![]() |
Möjligen X9 "Paprikatåget" ?
1 bifogad(e) fil(er)
Allteftersom bygget av Y6-generationen framskrider samlar jag så mycket delar att det räcker till X9 också vad det lider:
Egentligen ligger X9 bortom min "intressehorisont" men jag åkte dagligen med det mellan Kävlinge och Malmö ett helt år 1976 så OK det kan möjligen vara värt att bygga? |
Behöver du bildmaterial? Har en del som tagits just för 3d-bygge
|
Oj, oj, oj, Äntligen.:tumme_upp:
Den har jag sett fram emot, ända sen starten utav Trainz.:drool::drool: Det var nästan, så att man återgick till MSTS. När pussgurkan gjorde en modell dit. |
Finns inte redan X9:an till Trainz?
Vad är det för rödaktig sak som åker runt med pantografer på vissa av Ekankals bilder isf? :grin: |
Spyfrog, du kanske tänker på x5:an? Ser nästan likadan
ut eller?? |
Citat:
X5 och X9 höll väl till mera söderut? |
Ska bli kul att få detta tåg till Trainz!!:tumme_upp:
På youtube finns det två filmer från tåget X9: X9 på Viskadalsbanan: http://www.youtube.com/watch?v=IzaaFYJqfqo X9 "Paprikatåget": http://www.youtube.com/watch?v=52uQc6Edt2g Lycka till med bygget!:tumme_upp: |
Och Nobelpriset i Trainz tilldelas detta år.....................Lennart :applad::applad::applad:.
Sen spelar det ingen roll om det tar "nått´år innan Paprikan har "mognat" klart heller ;):). EDIT: Tack för länkarna marmar, man fick gåsud bara av att höra dunket från rälsskarvarna. EDIT (igen): spyfrog: Det är nog X5 du har sett på mina bilder. Och dom huserade i Gävle-trakterna oxå bl.a (GDG-expressen). |
Citat:
|
Underlag till bygget !
Jag tar gärna emot allt om X9, speciellt bra bilder med god upplösning, bilder från hytten och inredningen samt allt annat av intresse!!!! Just nu samlar jag matrial inför byggstarten!
Om du har sådant matrial så tala om det här så skickar jag min mejladress till dig med forumets internmejl!!! Tack på förhand: |
Har hittat några bilder på Postvagnen:
http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=306645 |
Tack marmar!
|
Här finns några bilder och ritningar också! :)
http://www.jarnvag.net/index.php/vag...motorvagnar/x9 |
110506 "Efter Y6 och Pissoarer"
4 bifogad(e) fil(er)
Hej alla byggare:
I väntan på färdigställandet av Y6orna och ett litet besök på pissoarena snickrar jag lite på X9-Paprikan. Laddar upp några bilder hur jag hanterar t.ex. fronten på X9A och B. Kan vara intressant för er som bygger att se hur jag jobbar, kanske? När jag har gjort vänster sida(som är plan och där jag skurit ut fönsteröppningarna) och markerat de fyra framåtriktade "edges", Shift-drar jag dom framåt, vinklar och flyttar ovanpå ritningen i top-, sido- och frontview. Nästa Shift-dra och samma procedur igen tills jag nått mittlinjen (x=0). Då markerar jag alla polygoner som tillhör den halva fronten och gör "detach" till objeketet "front". Lite vertexjusteringar vidtar nu tills allt stämmer med ritningens vyer och man själv är nöjd. Restet X-form och på med en "Smooth-modifier". Nu skall frontfönstret skäras ut med (det hemska Boolean-verktyget?). I frontview gör jag en rektangel med rundade hörn (Interpolation=3, Radius=0,1) som jag genast gör om till en "Editable Spline" och flyttar sen de fyra hörnens vertex tills de stämmer med fönstret i ritningens frontview. När jag är nöjd gör jag "Extrude" till ca. 2m och flyttar framåt så att den skär den nyss gjorda, halva fronten i y-led. (Reset X-form på "klossen" för säkerhets skull!) Nu förvandlar jag den halva fronten till Boolean och väljer fönsterklossen som "Pick operand B" och vips har fönstrert skurits ut. Lite komplettering av polygoner återstår i själva fönsteröppningen men det är snabbt gjort med "Create Polygon!! Efter ytterligare en Reset X-form flyttar jag Pivot till x=0 och speglar fronten i x-led och markerar "Copy" så har jag hela fronten klar! Denna sparar jag för att "recycla" som front i X9B. Hoppas detta hjälper någon? |
Det är alltid bra för oss nybörjare att se hur proffsen arbetar.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:39. |