![]() |
Texture is not a power of 2??? Hjälp
2 bifogad(e) fil(er)
Har börjat med 3d modulering i 3d studio max. Allt går jätte bra förutom då ett problem som jag stöter på vid exporteringen. Vad betyder egentligen "Material' 03- default' name is invalid. Material should be named and have a m. material suffix." Och när jag byter namn på material så kommer ändå denna meddelande upp.
Bifogad fil 41639 Och annan grej också. Vad innebär the texture is not a power of 2? Är det någon duktig som kan hjälpa mig med detta? Bifogad fil 41638 |
Duktig vet jag inte om jag är men jag har iaf stött på problemet att texturen inte är power of two.
En textur i Trainz måste vara delbar med två. Ex: 128px, 256px, 512px Jag tror också att du inte kan ha större skillnad mellan bredd och höjd än 8 ggr. Om jag inte missminner mig är felmeddelandet för båda dessa fel att det måste vara power of 2, så du kan alltså först kolla om texturen har siffror som inte är delbara i två och sen om någon del är större än 8ggr större än den andra delen.... Gilltiga textur storlekar blir mao t.ex. 512x512 medan 1024x16 är för stor skillnad. |
Liten rättning, power of two innebär inte att det är delbart med två utan att man kan få talet med 2^n där n är ett heltal. (för er som inte är så bra på matematik: talet skall gå att få genom att multiplicera 2 med sig själv ett antal gånger, alltså, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024 osv...)
|
Tack för ett snabbt svar! Fick det att funka i trainz. Känns grymt att kunna se sina egna grejer i trainz. Snart dyker något upp i downloads tråden.
|
Matrial måste namnges enl. standard som finns på TrainzDev Wiki.
Typ xxx.m.onetex för normala enkla material. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:53. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009