Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Signalavstånd plankorsning (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=23825)

nejmeg 2009-06-15 20:51

Signalavstånd plankorsning

Har sökt och sökt i hopp om att få komma fram till ett förståeligt svar på avstånd mellan skyltar och dylikt runt plankorsningar. Har i simulatorn gjort ett ganska rejält avstånd för skyltarna men skulle kännas bättre att veta hur långt avståndet är i verkligheten istället för att placera ut dem på måfå.

Har läst att avståndet mellan plankorsning och Orienteringstavla (http://home.vannastv.net/tomasgc/swe...images/54d.gif) ska vara 1500 m för tåg som kör runt 140 km/h. Var ska då "dödskallen" placeras i så fall? 1000 m före plankorsningen?

I en tråd på MSTS-avdelningen skriver de att avståndet för orienteringstavlan ska vara 1000 m (http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...gnalsavst%E5nd), så vad är det egentligen som gäller? :S

Slash2 2009-06-15 21:26

Ta en titt här

nejmeg 2009-06-15 22:20

Det är just den källan jag hänvisade till, förstår inte riktigt hur skyltarna ska placeras ändå :/

Slash2 2009-06-15 23:17

"Dödskallen" ska vad jag har förstått det placeras så att den är synlig 50 m innan man passerar orienteringstavlan, har för mig att det står på den sidan jag länkade till.

nejmeg 2009-06-17 11:33

Okej, och "dödskallen" i sig ska placeras på försignalsavstånd? Eller 1500 m som det står på sidan?

Totte 2009-06-17 12:43

Hej!
Jag kollade hyttvideo om det här. Sträckan Thn-Gbg. Orienteringstavlan ser man 600m före bommar och Dödskallen 300m före bommar. Sth låg på 70-80km/h. Hur jag räknade? Jo jag räknade gantrystolparna vilket brukar vara 60m mellan.
Ju högre Sth blir de längre bort från bommarna.

Hyttvideo sträckan Öxn-Herrljunga och Sth 140-160km/h : Orienteringstavlan 1020m från bommarna och Dödskallen 840m.

Erik Götborg 2009-06-17 12:56

Vid passage av orienteringstavlan för vägen skall du kunna se att vägskyddsanläggningen är aktiverad samt att v-signalen visar vitt sken. Ser du inte vägen från orienteringstavlan, då finns det en V-försignal och även den ska lysa med fast sken när man passerar orienteringen.

Vad jag vet finns det inget speciellt avstånd i detta fallet, utan mer att orienteringen skall vara placerad på ett avstånd som gör det möjligt att stanna innan vägen, ifall det behövs...sen är ju frågan om det alltid är så, men det är en annan historia!

nejmeg 2009-06-17 13:11

Såpass, jag har gjort ett ganska rejält avstånd mellan både orienteringsskylt och försignal. Hade för mig att lokföraren skulle få ett antal hundra meter på sig från orienteringsskylten att då göra sig uppmärksam på en försignalering (dödskalle). Om det nu är kort avstånd mellan vägskydd, är det då mer troligt att endast en V-signal sätts upp än "dödskalle"?

Tack för hjälpen i varje fall :)

svenolov 2009-06-17 14:31

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg (Inlägg 186554)
Vid passage av orienteringstavlan för vägen skall du kunna se att vägskyddsanläggningen är aktiverad samt att v-signalen visar vitt sken. Ser du inte vägen från orienteringstavlan, då finns det en V-försignal och även den ska lysa med fast sken när man passerar orienteringen.

Vad jag vet finns det inget speciellt avstånd i detta fallet, utan mer att orienteringen skall vara placerad på ett avstånd som gör det möjligt att stanna innan vägen, ifall det behövs...sen är ju frågan om det alltid är så, men det är en annan historia!

Bra svar! Detta förklarar hur det förhåller sig, otvetydigt.

Micke.L 2009-06-17 14:52

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg (Inlägg 186554)

Om vägskyddsanläggningen inte är aktiverat / vägsignalen visar rött - hinner man bromsa ett tåg som går i ca 260km/h ?

Erik Götborg 2009-06-17 15:01

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 186563)
Om vägskyddsanläggningen inte är aktiverat / vägsignalen visar rött - hinner man bromsa ett tåg som går i ca 260km/h ?

För det första så kör vi aldrig i 260 km/h, och nej, det är väl inte alltid så att man hinner stanna innan plankorsningen...men man försöker, med full broms, handen på tutan och hoppas på det bästa!

Micke.L 2009-06-17 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg (Inlägg 186564)
För det första så kör vi aldrig i 260 km/h, och nej, det är väl inte alltid så att man hinner stanna innan plankorsningen...men man försöker, med full broms, handen på tutan och hoppas på det bästa!

Oj, menade 160...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:12.