Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Alpha masking i TRS 2009 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25100)

bear 2009-11-21 11:34

Alpha masking i TRS 2009
 
Jag hadde ju problem med de fina genomskinliga fönstren som Lan fixade till min scania efterssom jag kör 2009.

Nu har jag benat ut hur man får det att fungera men tyvärr går det inte att ha det halvgenomskinligt utan man får nöja sig med att antingen ha det helt genomskinligt eller inte alls.

1. När du skapar alpha bilden skall allt vara antingen svart eller vitt.
2. I texture.txt bör man tydligen lägga till en rad "AlphaHint=masked" det senare verkar dock inte helt nödvändigt. I övrigt är det bara att följa Lans fina beskrivning i lastbilstråden.

Vill man ha halvt genomskinliga fönster så får man göra som jag har gjort med lokomotorn och använda ett separat material där man kan sätta genomskinligheten, detta innebär dock att fönstret måste utgöras av separata polygoner.

lan 2009-11-21 14:42

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 197548)
Jag hadde ju problem med de fina genomskinliga fönstren som Lan fixade till min scania efterssom jag kör 2009.

Nu har jag benat ut hur man får det att fungera men tyvärr går det inte att ha det halvgenomskinligt utan man får nöja sig med att antingen ha det helt genomskinligt eller inte alls.

1. När du skapar alpha bilden skall allt vara antingen svart eller vitt.
2. I texture.txt bör man tydligen lägga till en rad "AlphaHint=masked" det senare verkar dock inte helt nödvändigt. I övrigt är det bara att följa Lans fina beskrivning i lastbilstråden.

Vill man ha halvt genomskinliga fönster så får man göra som jag har gjort med lokomotorn och använda ett separat material där man kan sätta genomskinligheten, detta innebär dock att fönstret måste utgöras av separata polygoner.

Bra Bear,
jag gör alltid mina fönster separata så jag kan experimentera med färger och opacity. Alpha-texturerna gör jag i 8-bit grayscale (går säkert med 16-bit också) för att kunna variera opaciteten för olika fönster.

Lycka till!

bear 2009-11-21 14:46

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 197562)
Bra Bear,
jag gör alltid mina fönster separata så jag kan experimentera med färger och opacity. Alpha-texturerna gör jag i 8-bit grayscale (går säkert med 16-bit också) för att kunna variera opaciteten för olika fönster.

Lycka till!

Problemet är att alpha-texturer i gråskala i princip inte längre är supportat i 2009 och frammåt om jag förstår saken rätt. Det diskuteras en hel del i en tråd om träd på trainzDev forumet.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:15.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009