![]() |
Lite funderingar kring inköp av ny PC
Jag sitter här o skissar på en ny dator. En inte allt för lätt uppgift då ju mer man läser på desto svårare att välja verkar det bli. ;)
Nåväl, jag har kommit så långt att det "endast" återstår att välja låda och grafikkort. Så jag tänkte höra med panelen vad ni har för erfarenheter. Systemet som jag tänkt mig är: Processor: Intel I7 Quad 930 2,8GHz Moderkort: Asus P6X58D-E Minnen: Corsair Dominator 6GB DDR3 PC12800 Grafik: Asus HD5770 1 GB (Inte riktigt bestämt mig) Kraft: Coolermaster Silent Pro 700W Modulärt Å nu behöver jag alltså något att stoppa härligheten i. Har tittat på följande lådor: * Fractal Design Define R2 (ca 800kr) * Antec P 183 (ca 1300kr) * Cooler Master Cosmos 1000, inkl, 850W nätdel (ca 2100kr) Vet ej kvaliten på nätdelen. Tankar o synpunkter runt paketet mottages gärna. Speciellt om ni har erfarenhet av någon av ovanstående lådor (eller tips på andra burkar). Alla tester o utlåtaden på diverse nätsidor gör mig bara förvirrad då det mesta bara är "vitt eller svart". :confused: Mvh Leif |
Tycker du ska fråga här istället: http://www.sweclockers.com/forum/86-...atorer-koprad/
Men fråga dig först vad du ska ha datorn till? Och vad får det kosta? Det kan vara bra för andra att veta om du behöver bara burken eller en komplett dator (låda, skärm, os mm). Kan du sätta ihop datorn själv? Är du märkesfanatiker eller spelar AMD, Intel, Nvidia, ATI ingen roll? När det gäller Intel, så brukar man säga att välj I5 750 för spel och I7 930 för tyngre program. För AMD så blir det Phenom2 955 (eller 965) för spel och X6 för tyngre program. Intel är lite dyrare, men ger lite bättre prestanda i spel. Skulle jag köpa ny dator idag och den får kosta runt 12000, så blev det AMD X6. Ok, det finns inga spel eller program än, som utnyttjar dom optimalt. Men man får tänka framåt och att datorn ska hålla ett tag! |
Tack för svaret Pierre.
Orsaken till att jag inte ställde frågan hos t.ex. Sweclockers är jag upplever många av dem som svarar som "fanatiker" (inget illa menat) o inte vanliga användare. Vad nu en sådan är...;) Hur som helst så har jag nu handlat. Det blev Fractal Design lådan och ett Powercolor 5770 grafikkort. Så nu återstår bara det roliga o skruva ihop det hela. Sist när jag skruvade ihop en "burk" så blev det visst några svordomar från min sida. Hoppas man slipper från det denna gång. :) Mvh Leif |
Var själv väldigt sugen på den lådan, men hade inte råd. Blev dock väldigt nöjd med mini tower lådan jag köpte, ett Ace Ecco 220. Otroligt bra låda för 350kr!
|
Nu blev det inte Fractal Design Define R2 lådan. Vart tvungen att lämna tillbaks lådan då jag inte tålde stanken från den beläggning som finns på insidan lådan. Jag fick ont i huvudet o mådde faktiskt tjyvtjock av lukten. Synd.
Istället blev det nu Antec P183. Dyrare men helt luktrfri. :grin: Den lådan kan jag rekommendera. Tyst o rejäl låda. Om jag nu ska leta upp något negativt så är "HD-kassarna" lite gammalmodiga. Sedan kunde jag gärna avstått den inbyggda fläktkontrollen på baksidan lådan. Men man kan inte få allt här i världen ;) . Mvh Leif |
Jaså, var det så illa med FD lådan!? Har hört nån klaga på att det kan lukta lite, men inte så dom blir sjuk av det. Bra att du hitta en annan (luktfri) låda!
|
Jag hade läst om, och var beredd på att lådan skulle lukta första veckan. Men inte att jag skulle få sådan huvudvärk. Men jag vart kanske överkänslig mot den ljuddämpande beläggning de använder.
Annars märkte man att det var en ganska nydesignad låda. Inte samma byggkvalitet som Anteclådan. Men vad ska man begära, det skiljer ju 500 spänn i pris. Låt er nu inte skrämmas av min erfarenhet om ni är en hugad spekulant på Fractal Designs låda. Det verkar vara är en mycket bra låda för det priset. Mvh |
Det är bitumen dom använder (mot vibrationer) i FD lådan och det kan ge en svag doft i några dagar säger dom. Har hört att några tycker det luktar lite, men inte så dom blivit sjuka eller mått illa. Kanske är du känslig mot det!?
