Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Scenarios och scripts (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Finns något förenklat sätt att scripta? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28202)

Hobo 2010-11-10 23:39

Finns något förenklat sätt att scripta?
 
Förr om åren var jag mycket duktig på att göra missions i olika spel. när man scriptade fick man hela "fraser" med färdig kod, där man bara behövde fylla i saker såsom nummer på objektet, tider samt triggers olika placering och identitet. Det var lätt, kul och kraftfullt.

när ja tittar på detta i trainz, lämnas jag helt åt mina programmerarkunskaper vilka inte finns alls. har jag missat något eller är det ren kod som gäller?

svenolov 2010-11-11 01:11

Ja, det är ren kod som gäller. GS (GameScript) är ett händelsedrivet objektorienterat programeringsspråk mycket likt C/C++. Väldigt kraftfullt. Det är alltså en stor fördel om man har (bas)kunskaper i programering med C/C++, och att man förstår hur objektorienterad programering fungerar.

Du kan börja med att läsa Getting_Started_in_TrainzScript.

Hobo 2010-11-11 02:59

Fan också! Vad bra det hade varit om det funnits moduler att sätta ihop istället!! Hur sjutton ska man ha tid att förutom arkitekt och konstnär även läsa till programmerare.

Men, kanske det finns färdiga script att få tag på man kan använda? Det är ju säkert rätt vanliga händelser och saker man vill trigga igång, som många redan scriptat?

svenolov 2010-11-11 06:34

Du behöver inte vara programerare för att skapa "scenarion". Det finns "moduler" (som du kallar det) i form av regler (rules) och en massa körkommandon (driver commands) som du lägger till i din session. Det är så du skapar "scenarion". Allt är färdigprogrammerat för dig.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:36.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009