Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=48)
-   -   Mitt första försök (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30395)

gubben50 2011-07-05 16:43

Mitt första försök
 
Hej! här kommer en bild på mitt första försök på att göra ett lok i 3max

newS 2011-07-05 18:16

cool :tumme_upp:

Mawkish 2011-07-05 22:10

Ser ut att vara ett otroligt bra första försök måste jag säga :applad::tumme_upp: Hoppas på lite fler bilder från perspektivvy allt ser så platt ut i sidovy :)

gubben50 2011-07-05 23:45

hej! det blir en del vit också hur får man bort det?, det är inte lätt å hålla på i 3dmax när man inte är så bra på eng

Mawkish 2011-07-06 00:15

Med vitt menar du hur du får bort planen med ritningen på när du renderar loket? I så fall så markera ritningsplanen och högerklicka på dem, välj "object properties" i menyn som dyker upp så får du upp en drös med inställningar, kryssa bort "Renderable" och stäng fönstret och rendera igen.

gubben50 2011-07-06 10:28

hållt på med denna hella natten :-)

Andreas13 2011-07-06 11:33

Snyggt!:applad:

gubben50 2011-07-06 23:05

Hej! Måste det va 32bit texturer för att det ska fungera i 3dma och sen railwork.

Mawkish 2011-07-07 00:37

Citat:

Ursprungligen postat av gubben50 (Inlägg 241095)
Hej! Måste det va 32bit texturer för att det ska fungera i 3dma och sen railwork.

Normalt behöver den inte vara 32bit det är dock beroende på om du ska transparens eller någon annan effekt som tex spegling(specular) i alphakanalen så behöver den sparas som 32bit. För att du ska få exporten att fungera så ska alla material på modellen vara kuju material där du i sin tur väljer den typ av effekt du vill ha på materialet(val av shadertyp) och lägger till textur/texturer som måste vara sparade i .ace format.

Vet att du kämpar med engelskan men http://the-art-of-rws.blogspot.com/s...nd%20Materials har en hel drös med info om olika typer av material och inställningar som kan vara en liten guide på vägen :)

gubben50 2011-07-07 20:41

Hej! vilka filer behöver man för att få in det i railworks

mvh
John

Mawkish 2011-07-07 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av gubben50 (Inlägg 241147)
Hej! vilka filer behöver man för att få in det i railworks

mvh
John

Rent generellt behöver du modellen exporterad från 3dsmax i .igs format, dina texturer sparade som .ace och sedan skapa en blueprint med hjälp av blueprint editorn som du sedan exporterar till RW formatet.

Jag rekommenderar att du först försöker exportera till ett "scenery"-objekt(med en Scenery Blueprint) som är enklast att konfigurera så att du ser att allt som har med exporten att göra fungerar så långt och att du får in modellen i RW.

Sedan har du en hel drös med komplikationer när det kommer till att få till loket för att rattas i RW. För detta kommer du dock att behöva RWs dokumentation, läsa, experimentera, läsa igen, söka information och fråga om specifika problem. Dokumentationen laddar du ner här.

gubben50 2011-07-08 11:49

Hej! tack för dina tips

mvh
John

gubben50 2011-07-17 19:48

Hej! det va inget för mig å hålla på med å göra 3d modeller till railworks, jag håller mig till å bygga landskap i railworks i stället

gubben50
----------
John P

gubben50 2011-07-17 21:48

Hej! vilket prg anv texturer sparade som .ace

Andreas13 2011-07-17 22:44

Citat:

Ursprungligen postat av gubben50 (Inlägg 241687)
Hej! vilket prg anv texturer sparade som .ace

Jag brukar använda photoshop med railworks art plugins http://www.railsimulator.com/support.php

men jag tror det går med gimp också.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:57.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009