![]() |
Kol till ånglok
Nu har jag letat igenom hela DLS samt de inbyggda objekten..
Hur sjutton fyller jag på de stackars ångloken med kol, jag hittar ingen byggnad som gör detta :( Hittar några vattentorn, men det är kol jag äter mest. Att jag inte är så utbildad på ånglokomotiv gör att det går lite mer kol ;) Sen en liten historisk fråga kring detta. Hur gjorde man förr i världen med kol i Sverige? - Vart fick man den ifrån, hur såg byggnaderna ut som lastade/omlastade kol på? |
Citat:
Man importerade mycket kol. Det gör man en idag. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Sök "Steam filling station" bland objekten så finner du. Den ingår i Trainz. Hälsningar |
Förr i tiden fanns på SNJ i Nynäshamn en kolbrygga. En hög ställning med en ramp neråt. På rampen och upp på bryggan gick det smalspår. På dessa gick små tippvagnar. Dessa fylldes med skyffel från en kolhög på marken. En wire kopplades till tippvagnarna. Wiren löpte sedan utefter rampen upp på bryggan och via ett block ner till marken. Sedan kopplades wiren till loket som drog upp vagnarna på bryggan och kolet kunde tippas direkt ner i tendern.
Misstänker att en sådan här anläggning bör ha funnits lite här och var i Sverige. Kanske något våra skickliga byggare. Nisse |
Koll på kol
4 bifogad(e) fil(er)
Leoj. Kan det här vara något för dig. för en modernare bana. Den heter Weatherill tender loader. Dessutom finns det i den sedan TRS 2006 medföljande banan Northbay en ganska fin kollastningsbrygga. bifogar även bild på denna plus spår
|
Hej!
Jag sökte på "Weatherill" och "Tender loader" både på Aurans hemsida Downloadstation och också med hjälp av Content Managern utan att få någon träff. Kanske inte finns på DLS utan på någon annan site? Hälsningar |
Koll på kol
|
Tack för länken:tumme_upp:
Fungerar utmärkt också i Trainz 2010 Hälsningar |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:44. |