Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Lastbilar (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24888)

lan 2009-10-29 15:53

Lastbilar
 
1 bifogad(e) fil(er)
Kom just på mig med att posta i Downloads igen (djupt ångerfull, Svenolov!) Jag öppnar denna tråd för att diskutera Lite teknik för hur man får till lastbilar t.ex.
Laddade just ned Gimp som verkar vara ett mycket potent ritprogram (Undrar om en gammal halvsenil, konservativ typ som jag kan lära mig det?). Jag har sparat mappningslagret som TGA-fil och lagt det på texturfilen för att se var skarvar och annat ligger, sedan kan jag radera det jag inte vill ha med - en klar innovation för mig.

bear 2009-10-29 17:37

Kul att mina bilar har satt igång lite aktivitet här. Roligt att se ommålningarna och jag har absolut inget emot att ni sprider dem tvärt om.

De genombrutna fönsterna var riktigt snygga Ian, skall se om det kan leveras som standard på nästa modell. Hur mycket ser man av insidan, skulle det vara önskvärt med en enkel inredning?

Jag har inte riktigt funderat ut hur det fungerar. Kommer man att problem med att objektet hoppar fram och tillbaka i TRS2009 om man har flera med transparens, jag har sett en del sådana tendenser.

Tänkte jag skulle försöka knåpa ihop flak och eventuellt kapell varianter på bilen nu. Det mesta av mappningen på själva bilen kommer att ligga kvar så allt jobb man lägger ner där kommer bara att gå att flytta över.

Hur tycker ni att det fungerar att texturera med den UV mappning som är gjord? Det är automagi i blender och inte manuell mappning så den blir lite ologisk men i gengäld mappar man en bil på 5-10 minuter. Fungerar det bra att dela texturer mellan identiska object som jag har gjort på scanian eller skall jag mappa vänster och höger separat som på baklastaren.

Jag är som sagt helt grön på det här med 3d modeller i allmänhet och trainz i synnerhet så tipps och ideer är välkommna.

lan 2009-10-29 18:31

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 195372)
Kul att mina bilar har satt igång lite aktivitet här. Roligt att se ommålningarna och jag har absolut inget emot att ni sprider dem tvärt om.

De genombrutna fönsterna var riktigt snygga Ian, skall se om det kan leveras som standard på nästa modell. Hur mycket ser man av insidan, skulle det vara önskvärt med en enkel inredning?

Jag har inte riktigt funderat ut hur det fungerar. Kommer man att problem med att objektet hoppar fram och tillbaka i TRS2009 om man har flera med transparens, jag har sett en del sådana tendenser.

Tänkte jag skulle försöka knåpa ihop flak och eventuellt kapell varianter på bilen nu. Det mesta av mappningen på själva bilen kommer att ligga kvar så allt jobb man lägger ner där kommer bara att gå att flytta över.

Hur tycker ni att det fungerar att texturera med den UV mappning som är gjord? Det är automagi i blender och inte manuell mappning så den blir lite ologisk men i gengäld mappar man en bil på 5-10 minuter. Fungerar det bra att dela texturer mellan identiska object som jag har gjort på scanian eller skall jag mappa vänster och höger separat som på baklastaren.

Jag är som sagt helt grön på det här med 3d modeller i allmänhet och trainz i synnerhet så tipps och ideer är välkommna.

1. De genombrutna fönstren har jag gjort så här:
Döpt om Untitled.tga till scania.tga och maskat fönsterutorna och sparat.
Målat allt omaskat helvitt, inverterat masken och fyllt fönsterrutorna med en
tvåfärgsfyllning från ljusgrått överst till mörkgrått nederst och konverterat till
Grayscale 8 bit och sedan sparat som scania.bmp.
2. Editerat filen untitled.texture.txt till följande innehåll:
Primary=scania.tga
Alpha=scania.bmp
Tile=st
Bilderna nedan på scania.tga och scania.bmp (Detta går säkert att göra enklare i Gimp?)

Ensidiga texturer är OK på en så symetrisk modell!

Du, Bear - grön på 3d-design, nä, nä du ligger minst en generation före mig i utvecklingen - jobba på med Blender och Gimp - det är framtiden - Lycka Till!!!

Bengan 2009-10-29 19:28

[quote=bear;195372]Hur tycker ni att det fungerar att texturera med den UV mappning som är gjord? Det är automagi i blender och inte manuell mappning så den blir lite ologisk men i gengäld mappar man en bil på 5-10 minuter. Fungerar det bra att dela texturer mellan identiska object som jag har gjort på scanian eller skall jag mappa vänster och höger separat som på baklastaren.quote]

Nu är jag här igen, för att krångla till det för dig.

Jag skulle föredra, att vänster och höger mappas var för sig.
Då du har några kapellvarianter på G. Så skulle det vara kul, att måla några varianter utav ASG, Bilspedition, Svelast m.m. Men då kommer texten att vara spegelvänd på ena sidan. Om man nu inte mappar varje sida separat. Skriver man in text på dörren nu, så blir det spegelvänt på den andra sidan.

bear 2009-10-29 20:05

Så sant Bengan. Jag tar och mappar skåpet med separata sidor när jag gör kapellbilen. Jag tror däremot att jag behåller resten av scanian som den är och mapper helt separata sidor på nästa bil.

