Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Nygammalt (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31053)

Nils Blid 2011-10-12 15:55

Nygammalt
 
3 bifogad(e) fil(er)
Svensk cab-bana har nu föråldrats och bytt namn till Cabbanan. Det har skett med hjälp av Svenolovs och Korvtigers nya svenska signaler och som fungerar fantastiskt bra. En pytteliten del av banan har byggts om och föråldrats minst 70 år. Här stod jag och vinkade till de s k tysktågen. I dag finns inget kvar av det som visas på bilden. Banvakt Nils Larssons dressin har dock återfunnits och blivit museiföremål. Lan har gjort loket (BJ litt O, senare SJ Bk) liksom bearbetningen av Marmars dressin. Den lilla vägen i höjd med loket är ur-E 45:an och bortplöjd. Passar samtidigt på med en påhälsning i Ånimskogs station, södra växeln.

stina 2011-10-12 20:29

Snygga bilder Nils...
 
Visa gärna fler bilder från din bana...

Nils Blid 2011-10-13 15:09

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av stina (Inlägg 246964)
Visa gärna fler bilder från din bana...

Så gärna så - här kommer ett fyrtal.
De två första bilderna visar Dalslands sjörike med fällbron över Dalslands kanal (på väg ner). Personvagnarna anförs av litt Ds. De två andra bilderna ytterligare prov Korvtigers skicklighet. I bakgrunden till försignalsbilden med O/Bk-loket skymtar järnvägsbron med Vovven47:s E 2 ångandes över BJ-banan. Försignalen visar klart spår och semaforen spår 3.
O/Bk- och Ds-loken är av bästa LAn-märke och betatestas f n.

Nisse

lan 2011-10-13 16:50

Ser ruskigt fint ut det du gör!!!! Men var verkligen semaforerna vända med vingarna in mot spåret, ser lite riskabelt ut med elledning och allt!? Om så är fallet borde avståndet till spårmitt ökas. Jag är rätt rudis på signaler men jag vet några som kan detta.

Nils Blid 2011-10-13 20:10

Håller med dig, men jag har kollat elledningarna. Har ett klart minne av placeringen och fått det dessutom vidimerat av stationskarl Kalle, som använde övergången dagligen. BJ (Bergslagens Jernvägar) var ju lite udda och hade sina egna regler. För ångloksförare innebär placeringen problem - inte minst när det gäller försignalen, som alltså sitter på fel sida (eldarens sida), men BJ var ju tidigt ute med elektrifiering.

Kort och gott; jag har inget emot att byta sida. Rätt ska vara rätt.

Nisse

stina 2011-10-15 22:31

Visst.. kul att du har en story..
 
Är det inte lite av grejen.. att se en bildtext.. då kan man ju sätta sig in i byggarens tankegångar.. Kul .. o fortsätt så här Nils..


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:53.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009