![]() |
Virkesvagn litt Nn - mod 60tal
1 bifogad(e) fil(er)
Ja, som ni har anat är jag lite galen och jag drar alltså igång ytterligare ett projekt. Problemet är nämligen att jag har en tendens att köra fast i 3D projekt och då är det bra att ha något annat att pilla med under tiden liksom.... :rolleyes:
Så utan vidare presentation - början på DONJ litt Nn, modell kring 1969... Jag vet inte exakt hur långt tillbaka man kan ta den här men jag tänker då använda den trots att jag försöker hålla mig kring tidigt 1950 tal... Bifogad fil 42174 Ännu har jag inte kommit så långt men en undran har redan inställt sig - hur fäste man stagen som höll fast hjulen i ramen? Ser ut som att man nitat det hela på något sätt? |
Den här typen av vagnar är av modell runt 1900-1910, kanske lite tidigare ändå. FVÖJ, (senare MÖJ) köpte likadana vagnar av ASJ i Linköping runt den tiden.
Grejerna som håller fast hjulen i ramen kallas gafflar eller lagergafflar och nitades fast på insidan av ramen. I dessa, glidande i lodrät led, satt lagren uppstötta av fjäderpaketet ovanför. Lagerna är på din vagn av glidlagertyp. |
Citat:
Faktum är att vagnen ursprungligen är från 1890 talet men den är förlängd flera meter samt utrustad med dubbla bromsbackar på varje hjul samt luftbroms. Ursprunglig broms var enkla bromsbackar med skruvbroms.. Dessa två moderniseringar gör den till 1950-60 tal. I princip är den så ombyggd så jag skulle vilja påstå att det är en annan vagn även om inte DONJ hävdade det. |
Grundmodellen som ritningen visar (med skruvbroms dock) är från 1900-tal inspirerad av SJ's standard N som kom 1898. Innan dess var vagnarna (precis som denna vagnen) kortare. Sedan har de ju självklart byggts om, tryckluftsbroms istället för skruvbroms osv. Dock är jag lite förvånad över att vagnen har den äldre typen av gafflar, men ännu lustigare kanske, att den fortfarande har glidlager och inte rullager som normalspåriga vagnar hade som standard från 1910t. Men smalspåriga vagnar kanske inte fick det.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Svårt att få till glidlagret till hjulet. Vet i sjutton om jag kommer att få det korrekt - kanske får nöja mig med att ha något som ser ut att kunna vara rätt.
Någon som sitter på en bra bild som kan hjälpa? Jag har bara bilder på rullager upptäckte jag.... Bifogad fil 42209 Sen har jag blivit lite orolig över alla fästpunkter, inställningar mm som behövs för en vagn eller ett lok för att det skall funka i Trainz.... undrar om man får till allt till slut. |
1 bifogad(e) fil(er)
|
Citat:
Seriöst, kul att det går framåt i.a.f. :). |
Mycket snyggt!
Bara några tankar, om du söker hålla ned polygontalet så kan du nog dra ned ordentligt kring lager och framförallt på fjäderpaketet. Själv bygger jag den som en triangel, som du byggt nu går det åt en fruktansvärt massa polygoner och då märks den ändå knappt, särskilt inte på ett smalspårigt fordon. Sådana detaljer är mycket dataeffektivare att lösa genom snygg texturering istället. Själva lagerboxen är däremot väl avväg mellan detaljrikedom och lågt polygontal. Även hjulaxeln kan du nog dra ned segmenten på. (Har du delat in den i segment i längdled? Vad skall det vara bra för?) Mittdelen på hjulet som sticker ut kommer heller knappast att synas, antingen så kan du dra ned på segmenten, eller så kan du ta bort den helt, de är ingen som kommer att sakna den. :) Men om du lyssnar på mina tankar är upp till dig. :rolleyes: |
Citat:
När det gäller hjulaxeln så har jag en bra ursäkt.... när jag gjorde "lathe" på hjulet så ville jag ha det ganska runt så det blev väl 24 faces tror jag. När jag sen skulle göra en boolean union med en hjulaxel så tänkte jag "det kanske stämmer bättre om det är lika många faces på axeln som i hjulet" så jag satt det till 24 också. Orsaken att jag gjort den olika tjock är att jag av misstag tog fel tjocklek från början, därav lite tjockare inne vid hjulet.... att den råkade bli uppdelad i sidled har jag missat. Får nog titta lite på den där mer... :grin: |
Hej Spyfrog
Nu var jag dum, jag var uppe och fotade lite i Jädraås idag och missade at ta bilder på de modernaste hjullagren. Jag är ganska säker på att jag såg en vagn motsvarande din stånde där. Det ser bra ut! MVH / BjörnL |
Citat:
Jaså, du var där uppe? Jag har själv planer på att åka dit men jag trodde att det skulle vara mkt snö kvar där uppe vilket hindrar en del. Jag måste dock upp innan träden slår ut... Skall bland annat fota i Jädraås, Tallås samt Itranite.... |
Hej spyfrog
Jodå det var snö där och jag fick i skorna ordentligt. Man jag måste ju få bilder på koppel och bromsanordnaingar för att kunna bygga vidare, så vad gör man inte. PS hur går det med vagnen? MVH / BjörnL |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
På min vagnfront har det inte hänt så mycket. Jag gjorde om den här staget som gick emellan hjulen pga det var lite snett... vädret har ju varit bra i helgen så det har inte blivit så mycket gjort framför datorn. Är det någon som ser förändringarna måntro? ;) Bifogad fil 42333 |
Ritning på smalspår (och normalspårig) buffert.
Smalspårsbanor hade en mängd olika koppeltyper, men den som användes på DONJ verkar vara hästskobuffert med ögla, den som syns på sidan 6. Väldigt simpelt, en ögla och en sprint i varje buffert. Samma typ som användes(används) på Gotland. http://www.port.se/gmjs/standard/JC01-03.pdf |
Tack!
Hej
Tack Korvtiger, precis vad jag behöver i exakt rätt tid - super! MVH / BL PS, men är det någon som vet varför hästskobufferterna till att börja med var vända neråt med efter ca 1900 äre vända uppåt. Det var väl knappast för atrt fånga turen bättre? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:22. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009