Jag bygger några variater på takskyltar till kapellbilen också när jag ändå håller på.

Bifogar bilder på flakbilen som växer fram i verkstaden just nu...

Planerna när jag är klar med varianter på den här bilen är någon mindre volvo lastbil typ F85 och en hjullastare LM1641 inklusive höglyft modellen för timmerlossning. Sedan får vi se om det blir några fler lastbilar.

bear 2009-10-30 20:43

Mina försök med transparens gick inte så bra, åtminstonde i trainz 2009 ser man genom diverse väggar i både mina och ians bilar med genomskinliga fönster. Eventuellt bara problem med Alpha i 2009 eller också är det för att väggarna egentligen är vända åt andra hållet. Jag välger nog att tillsvidare hålla mig till ogenomskinliga väggar.

bear 2009-10-30 21:20

Riktigt kul att se alla ommålignar av scaniorna. Jag har en fundering på vad ni tror om att använda Chameleon för att kunna sammla ihop alla texturerna i ett object där man sedan kan välja texture. Låter ganska vettigt enligt beskrivningen nedan, någon som har erfarenhet av det sedan tidigare?

http://eldavos.awardspace.com/librar...Chameleon.html

Jag har 16 versioner på flakbilen på gång både 2 och 3 axliga som delar mycket av texturerna och är gjorda för att textureras från samma tga fil. Att det blir så många beror på att det är varianter med lemmarna uppe/nere sådana som tippar , några med förhöjningslämmar och några helt utan lämmar så att man kan välja rätt bil för rätt tillfälle.

bear 2009-11-01 07:06

Bengan framförde önskemål om en trailerdragare i Downloadforumet. Har ingen lust att föra diskussionen där utan skriver här istället. Det borde gå ganska fort att svänga ihop sådana, men det vore bra med en länk till de trailers som du hadde tänkt använda så att jag kan placera draganordningen i rätt höjd.

Vill ni ha takskyltar på dem också?

bear 2009-11-01 07:14

Är det föresten någon som har en uppfattning om lämplig längd på ett släp som passar till långtradarscanian. Hur var det med maxlängden på 60 och 70-talet var den redan då 24 meter? Utnytjade man den fullt ut redan då?

Bengan 2009-11-01 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 195641)
Bengan framförde önskemål om en trailerdragare i Downloadforumet. Har ingen lust att föra diskussionen där utan skriver här istället. Det borde gå ganska fort att svänga ihop sådana, men det vore bra med en länk till de trailers som du hadde tänkt använda så att jag kan placera draganordningen i rätt höjd.

Vill ni ha takskyltar på dem också?

Nu satte du mig på pottan.
Har precis startat upp en ny burk, men väntar på en ny hårddisk. Så jag har bara installerat TS2009 + lite annat, så som dina lastbilar och lite annat svenskt material. Så jag kommer inte åt släppet, för att ens kunna kolla upp vem som har gjort det. Har sparat alla mina länkar, på en annan hårddisk. Ska försöka leta fram rätt länk, om jag kommer åt dom.

Finns ett liknande släp här i länken. Kanske någon annan känner igen släpet och som vet var den finns för nedladdning någonstans.
Om man scrollar ner till mitten ungefär. Så finner du i listan Bullen 11. Där finns ett släp som påminner om det, som jag har laddat ner.
Finns för övrigt lite andra lastbilar i länken, som man kan använda för att kolla in på, vid ommålning utav dina.

http://www.vaxjobilfrakt.se/index2.htm

ekankal 2009-11-01 17:02

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 195684)

Kanske någon annan känner igen släpet och som vet var den finns för nedladdning någonstans.

Tycker att det liknar något av "Dinorius_Redundicus", skrotnisses, trailers som finns på DLS.

Bengan 2009-11-01 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 195685)
Tycker att det liknar något av "Dinorius_Redundicus", skrotnisses, trailers som finns på DLS.

Stämmer nog rätt bra.
Har bara för mig, att dom var mer grådaskiga. Men jag kikade inte igen alla hans objekt nu.
Tror att någon utav hans gamla släp, skulle passa bra som Bullens Pilsnerkorv tillsammans med en Scania-dragare.

Sök på username. Dinorius_Redundicus glöm inte att kryssa i rutan för TRS2004.

http://www.auran.com/TRS2004/DLS.php

bear 2009-11-16 20:19

1 bifogad(e) fil(er)
Då var lastbilsbyggandet på gång igen, och den här gången blir det en.... Tja gissa skälva. Men ibland blir man less på alla krökta och framförallt dubbelkrökta ytor, ingen som behöver lite snygga rätvinkliga betongblock som omväxling?

ekankal 2009-11-16 20:48

Påminner starkt om en L46/47 tycker jag.

Du imponerar.

bear 2009-11-16 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 197117)
Påminner starkt om en L46/47 tycker jag.

Du imponerar.

Du tog det, även om jag bygger från ritningar till en F85/F86/F87 som motsvarande bilar kom att heta senare.

Det är föresten ingen som sitter på foton eller ritningar till en passande soppbilspåbyggnad?

Det kommer ett gäng varianter främst från volvos typritningar (http://images30.fotki.com/v50/file1d...79/F867906.jpg) senare under veckan, men det vore kul med en sopbil.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:42.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009