Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Målning m.m. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25399)

Tony_j 2009-12-31 17:16

Målning m.m.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej! hade tänkt att måla om lite fordon till militärfordon, men vad använder man för prog? finns inte något prog med i trainz (09)? Finns det några färdiga millitärfordon? vet att det finns tågvagnar men dom gick int på 09.

Sen undrar jag lite om det finns vägkornen till vägarbeten och liknande.

Undrar även varför tågspåren blir så kantiga? (dom jag har laddat ner från downloads). Ser så konstigt ut.

Söker också efter ett vatten torn.

Har kommit en bit på väg. och tycker ni är grymma ni som har tillverkat och lagt ner tid på så många saker att ladda ner!

Här nedanför har ni en bild från en vy ur de jag har byggt. men det
är bara en liten del.



http://www.e-buzz.se/forum/attachmen...1&d=1262275873


Mvh Tony

bear 2009-12-31 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av Tony_j (Inlägg 200258)
Hej! hade tänkt att måla om lite fordon till militärfordon, men vad använder man för prog? finns inte något prog med i trainz (09)? Finns det några färdiga millitärfordon? vet att det finns tågvagnar men dom gick int på 09.

Sen undrar jag lite om det finns vägkornen till vägarbeten och liknande.

Undrar även varför tågspåren blir så kantiga? (dom jag har laddat ner från downloads). Ser så konstigt ut.

Söker också efter ett vatten torn.

Har kommit en bit på väg. och tycker ni är grymma ni som har tillverkat och lagt ner tid på så många saker att ladda ner!

Här nedanför har ni en bild från en vy ur de jag har byggt. men det
är bara en liten del.


Mvh Tony

För att måla om objekt använder man valfritt program som kan editera TGA filer. Själv använder jag gimp som är gratis och går att hämta ned från www.gimp.org. Andra använder paintshop pro eller Photoshop beroende på vad de har tillgång till och trivs med. Den eller de TGA filer som medföljer modellen, texturerna viks som ett klippark kring 3d modellen.

Jag tycker det är jätteroligt om fler börjar arbeta med att bygga och måla modeller, på det sättet får vi alla mycket mera att välja och vraka bland.

Vad gäller svenska militärfordon så har jag bara sett de personbilar som Bengan har laddat upp idag och TGB11 och BV206 som du kan hitta om du gräver lite i forumet.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med kantiga spår, men om det är att växlarna ser konstiga ut så beror det nog mycket på att de är alldeles för korta och tvära, annars misstänker jag att du får ta ett kort på närmare håll och beskriva problemet så kommer du säkert att kunna får mera hjälp här.

Snyggt jobbat med landskapet, ett tipps på vägen är att världen inte är så platt som man tror och även små höjdskillnader gör mycket för trovärdigheten.

Tony_j 2010-01-01 14:56

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 200262)
För att måla om objekt använder man valfritt program som kan editera TGA filer. Själv använder jag gimp som är gratis och går att hämta ned från www.gimp.org. Andra använder paintshop pro eller Photoshop beroende på vad de har tillgång till och trivs med. Den eller de TGA filer som medföljer modellen, texturerna viks som ett klippark kring 3d modellen.

Jag tycker det är jätteroligt om fler börjar arbeta med att bygga och måla modeller, på det sättet får vi alla mycket mera att välja och vraka bland.

Vad gäller svenska militärfordon så har jag bara sett de personbilar som Bengan har laddat upp idag och TGB11 och BV206 som du kan hitta om du gräver lite i forumet.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med kantiga spår, men om det är att växlarna ser konstiga ut så beror det nog mycket på att de är alldeles för korta och tvära, annars misstänker jag att du får ta ett kort på närmare håll och beskriva problemet så kommer du säkert att kunna får mera hjälp här.

Snyggt jobbat med landskapet, ett tipps på vägen är att världen inte är så platt som man tror och även små höjdskillnader gör mycket för trovärdigheten.

Okej vad bra att det går i photoshop. =)
Nu är bara problemet att jag inte hittar filen jag vill göra om. men det kanske inte går att göra om filer som följde med spelet?
Vill göra om bl.a. fordonet HS men det är svårt att hitta.

Ja, nu såg jag att det fanns militärfordon, hade inte kollat i download idag.

visar sen när jag har målat färdigt hur jag menar med spåren. Förstår att det kan vara lite knepigt att förstå utan att själv se det.

Bra tipps. har nog inte tänkt på det så mycket.