Om man är känslig, så ska man nog välja en annan låda. Men annars har jag bara hört bra om den. Blev det Intel I7 och det andra i lådan? |
Japp, det blev en I7 (930). Så nu är det en rasande fart på tågen. :tumme_upp:
Skämt åsido. Grafikkortet och 6Gb internminne gjorde stor skillnad i Trainz Surveyor. Nu blir det en fröjd att bygga vidare så snart jag fått in uppdateringarna (se annan tråd). Mvh |
Häftig burk !
1 bifogad(e) fil(er)
Vilket OP system kör du?
Som kronan på verket kan du köpa en eller flera SSD diskar jag har några Intel 160GB X25-M, tro mig detta är förmodligen det som ger bästa prestandahöjningen. Nedladdningshastigheten ökade med flera 100% Kör man stora banor i tex Trainz så ökar prestandan avsevärt. Bifogar en skärmdump på prestandatesten i Win7, jämför gärna diskprestanda 5.9 med snabba hårdiskar i raid0 7.8 med SSD disk (skalan är logaritmisk) Projekterar och inhandlar lite pryttlar till min nästa harv moderkort: Rampage III Extreme Processor: Intel Core™ i7 Hexa Extreme CPU i7-980 Minne: Corsair Dominator GT i7 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz Grafik: 2x Readon HIS HD5870 (flyttas från gammal burk) SSD: 3xIntel 160GB X25-M (flyttas från gammal burk) Hårdiskar: lite gammla Samsung 1TB få se hur många det blir (ligger i överblivna lådan) Låda: ??? förmodligen Thermaltake Level 10 ( har gått och suktat på denna länge) se inlägg http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25480 samt BD brännare Logitech G19 tangentbord Revolotion MX mus mm (flyttas från gammal burk) Har gett mig Fn på att jag skall upp i 7.9 i prestanda E man nörd så e man |
Hej pussgurkan
Börjar med svara på din fråga: Jag kör Win 7 64bit. SSD diskar var något jag kikade på. Men det hade spräckt min kalkyl då de fortfarande är ganska dyra. Tänkte först behålla mina Sata2 diskar, men av praktiska orsaker så köpte jag en ny disk (Sata 3). SSD blir något att satsa på framöver. Det var en riktig monstermaskin du sitter o filar på. Riktigt kul låda dessutom. Vågar inte ens tänka på vad slutpriset för bygget blir. Men som man brukar säga, det kostar att ligga på topp. :grin: Lycka till med bygget o jakten på 5 X 7.9.:tumme_upp: Mvh Leif |
1 bifogad(e) fil(er)
Känner mig lite utanför med mitt budget-bygge, men blev ganska nöjd ändå. Blir en ssd-disk för mig inom närmaste framtiden. Vet dock inte riktigt hur jag ska göra, gå på en Intel 80GB (vill jag helst, men = äta nudlar en månad) eller om jag ska välja en Intel 40GB (billigare = äta som vanligt)...
Min dator består av: AMD Phenom2 X2 555BE (upplåst till X4 B55) Corsair 4GB 1333MHz XFX Radeon HD5770 Asus M4A785TD-M EVO Samsung SpinPoint F1 1TB Corsair VX 450W 80+ Ace Ecco 220 mini tower Samsung 22X DL SH-S223C Och prestandatesten i Win 7 visar... |
Pierre, om din Pc nu är ett budgetbygge (är dålig på priser) så har du med tanke på prestandasiffrorna satt samman det mycket bra. Sedan kan man ju diskutera vad ett budgetpaket är.:)
Siffrorna i Windows prestandatest får vi nog ta för vad de är. Men visst kan det vara kul o testa vad man får för poäng. Mvh |
reply
Pierre. kolla hur mycket utrymme som är förbrukat på din C drive
detta ger en ganska bra hint om hur stor disk du behöver. Leif. Det jag ville visa med prestandasiffrorna var hur stor förbättring det blir i diskhanteringen med en SSD disk, och då OP systemet alltid har en växlingsfil där systemet sparar de data som ej får plats i primärminnet så är detta ganska vesäntligt för hastigheten i systemet. kolla i prestandaövervakaren för att se hur mycke data som skyfflas fram och tillbaka |
hm, bra siffror för budget dator isf..
Jag har 7,5 7,5 7,7 7,7 5,3 delar för ca 10500kr den där hårddisken är elak >< Min c tar upp 33gb just nu, värt att nämna är att de ligger en del skit i min dokumentmapp Så, 40gb räcker för os + vanligaste spelet/programet typ |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:49. |