![]() |
En fråga om animering av ett scenery objekt
1 bifogad(e) fil(er)
Hej Alla
Här kommer en fråga om animering av ett scenery objekt. Objektet i fråga är vajerkranen i Linghed som jag nu fått ritningar till (se skissen). Ett torn står i vattnet stadgat med tre stödvajrar. Ett torn kan åka på ett halvcirkelformat spår och är stadgat av en bärvajer från torn 1 samt en rejäl motvikt. Själva kranen åker på den vajern mellan de två tornen. Att få till rörelse 1 är nog enkelt. Därför att det inte innefattar någon transformering / förändring av meshen för torn 2 och vajern. De bara vrider sit runt torn 1. Men jag skulle även vilja få till rörelse 2 och 3 dvs. att kroken åker upp och ner samt att krankorgen rör sig längs vajern vilket skulle medföra att bärvajerns knix/böj där kranen för närvarande är belägen flyttas längs vajern till olika positioner. Dvs. vi talar om att förändra utseendet på meshen för kran och bärvajer. Är det någon som har gjort några sådana animationer förr och kan ge ett gott råd om det är görbart och i så fall hur? Med vänlig hälsning / Björn L |
Då det inte är möjligt att förändra i mesherna så skulle det enklaste vara att för rörelse 3 att ha vajern mellan tornen helt horisontell, även om det inte är det minsta realistiskt. Om man vill få till att vajern hänger ner, så får man dela upp vajern i segment, skulle not tippa på att 1m:s segment är något att börja med i alla fall. Dessa är sedan länkade till en dummer som i sin tur lämpligen, för enkelhetens skull är länkad till en bone i en armatur. Kom ihåg att låta vajern sticka in en extra bit i varje torn, eftersom det kommer bli glipor annars, då längden på vajern ökar då man "trycker ned" den.
Alternativ till detta skulle vara att ändra vajern med en alphakanal, där vajern egentligen är en plan yta och alphan klipper ut en hängande vajer. Denna alpha byts undan för undan av ett script, lite som en film, så att nedhängningen flyttar på sig. Dock så tror jag att detta blir väldigt krångligt, jag är inte ens säker på om det är praktiskt genomförbart, så jag skulle satsa på alternativ nummer ett. För den 2:a rörelsen så tror jag på samma koncept, segment gömda i den delen som åker längs vajern. Sedan matas dessa segment ut och kopplas ihop, ett efter ett. Denna blir ju lättare att animera eftersom linan blir rak när den körs ut. |
Citat:
|
I Trainz kan bara move och rotate animeras ja. Korvtigers beskrivning I är nog det vettigaste med en Bone-kedja längs wiren. Krokwiren åker väl inte bara upp och ned utan manövreras väl i horisontell led av en wire över en trissa i det rörliga tornet?? Sen är jag tveksam till det rörliga tornets konstruktion, hur mycket lutade det utåt? Jag antar att man alltid lyfte samma vikt (ett bestämt antal balar) annars fungerar det väl inte? Då måste väl även tornets lutning ha varierat beroende på om man hade last eller ej?
Ett intressant bygge! |
Inkluderat i trainz finns ett liknande object SS MLOG Dry Sort Yard, det kanske kunde vara ide att försöka reda ut hur de har gjort för att lösa sin vajerkran.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Tack Bear
Jag skall absolut dissekera SS MLOG Dry Sort Yard. Nu när jag är tillbaks från semestern så är det dags att börja bygga igen. Här börjar det fasta tornet i vattnet ta form. MVH / BjörnL |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:07. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009