Tack
// Tony

bear 2010-01-01 15:06

Om du har en version av trainz nyare än 2006 tror jag i alla fall, kan vara 2009. Så gör du så att du från startskärmen för Trainz väljer "Content" sedan ledar du fram det objekt du vill arbeta med. Högerklickar och väljer "Clone". Då får du ett lika dant objekt till med en ikon med skruvnycklar, högerklicka på den och välj "Edit in explorer" där kommer du att hitta de filer som utgör objektet. Ett tipps kan vara att ta upp config.txt i tillexempel wordpad och ändra raden "username" Som är det namn som synns i spelet så att man inte har två objekt med samma namn att blanda ihop.

När man är klar med sina ändringar så spar man filen i den mapp man fick fram med edit in explorer. Sedan högerklickar man på objektet i CMP och väljer "Commit". För hoppningsvis så skall nu verktygsikonen försvinna och inget rött utropstecken dyka upp. Nu bör objektet finnas att använda i spelet.

Tony_j 2010-01-01 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 200312)
Om du har en version av trainz nyare än 2006 tror jag i alla fall, kan vara 2009. Så gör du så att du från startskärmen för Trainz väljer "Content" sedan ledar du fram det objekt du vill arbeta med. Högerklickar och väljer "Clone". Då får du ett lika dant objekt till med en ikon med skruvnycklar, högerklicka på den och välj "Edit in explorer" där kommer du att hitta de filer som utgör objektet. Ett tipps kan vara att ta upp config.txt i tillexempel wordpad och ändra raden "username" Som är det namn som synns i spelet så att man inte har två objekt med samma namn att blanda ihop.

När man är klar med sina ändringar så spar man filen i den mapp man fick fram med edit in explorer. Sedan högerklickar man på objektet i CMP och väljer "Commit". För hoppningsvis så skall nu verktygsikonen försvinna och inget rött utropstecken dyka upp. Nu bör objektet finnas att använda i spelet.

Okej, kanon. Förstår hur det ska vara men filen blir inte en tga när jag kör edit in explorer.

Det blir en config.txt som du sa
Sen blir det en hs.im fil
och en hs.texture fil.
Har även bytt username och antar att man även ska byta asset-filename men utan att få en tga fil.

//Tony

bear 2010-01-01 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av Tony_j (Inlägg 200314)
Okej, kanon. Förstår hur det ska vara men filen blir inte en tga när jag kör edit in explorer.

Det blir en config.txt som du sa
Sen blir det en hs.im fil
och en hs.texture fil.
Har även bytt username och antar att man även ska byta asset-filename men utan att få en tga fil.

//Tony

Okej då förstår jag vad som är problemet.

config.txt är en configurationsfil, vanligt text som beskriver objektet..
hs.im är själva 3d modellen.
hs.texture är texturen. I det här fallet är den inte en tga fil utan ett äldre obfuskerat format.

För att få ut en TGA fil ur texture filen så hämtar du ned texture viewer härifrån http://members.optusnet.com.au/~villaump/pevsoft.htm den sägs kunna göra den konverteringen.

Sedan kan du ersätta .texture filen med tga filen och en textfil som heter hs.texture.txt som innehåller typ följande, evnetuellt några rader till om du behöver transparens:

Primary=hs.tga
Tile=st


Om du vill ha transparens:

Primary=hs.tga
Alpha=hs.tga
AlphaHint=masked
Tile=st

Då kommer Alpha lagret i bilden att användas som alpha i spelet.

Hoppas att detta hjälper dig vidare.

Tony_j 2010-01-01 17:52

Okej ja nu har jag fått den till tga. men förstod inte riktigt hur du menade med:



och en textfil som heter hs.texture.txt som innehåller typ följande, evnetuellt några rader till om du behöver transparens:

Primary=hs.tga
Tile=st


Om du vill ha transparens:

Primary=hs.tga
Alpha=hs.tga
AlphaHint=masked
Tile=st

Då kommer Alpha lagret i bilden att användas som alpha i spelet.

Hoppas att detta hjälper dig vidare.[/quote]


/Tony

bear 2010-01-01 18:09

Citat:

Ursprungligen postat av Tony_j (Inlägg 200328)
Okej ja nu har jag fått den till tga. men förstod inte riktigt hur du menade med:



och en textfil som heter hs.texture.txt som innehåller typ följande, evnetuellt några rader till om du behöver transparens:

Primary=hs.tga
Tile=st


Om du vill ha transparens:

Primary=hs.tga
Alpha=hs.tga
AlphaHint=masked
Tile=st

Då kommer Alpha lagret i bilden att användas som alpha i spelet.

Hoppas att detta hjälper dig vidare.


/Tony[/quote]

Gör några ändringar i TGA filen som syns ordentligt, typ ett rött kryss eller något. Se till att ha kvar orginalet bara.

Ta bort texture filen.

