Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Bra tåg? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26343)

desse56 2010-04-17 11:21

Bra tåg?
 
Finns det något elektriskt tåg som kan komma upp 180-200 km/h o har realistiska broms och accelerations-spec?
Dvs att stanna från 180 till 0 ska ta ungefär 1,5 km , med bromsen på ca 50 %. Alla tåg ja testat på trainz har nämligen kunnat bromsa från 200 till 0 på typ 500 m :/ Har X2000 på trainz bra engine-spec?

Totte 2010-04-17 12:03

Stanna tåget från 200-0km/tim på 500 m är rena rama nödbroms, kanske värre. Hos MSTS är mer relastiskt broms. :)

bönan 2010-04-17 13:18

Ja verkligen! Normal bromsstrecka brukar för mig vara ca 2.5 km från 160 km/h i MSTS. Självklart beror det lite på vad man har för tåg, men loktåg brukar vara ungefär så.:)

ekankal 2010-04-17 13:37

Har inget direkt bra tips på något enskilt tåg, men kan ju klarlägga lite, att det är stor skillnad på att köra tågen i DCC- eller CAB-läge.
DCC är ju ett enklare läge, där acc. och inbromsning inte alltid är specielt realistiska.
I CAB- läge beter sej tågen däremot mycket mer realistiskt, vad gäller körupplevelse och egenskaper, t.ex sackar ner i motlut, man blir tvungen att bromsa i medlut, väldigt skifftande bromssträckor beroende på tåglängd/vikt och hastighet, möjlighet att bara använda lokbroms, eller bromsa hela tåget, mm mm, och givetvis även acc, t.ex är det stor skillnad på att starta ett godståg med 10 olastade vagnar, mot ett dito med 40 fullastade vagnar.

Också kan vi skippa gämförelser med andra simulatorer här, det var inte det frågan gällde.

MatsH 2010-04-17 14:30

Enginespec är inte helt lätta att hålla på med. För att få till det korrekt så krävs det att man har tillgång till en del data om loken.
Jag själv är "skyldig" till Ra-lokens engine-filer. Nu gör dessa lok endast 150 km/h, så jag vet att det inte riktigt är vad du är ute efter, men jag har försökt göra dessa så realistiska som möjligt med hjälp av den begränsade data jag hade tillgänglig.

Dessa värden hade jag att utgå ifrån:
  • Effekt: 2640kW
  • Maxhastighet: 150km/h
  • Startdragkraft: 177kN

Och följande blev resultatet vid mina tester:
Endast lok:
  • 0-100km/h på 30s och 450m
  • 0-150km/h på 55s och 1500m



Lok plus fyra vagnar (172t)
  • 0-100km/t på 1m 30s och 1600m
  • 0-150km/h på 3m 30s och 6000m

Jag vet i och för sig inte om dessa resultat är realistiska då jag aldrig kört förebilden, men jag hoppas på det i alla fall.
Jag har tyvärr inte gjort några bromstester, så det kan jag inte svara på.

Om du vill så kan du alltid laborera själv med engine-filerna med hjälp av emges utmärkta program TEE (Trainz Engine Editor). Det ska finnas med på någon av Svenska Tåg-skivorna.

Hoppas att det är till någon liten hjälp i alla fall. :o
mvh .... Mats

Totte 2010-04-17 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 208518)
Har inget direkt bra tips på något enskilt tåg, men kan ju klarlägga lite, att det är stor skillnad på att köra tågen i DCC- eller CAB-läge.
DCC är ju ett enklare läge, där acc. och inbromsning inte alltid är specielt realistiska.
I CAB- läge beter sej tågen däremot mycket mer realistiskt, vad gäller körupplevelse och egenskaper, t.ex sackar ner i motlut, man blir tvungen att bromsa i medlut, väldigt skifftande bromssträckor beroende på tåglängd/vikt och hastighet, möjlighet att bara använda lokbroms, eller bromsa hela tåget, mm mm, och givetvis även acc, t.ex är det stor skillnad på att starta ett godståg med 10 olastade vagnar, mot ett dito med 40 fullastade vagnar.

Också kan vi skippa gämförelser med andra simulatorer här, det var inte det frågan gällde.

