Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Fråga om att göra saker genomskinlig (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27932)

marmar 2010-10-15 20:09

Fråga om att göra saker genomskinlig
 
Hej! Jag undrar hur man gör för att göra saker man bygger genomskinliga? t.ex fönster? Ska man sen skriva nått i configen? Tacksam för svar!:)

korvtiger 2010-10-15 21:04

Det finns två sätt, lite beroende på hur objektet i fråga ser ut,
Antingen sköter man det genom alphareglaget i materialeditorn i 3D-programet, då blir hela det objektet som har texturen lika genomskinlig, alltså bör man använda detta när man har allt glas som ett separat objekt i meshen.
Det andra är via en alphamap, dvs en textur med samma storlek som texturen du vill göra genomskinlig, men som är svart och vit där vit betyder att den delen av texturen är synlig och svart genomskinlig. Sedan kan man blanda olika gråa färger, ju mörkare grå desto genomskinligare. Man kan ha den som en .bmp-textur eller inbakad i en 32bits tga-fil. Denna variant lämpar sig på hus där man har fönster med spröjs och vill hålla ned polygonantalet.

marmar 2010-10-16 08:50

Vilken knapp ska jag välja i gmax?

korvtiger 2010-10-16 10:52

Det var länge sedan jag körde gmax, men jag har för mig att det ska finnas i materialeditorn en lista över alla texturer som materialet har, och till vänster om namnet på huvudtexturen ska det stå 100, det är genomskinligheten. Genom att dra ned den får du högre genomskinlighet.

Jag kan ha fel, så någon som kör gmax får gärna svara. (Lan?)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:43.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009