![]() |
DNOJ No 5 Norrsund - en byggares vedermödor
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
För de som är intresserade tänkte jag berätta lite då och då hur det går med mitt projket DNOJ No 5 Norrsund. Jag bygger i Trainz Asset Creation Studio (dvs. Gmax), även om Blender nog är bättre så fastande jag för Gmax och den duger för mig. Den har ju sina fördelar också. T.ex. finns det tuts om hur man gör animerade slidstyrningar och det kommer ju att behövas. Spyfrog har ju hjälpt mig med ritningar och pekat på lämpliga böcker för mer research vilket jag kommer att behöva. Min byggteknik kommer att vara lita annorlunda än vad jag har sett andra göra. Jag kommer nämligen att bygga två lok samtidigt. Dels kommer jag att bygga den riktiga modellen men den tar tid eftersom saker och ting skall bli rätt. Men parallellet bygger jag en dummy (se bilden) för att testa alla tekniker och koncept jag hoppas få till på ett ofarligt sätt. Dummyn har ju inga krav alls på sig att se rätt ut vilket de orginella hjulen kan vitta om. Hålen är bara till för att se om animationerna blir rätt. Det är på denna jag skall försöka testa saker som ChilliSkinning och animering med Bones av Walschaerts slidstyrning (vad har jag gett mig in på egentligen). Så nu bär det av / BjörnL |
Citat:
|
Skoj med lite projekt på gång till smalspår oxå (dina oxå, spyfrog).
Förutom LokKalles grejor, så är det ju tunnsått vad det gäller svenskt material. Ser ju inte så dummt ut med den där dummy'n heller ;):D. |
Smalspårsjox
Hej ekankal
Visst är smalspår precis lagom stort! En fråga. Vad har LokKalle gjort för grejer tro. Jag har sett räls och jag har sett godsvagnar och moderna (ur mitt perspektiv) lokomotorer. Men inga ånglok och inga passagerarvaganar i 891 mm. Har någon gjort det ännu? MVH / BjörnL |
1 bifogad(e) fil(er)
Nu är dummyn klar att importera till Trainz. Alla points är på plats och rätt denna gång hoppas jag. Men den som lever får se, fast det får bli imorgon.
Hm, alla fyra axlarna är en bogey vilket väl borde betyda att hjulen snurrar lika fort vid gång inkl. de främre, men det är ju emot fysikens lagar. Kan/skall man ha två olika bogeys på ett lok i ett sådna fall? MVH / BjörnL |
Ser jättebra ut björnl !!!! Du måste nog göra löpboggin som en egen boggi, men alla 3 drivhjulen har ju samma diameter så det skall vara en (animdist = pi * diametern).
|
2 bifogad(e) fil(er)
Hej lan
Tack så mycket :-) Då dristar jag mig till att ställa en följdfråga eller två om points. 1. Om jag gör fler än en bogey och den främsta bara består av ett hjulpar var sätter jag då a.bog0, a.bog1 och a.bog2. Har jag flera (driv)axlar sätter jag ju enl Paul Hobbes ... ‘a.bog0’ should be at X=0, Z=0 and aligned to the Y coordinate of the frontmost driving wheel. ‘a.bog1’ is at X=0, Z=0 and aligned to the Y coordinate of the rearmost driving wheel. ‘a.bog2’ should be at 0,0,0. Men om jag har en axel långt framför 0,0,0, kordinaterna. sätter jag då a.bog0, a.bog1 på exakt samma plats dvs. alinead till y-kordinaten på löphjulaxeln och a.bog2 vid 0,0,0, dvs långt bakom a.bog0 och a.bog1? 2. Och var skall jag sätta a.cabfront, vid A, B eller C enl min lilla skiss. 3. Var hittar jag en vettig beskrivning av hur man sätter upp en katalogstruktur för ett ånglok som du (?) har gjort för den eminenta SJG Litt A. Jag tog mig friheten att titta in ind en för att se hur det skall se ut. Eller gäller det bara att prova sig fram. Jag läser min TCCG men blir bara måttligt klokare just nu. MVH / BjörnL |
Hallå björnl! Några svar.
a.bog0 skall alltid vara den främsta och a.bog1 den bakersta, domdäremellan bör man numrera framifrån och bakåt (a.bog2...3 osv.).
a.cabfront bör sitta mitt i hytten på loket, alltså ungefär vid C på dina skisser! SJG Litt A??? Vet jag inte vad du talar om? Men titta på SJ litt J, den är väl rätt hyfsad? |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej LAn
Tack för tipset om points. Jo jag jag skrev fel förstås. det var GSJ Lit A jag menade. MVH / Björn L |
Byggrapport
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag bedrivit lite mer efterforskningar så nu känner jag att jag vågar mig på att börja bygga det riktiga loket.
Det skall bli den ombyggda och förlängda varianten med Knorrbromsar. Modellen är tänkt att spegla hur den kan tänkas ha sett ut mellan 1920 eller så. Man kommer hyggligt långt på en dag om man anstänger sig lite. så nu skall jag belöna mig men att se på min nyinköpta film omDONJ 8 och 12. MVH / BjörnL |
Ser mycket snyggt ut! :tumme_upp:
Vem är för övrigt Paul Hobbs och vart hittar man hans uträkningar och vad är de bra för? |
Hej Spyfrog
Detsamma får jag säga. Jag tror du är nogrannare än vad jag är. Paul Hobbes bygger modeller, http://www.44090digitalmodels.co.uk/ Framför allt har han mkt bra tutorials för bygge i Gmax. Han har Blender tutorials också. Jag utgår från att de också är bra men kanske inte lika utförliga. Mvh / BjornL |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Har kommit lite vidare och merparten av loket under plåten är nog ganska kart nu. Men jag inser att man kan fara helt åt fanders med viljan att superdetaljera. Skall jag sätta mutterhuvuden på cylindrarnas överdel eller ej? Hm. ha det / Björnl |
Imponerad :).
Tittar man på det du har åstakommit hittills, så kan man nästan tro att du har byggt lok i hela ditt liv ;):D. Mycket fint :). |
Citat:
Det är väl så man får spara lite polygoner antar jag, att dra ner lite på detaljerna där de kanske ändå inte märks så mycket? :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:23. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009