Hej!
Jag hade ingen tanke på jämförelse. Bra att du förklarade om DCC och CAB-läget, så nu vet jag. Jag blev bara förvånad över desse56:s fråga.

desse56 2010-04-18 09:37

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 208510)
Stanna tåget från 200-0km/tim på 500 m är rena rama nödbroms, kanske värre. Hos MSTS är mer relastiskt broms. :)

MSTS är mycket realistiskt, och enkelt att ändra. 200 - 0 med magnetskenbroms (som är den som används som nödbroms) går i princip på 1100 meter....

desse56 2010-04-18 09:38

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 208514)
Ja verkligen! Normal bromsstrecka brukar för mig vara ca 2.5 km från 160 km/h i MSTS. Självklart beror det lite på vad man har för tåg, men loktåg brukar vara ungefär så.:)

Jaa....dom är lite sega...sen beror de ju också på hur många vagnar du har...

desse56 2010-04-18 09:40

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 208518)
Har inget direkt bra tips på något enskilt tåg, men kan ju klarlägga lite, att det är stor skillnad på att köra tågen i DCC- eller CAB-läge.
DCC är ju ett enklare läge, där acc. och inbromsning inte alltid är specielt realistiska.
I CAB- läge beter sej tågen däremot mycket mer realistiskt, vad gäller körupplevelse och egenskaper, t.ex sackar ner i motlut, man blir tvungen att bromsa i medlut, väldigt skifftande bromssträckor beroende på tåglängd/vikt och hastighet, möjlighet att bara använda lokbroms, eller bromsa hela tåget, mm mm, och givetvis även acc, t.ex är det stor skillnad på att starta ett godståg med 10 olastade vagnar, mot ett dito med 40 fullastade vagnar.

Också kan vi skippa gämförelser med andra simulatorer här, det var inte det frågan gällde.

Cab-läget ÄR mycket realistiskt....men problemet är bara att motorn och bromsarna ha alldeles för stor kraft....

desse56 2010-04-18 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av MatsH (Inlägg 208521)
Enginespec är inte helt lätta att hålla på med. För att få till det korrekt så krävs det att man har tillgång till en del data om loken.
Jag själv är "skyldig" till Ra-lokens engine-filer. Nu gör dessa lok endast 150 km/h, så jag vet att det inte riktigt är vad du är ute efter, men jag har försökt göra dessa så realistiska som möjligt med hjälp av den begränsade data jag hade tillgänglig.

Dessa värden hade jag att utgå ifrån:
  • Effekt: 2640kW
  • Maxhastighet: 150km/h
  • Startdragkraft: 177kN

Och följande blev resultatet vid mina tester:
Endast lok:
  • 0-100km/h på 30s och 450m
  • 0-150km/h på 55s och 1500m



Lok plus fyra vagnar (172t)
  • 0-100km/t på 1m 30s och 1600m
  • 0-150km/h på 3m 30s och 6000m

Jag vet i och för sig inte om dessa resultat är realistiska då jag aldrig kört förebilden, men jag hoppas på det i alla fall.
Jag har tyvärr inte gjort några bromstester, så det kan jag inte svara på.

Om du vill så kan du alltid laborera själv med engine-filerna med hjälp av emges utmärkta program TEE (Trainz Engine Editor). Det ska finnas med på någon av Svenska Tåg-skivorna.

Hoppas att det är till någon liten hjälp i alla fall. :o
mvh .... Mats

Har försökt med TEE och räkna ut, o skrivit in rätt värden, jag snackar då om öresundstågen...men här är problemet att det är en motorvagn...som har 3 olika vagnar och 2 av dem har motorer...och hela tåget kan dra i 170 kn
Men om jag då håller på och skriver in till en av vagnarna som har motorer, ska jag då skriva 85 kn (för det är dens kraft) eller båda drivande vagnarnas 170 kn...eller är det så att när jag styr en del av tåget så styr jag alla delar av det?
Confused....

desse56 2010-04-19 17:54

Ingen som vet? :S

korvtiger 2010-04-19 18:09

Om du har två drivande vagnar kan du antingen ha en vagn som drar med den gemensamma kraften (170kN) eller att de två vagnarna som har drivanordning båda driver lika mycket (85kN).

Ett lok i trainz styr alla lok i det tågsättet.

desse56 2010-04-23 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 208654)
Om du har två drivande vagnar kan du antingen ha en vagn som drar med den gemensamma kraften (170kN) eller att de två vagnarna som har drivanordning båda driver lika mycket (85kN).

Ett lok i trainz styr alla lok i det tågsättet.

Okej tack så mycket! Men när ja skriver in 170 kn och väljer 2 passagerarvagnar med rätt tyngd så står de att den ska kunna komma upp i 365 km/h


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:51.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009