Skapa en textfil, med tillexemel wordpad och spara den som hs.texture.txt dvs samma namn som texturen, det hamnet är hårdkodat i .im filen och trainz klagar om det blir fel. Den filen sparar du i den katalog som tillhör "edit with explorer"

Filen skall innehålla följande om TGA filen heter hs.tga

Primary=hs.tga
Tile=st

Hoppas att det blev klarare nu.

Tony_j 2010-01-01 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av bear (Inlägg 200330)
/Tony

Gör några ändringar i TGA filen som syns ordentligt, typ ett rött kryss eller något. Se till att ha kvar orginalet bara.

Ta bort texture filen.

Skapa en textfil, med tillexemel wordpad och spara den som hs.texture.txt dvs samma namn som texturen, det hamnet är hårdkodat i .im filen och trainz klagar om det blir fel. Den filen sparar du i den katalog som tillhör "edit with explorer"

Filen skall innehålla följande om TGA filen heter hs.tga

Primary=hs.tga
Tile=st

Hoppas att det blev klarare nu.[/quote]

Tror jag förstår det mesta nu.


Men när man ska ha transparens så får man göra två olika lager i photoshop då? Så att typ fönster blir genomskinliga om man så önskar? (alpha)

Saken är den att jag testadet att göra om den med ett kryss, men då blev terangbil 21 osynlig (fast det gick att lägga ut den på marken) Kan det bero på att:
Jag inte har döpt tga filen till terangbil 21.tga utan den heter hs.tga. (har bytt namn i config)

Förlåt om jag är lite besvärlig// Tony

bear 2010-01-01 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av Tony_j (Inlägg 200334)
Gör några ändringar i TGA filen som syns ordentligt, typ ett rött kryss eller något. Se till att ha kvar orginalet bara.

Ta bort texture filen.

Skapa en textfil, med tillexemel wordpad och spara den som hs.texture.txt dvs samma namn som texturen, det hamnet är hårdkodat i .im filen och trainz klagar om det blir fel. Den filen sparar du i den katalog som tillhör "edit with explorer"

Filen skall innehålla följande om TGA filen heter hs.tga

Primary=hs.tga
Tile=st

Hoppas att det blev klarare nu.

Tror jag förstår det mesta nu.


Men när man ska ha transparens så får man göra två olika lager i photoshop då? Så att typ fönster blir genomskinliga om man så önskar? (alpha)

Saken är den att jag testadet att göra om den med ett kryss, men då blev terangbil 21 osynlig (fast det gick att lägga ut den på marken) Kan det bero på att:
Jag inte har döpt tga filen till terangbil 21.tga utan den heter hs.tga. (har bytt namn i config)

Förlåt om jag är lite besvärlig// Tony[/quote]

Photoshop är inte min starka sida, men slutresultatet skall vara ett hål igenom bilden så att säga. Observera att du i nyare versioner inte kan använda "gråskalor" i alpha lagret utan bara svart och vitt.

Mitt tips är att först få det att fungera utan genomskinliga ytor och sedan lösa dem efteråt när allt annat fungerar.

Om det är problem med texturen så brukar det resultera i att objektet blir vitt snarare än osynligt. Hur vet du att den är osynlig men går att placera? Om trainz tycker att den är trasig så brukar den finnas med i listan men inte gå att placera.

Nu har jag bara trainz 2010 installerat och den är nog bättre på att klaga än tidigare versioner, men där får jag ett rött utropstecken om texture.txt filen sakans. Samma sak om tga filen som den refererar till inte finns.

Om du inte får ordning på den så kan du ta och maila filerna till mig så kan det nog vara lättare att se exakt vad som inte fungerar, jag skickar ett PM till dig med min mailaddress.

Som sagt, jättekul ifall vi blir fler som kommer igång och bygger och målar.

Ps. Kan ju nämna att det i trainz världen anses vara god kutym att fråga den som har byggt den ursprungliga modellen innan man sprider sina ommålningar, samt tala om vems modell det är man har målat om.

Tony_j 2010-01-01 19:53

Så nu fick jag det att funka, så nu blir det lite att trixa och fixa i photoshop.
Pbroblemet var antagligen att jag skrev terrangbil 21 i config.tct under asset-filename, (skulle nog stå Hs kvar där).
Eller så var det för att jag döpte om hs.tga filen till hs kopiera.tga.

Anyway, Du ska verkligen ha tusen tack! Jag ska även tänka på det du sa om:


fråga den som har byggt den ursprungliga modellen innan man sprider sina ommålningar, samt tala om vems modell det är man har målat om.



Ja det är verkligen kul att folk målar om, så man får lite mer att välja bland.

Tack ännu en gång.

Mvh
Tony


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:04.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009