Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Ominstallera Vista??? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26161)

bönan 2010-03-30 17:47

Ominstallera Vista???

Hej! Jag har fått lite datastrul och har blivit tvungen att ominstallera Vista. Jag har tagit backup på allting nu, och är klar att ominstallera. Men grejjen är, att jag har glömt hur man gör...:rolleyes: Min dator hade förinstallerat Vista, och därför har jag inga skivor för detta. Jag har för mig att jag vid tidigare ominstallationer bara har tryckt på F8 under uppstarten och har då fått upp en meny där ett av alternativen var typ "Setup Repair" eller liknande. Men nu är det så, att detta alternativ helt enkelt inte finns med i listan. Så hur ska jag göra för att ominstallera Vista utan skivor???

ekankal 2010-03-30 21:45

Bästa sättet är nog att kontakta stället där du köpte datorn, och höra om dom kan hjälpa dej.

PS. Nu är det ju försent isåfall, men fick du inte med skivor, och instruktioner, om att bränna ner boot (återställnings)-skivor själv för att ha till ominst.-rep av OS ?

Fick göra ovan nämnda när jag köpte min dator på SIBA, också med Vista.

bönan 2010-03-30 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 207250)
Bästa sättet är nog att kontakta stället där du köpte datorn, och höra om dom kan hjälpa dej.

PS. Nu är det ju försent isåfall, men fick du inte med skivor, och instruktioner, om att bränna ner boot (återställnings)-skivor själv för att ha till ominst.-rep av OS ?

Fick göra ovan nämnda när jag köpte min dator på SIBA, också med Vista.

Nej, man skulle kanske ha gjort skivorna själv, men jag VET att jag har gjort det ett par gånger förut utan skivor...:vetej:

ekankal 2010-03-30 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 207252)
Nej, man skulle kanske ha gjort skivorna själv, men jag VET att jag har gjort det ett par gånger förut utan skivor...:vetej:

Det är inte "senast fungerande konfig." du tänker på, en form av systemåterställning bara?

Annars kan även alt. "startup repair" (minns inte om det är rätt namn) finnas, men det används när Windows inte startar efter booten.

pussgurkan 2010-03-31 07:59

reply

Restorskivorna ligger som standard på en egen partition på hårddisken
endera har du "råkat" ta bort denna partition eller så har du bytt hårddisk

bönan 2010-03-31 14:29

Ja, det är setup repair jag har använt. Fast det har nog hetet startreparation då. Hur får man igång det??

Bombardier Train 2010-03-31 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 207271)
Ja, det är setup repair jag har använt. Fast det har nog hetet startreparation då. Hur får man igång det??

Kanske måste man ha någon repareringsskiva i när man använder den funktionen, och den ska man nog bränna ner själv. Så brukar det iaf vara nu mera.

bönan 2010-03-31 20:41

Jag använde XP-skivorna som följde med min mammas dator, så nu kör jag med XP!:D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:55.