![]() |
Trainz exporter för sketchup
Antagligen inte interesant för mera avancerade modeller men borde tillsammans med instant roof kunna vara en snabb pipeline för att bygga hus. Jag har inte testat den själv men det har ju tidigare efterfrågats en sådan här. Det finns även några trådar om den på Aurans forum.
Trainz exporter: http://www.dhobh.net/trainz/GoogleSketchUp/RubyTMIX.htm Instant roof: http://www.valiarchitects.com/sketch...s/instant-roof |
Frågan hur bra denna är, att exportera från sketchup till 3ds max och sen vidare är helt hopplöst, man får sitta och skapa nya polygoner mellan alla vertex xP
|
Citat:
|
Nu har jag lekt lite med den och antalet polygoner är inte något problem, så länge man använder hjärnan när man bygger naturligtvis. Jag landar någonstans mellan 3 - 400 polygoner på en grundläggande husform med ett detaljerat tak men med takbjälkarna bortplockade. Otroligt snabbjobbat var det också när man började få upp farten, och instant roof är riktigt snabbt på att slänga på taken på huset.
Det här kan även rekomenderas för er som tycker att 3d modelering normalt är jobbigt, det är inte många klick att göra ett enklare hus. Däremot så gäller det att tänka till så att antalet texturer inte drar iväg. Antingen kan man arbeta på traditionellt sett och först göra ett texturark där man mappar in allt eller också funderar jag på möjligheten att göra ett meshlibrary med ett flertal svenska hus. Då kan man ha alla tilable texturer separata och sedan ha ett eller två ark med fönster mm och alla texturer delas mellan husen i texturelibrariet. Tanken är då att man gör plattor med fönstertexturen i sketchup och ställer in dessa att ta bort bakomliggande vägg samt snäppa mot väggarna. Det kommer att gå åt några polygoner till men det blir snabbjobbat och det är lätt att återanvända textuerna på samtliga byggnader. Tänk på att använda de mångfärgade häftstiften när ni mappar texturer, om ni tar det läget där man får fyra gula så kommer sketchup att bryta sönder ditt fina texturark i en massa små, en för varje instans av texturen. Som vanligt så kan jag inte lova när jag hinner sitta med det här nästa gång, men jag tänkte passa på att dela med mig av vad jag har kommit fram till så här långt. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:23. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009