tåg som kör runt 140 km/h. Var ska då "dödskallen" placeras i så fall? 1000 m före plankorsningen? I en tråd på MSTS-avdelningen skriver de att avståndet för orienteringstavlan ska vara 1000 m (http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...gnalsavst%E5nd), så vad är det egentligen som gäller? :S |
Ta en titt här
|
Det är just den källan jag hänvisade till, förstår inte riktigt hur skyltarna ska placeras ändå :/
|
"Dödskallen" ska vad jag har förstått det placeras så att den är synlig 50 m innan man passerar orienteringstavlan, har för mig att det står på den sidan jag länkade till.
|
Okej, och "dödskallen" i sig ska placeras på försignalsavstånd? Eller 1500 m som det står på sidan?
|
Hej!
Jag kollade hyttvideo om det här. Sträckan Thn-Gbg. Orienteringstavlan ser man 600m före bommar och Dödskallen 300m före bommar. Sth låg på 70-80km/h. Hur jag räknade? Jo jag räknade gantrystolparna vilket brukar vara 60m mellan. Ju högre Sth blir de längre bort från bommarna. Hyttvideo sträckan Öxn-Herrljunga och Sth 140-160km/h : Orienteringstavlan 1020m från bommarna och Dödskallen 840m. |
Vid passage av orienteringstavlan för vägen skall du kunna se att vägskyddsanläggningen är aktiverad samt att v-signalen visar vitt sken. Ser du inte vägen från orienteringstavlan, då finns det en V-försignal och även den ska lysa med fast sken när man passerar orienteringen.
Vad jag vet finns det inget speciellt avstånd i detta fallet, utan mer att orienteringen skall vara placerad på ett avstånd som gör det möjligt att stanna innan vägen, ifall det behövs...sen är ju frågan om det alltid är så, men det är en annan historia! |
Såpass, jag har gjort ett ganska rejält avstånd mellan både orienteringsskylt och försignal. Hade för mig att lokföraren skulle få ett antal hundra meter på sig från orienteringsskylten att då göra sig uppmärksam på en försignalering (dödskalle). Om det nu är kort avstånd mellan vägskydd, är det då mer troligt att endast en V-signal sätts upp än "dödskalle"?
Tack för hjälpen i varje fall :) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:12. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009