![]() |
"Lastprofil" för passagerare?
2 bifogad(e) fil(er)
Har, tillsammans med Bengan, ägnat dagen åt att få rätsida på passagerarnas placering så dom inte sticker ut ur vagnarnas sidor. Det finns ett fel på en av Aurans inbyggda passagerare (male21_sit.im) som sitter ca. 0,125 m för långt bakåt, jag har klonat kuid:-3:10060) och flytta fram den trilskande personen. För smalsmårsvagnar och än mer för 600 mm personvagnar, med sidobänkar, är det av stor vikt att känna till gällande "Lastprofil" för stående och sittande passagerare (det är ca. 200 mesher i detta bibliotek). Jag har gjort mig omaket att gå igenom i stort sätt samtliga och fått fram en "Lastprofil" för stående och en för sittande passagerare, Dessa bifogas här. Jag kommer att publicera en rättad version av Aurans Passengers så ni slipper samma hvte som Bengan och jag haft med
"male21_sit.im". Kan nog komma till användning för några vagnskonstruktörer? |
Detta är efterlängtat, tack för att du tar dig tid med detta! Själv har jag sluppit problem, 1435mm vagnar är ju rätt tacksamma vad det gäller att knöka in människor, de har bredd så att det räcker och blir över. Mallarna vi gjorde till dina bagage har också varit till stor hjälp när jag placerade ut attachments i min AFo1:a igår. Är dessa spridda till allmänheten, eller är det bara du och jag som sitter på dem?
|
Citat:
Smalspår och 600mm vagnar kräver att man vet vad man gör när man pillar med a.sit och a.stand, det har jag lärt mig nu med Bengans hjälp! När det gäller a.load är det också vilktigt. Att försöka placera en cykel på tvären i en 600mm vagn går inte, den måste stå i längdriktningen osv. Nån slags norm behövs för resgods också. |
Nu är han snäll igen, Lennart och delar med sig av äran.
Om sanningen ska fram, så har jag bara synat av vagnarna på utsidan och gett Lennart en massa problem med mitt gnällande, som han nu har löst. |
Citat:
|
Japp, det är det. Själv tror jag att jag skall ha gjort om mallarna till Lans olika bagagetyper som en product som man lastar på tåget, kollar om det sticker ut där det inte ska, justerar kontrollerar och sedan har du garanterat inga saker som sticker utanför! (Förutsatt att Lan följt mallen... ) :D
|
Jo då Korvtiger, dom mallar vi gjorde för golvbaggage fungerar, men resgods är väldigt svårt, med cyklar, koffertat och lådor, jag vet inte ens om man skall ha en product för det för det blir en väldigt stor lastprofil om man skall täcka allt!
Ett litet påpek om passagerare. Mina profiler är maxprofil för samtliga passagerare av typ sit resp. stand och man kan minska dom inuti vagnen men då kan det inträffa att folk tränger in i varann. Det viktiga att hålla är sidomåtten 0,35 från vagnsidorna och på vagnar med sidobänkar utefter sidorna är bakmåttet 0,55 viktigt att hålla. Frammåtten 0,4 beror enbart på att vissa passagerare läser tidning annars hade det gått bra med 0,2 och om man "saxar" lite kan man miska ännu mer. Att sätta ut fästpunkter är ett handarbete och jag brukar rita en rektangel med bredd 0,35 (e, 0,55) och kolla längs sidoväggarna, inuti vagnen kan man knô ihop folk en hel del. |
Hej
Jag har upptäckt att man inte kan klämma in speciellt många passagerare i en DONJ vagn med dessa mått och jag undrar över ett mått när det gäller sittande passagerare: i vilken höjd skall sitsen vara på bänken? |
Jag kör med "sitshöjden" 0,45 m som är en hyfsad kompromiss.
|
Citat:
Vart skall man sätta ryggstödet om det skall stämma - blir det alldeles utanför lastprofilens bakkant? Så fattade jag det iaf. Sen har jag en fundering - varför blir det så pass "brett" som 0.7meter? Tar varje passagerare alltså upp 0.7meter i bredd? Jag har upptäckt att en 891mm vagn knappast låter sig klämma in mer än två stycken bänkar på 800mm + gång vilket isf betyder att man bara kan sätta en person på varje säte - det verkar orealistiskt trångt. Är det möjligen feta amerikaner man mätt efter? :grin: (man är inte så smal själv för övrigt.... :visslar: ) |
4 bifogad(e) fil(er)
Dessa profiler visar bara "fria rummet" för alla passagerare. Jag bifogar 4 bilder som visar "bounding box" för några av Aurans passagerare. en ruta är 10 cm. Sista bilden visar den "trilskande snickaren" som "är lite bakom".
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52. |