![]() |
Dem=dom?
Läser i en del inlägg att folk har börjat skriva "dem" i stället för "dom",
men har aldrig hört någon som muntligt bytt ut ordet i dagligt tal. Är det något nytt man lär??? ut på skolorna idag? |
Är jag en av dem? ;)
Dom är talspråk och är tydligen fel att använda även om de flesta(?) använder det. Det ska istället vara de eller dem. Personligen tycker jag att man får göra hur man vill, men nu har jag gått över från dom till de och dem för att det i vissa meningar ser bättre ut. t.ex; Dom var bättre än dom. De var bättre än dem. (dåligt exempel) + Att man kan blanda ihop det med ångdom på ånglok :D http://sv.wikipedia.org/wiki/Dom-debatten |
Haha, visste inte ens att det förekommit en "dom-debatt".
Men det jag tycker är konstigt, är när folk skriver t.ex "dem här bilarna". Då ska det väl vara de eller dom? Kanske det är skolan som är dålig att lära ut när de eller dem ska användas. |
Jag skriver faktiskt ganska ofta dem. :grin: Dom är talspråk, men det kan väl inte vara fel att skriva som man pratar? (Talspråk) :)
|
Hmm... Klurig mening.
Annars har jag fått lära mig att man kan byta ut de/dem mot han/honom (eller hon/henne om man så vill) Om "han" passar bäst in ska det vara "de" och om "honom" passar in bäst ska det vara "dem". De leker. (Han leker) Någon leker med dem. (Någon leker med honom) I din mening låter både han och honom dåligt, men jag tror att "de" är rätt om man vill ha det på det viset. Annars låter "dom" helt korrekt också om man använder det. Bombardier: Man kan använda "dom" när någon pratar, då är det rätt. |
Citat:
Angående "dem"-debatten så har jag lärt mig att alltid stava ordet "dem", men säger "dom" när jag talar. Det är nästan som när man (tyvärr) slarvar med att säga "och" istället för "att". T.ex. "Det är roligt och köra bil". |
När det gäller just de, dem och dom har jag valt att skriva dom, just för att jag av någon anledning likt förbannat _aldrig_ lyckats lära mig att skilja mellan just de och dem och när vilket ord är rätt.
Skriver då hellre "dom" än "dem" om jag är osäker. Det är också vad jag fått lära mig av mina lärare också, är man osäker så är det bättre att göra lite fel men ändå rätt, än att chansa och få helt fel. Kristian; Jag skulle inte säga att man är varken korkad eller lat om man har svårt för att lära sig just en viss regel. En del saker lär man sig väldigt snabbt, andra saker vägrar helt enkelt fastna. Man är inte sämre för det. |
Citat:
|
Citat:
Ett annat exempel man hör ganska ofta är "Jag är bättre än dig."(eller någon mening i den stilen) som ska vara "Jag är bättre än vad du är" Språket ändras konstant, men latheten har nog gjort att det används betydligt mycket mer talspråk i skrift (samt tror jag chattspråk har en del att tillföra) |
Det handlar inte om försämrat språkbruk pga lathet - det handlar om att vara effektiv med orden:D
|
Citat:
"ja d e d, ja e tbx strax" En inte helt ovanlig formulering, eller åtminstone de delar den består av. Står inte ut med folk som skriver "ja" istället för jag. :godnatt: |
Man stavar "Dem/de" men utalar "Dom" sen kan man ju skriva "Dom" med.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:12. |