![]() |
Lindfors Bosjöns Järnväg
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Lagt in LBJ bansträckning i GE och kan se banprofilen och följa den längs banan, som ni ser anges km från km 0, höjd och stigning. Mycket värdefullt vid dragning av spåren! |
110821 Lägesrapport
1 bifogad(e) fil(er)
Bengan och jag har varit i intensiv mejlkontakt för att försöka utröna hur man bygger rutter med HOG, STRM och Google Earth, och de flesta problem har vi väl löst?
Senaste version av Radiomobile (11.0.09) stöder Google Earth vars flygbilder är utmärkta att göra marktexturen av för man ser var det skall vara skog, fält, bebyggelse och vatten. Vi tror oss delvist ha löst problemet med vallar och gravar som finns i TS2009/2010. Bengan kommer nog så småningom att berätta mer om detta!? Visar ett "flygfoto" från Lindfors som det ter sig just nu. Närmast går BJs spår. Vad färgerna ger för information kan ni säkert gissa? |
110821 Medaljens baksida!
3 bifogad(e) fil(er)
Problemet är programmet HOG som är gjort för Trainz 1.3 men konstigt nog, med lite pyssel, fungerar hyfsat i Trainz 2.9 f.f.
Ett stort problem är att t.ex. utbredningen av vattenytor är väldigt "fyrkantiga". Där skulle jag vilja kunna växla in Google Roadmap för att snygga till strandlinjer m.m. Bilderna visar hur det ser ut nu med sjön Alstern i Trainz och hur strandlinjen ser ut i verkligheten. Går detta att åtgärda? |
Lindfors Bosjöns Järnväg
4 bifogad(e) fil(er)
Jag öppnar en tråd för själva landskapsbygget här. Här dragit spåret hela vägen (30 km) och hottat upp ett diesellok så det gör 200 knyck, med superax och superbroms. Den är väldigt bra att ha när man provkör och inspekterar banan (sth på Bosjöbanan var 10 km/h). Nu vidtar omfattande spår och markjusteringar.
Bilderna visar: 1. Mot Alstern på väg till Bosjön (skyskraperna är mina landmärken), i bakgrunden Forshedens Kolbrygga i kolossalformat) 2. Strax innan Forshyttan är en av de få återstående vallarna efter HOG. 3. Närmar oss Bosjön. Tornen markerar ung. var broarna över Svartån och Hafssjöälven skall ligga. I bakgrunden Åsen. 4. Banans ändpunkt med "vacker" utsikt över Bosjön och snickerifabriken. |
Citat:
Men vem sjutton har tid att åka fram i 40km/h? Nej, man får ju fuska! Jag tror f-n jag skall trimma Ypn till iaf 160km/h med dig som förebild. :grin: Med 10km/h så tar det ju dig 3h att köra 3mil... det lär bli bra möjligheter att se landskapet iaf. En fråga slutligen angående spåret - hade de verkligen så fin spårstandard som du har här? Jag tänker på en fin banvall mm - la inte 600mm järnvägarna ofta ut spåret nästan direkt på marken? Känns som att 10km/h vore löjligt dålig hastighet på så fina spår |
Hehe, på tal om lokets hastighet. Bra att ha den till testa landskapet med. Själv har jag Rc6 som trimmats upp till 324 km/h.
|
Själv kör man CT JetTrain, den gör sådär 3500 knyck...;):D
|
Citat:
|
I väntan på landskapet
1 bifogad(e) fil(er)
Tomtåget i Lindfors i väntan på klarsignal för färd mot Bosjön, med det lär dröja med tanke på att hela linjen är en byggarbetsplats med shaktningsarbeten och spårjusteringar. Dessutom är linjen nedlusad med nyutbildade landskapsarkitekter som inte vet hur dom skall göra, för fåren i Västerud har inget att beta m.m.
|
Har just fått reda på att BBV (Bosjöbanans vänner) har ett antal ex av boken Skogsbana så om ni hör av er till BBV kan ni kanske köpa ett ex.
Länk: http://www.arstuga.se/bbv/index.htm |
Järnvägskarta
Här finns en intressant järnvägskarta över det järnvägstäta centrala Värmland:
http://www.historiskt.nu/smalsp/nklj/nkljkarta.html |
Otroligt imponerande vad mycket saker du släpper idag i Download tråden!
Hur hinner du med egentligen? :tumme_upp: |
Citat:
Hur hinner karln med allt, ska varva ner lite säger han. Sen bara razzlar det till, med en massa saker och mitt i allt detta, hinner han med en massa jobb på Z43an också. |
Ja det är bara och hålla med spyfrog och Bengan! Ett stort tack för dessa underbara lok och vagnar du har lagt upp i downloads! :)
|
Jag investerade i ett exemplar av Allt om modelltåg 10 och hittade en mkt intressant artikel kring denna bana, lan.
Kom du någonstans med själva banan eller tog inspirationen slut? Objekten är ju väldigt fina så det finns bra möjligheter för någon att bygga den, vilket vore spännande.... det vore kul med en svensk skogsbana. Ja, DONJ blir ju en men jag börjar känna att jag liksom "kan" den sträckningen.... ;) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:34. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009