![]() |
Hur se vad cdp filer innehåller?
Finns det något verktyg för att kunna se vilka KUID nummer en cdp fil innehåller?
Som nu när jag saknar ett KUID nummer kan jag leta på nätet och få olika råd. Det KUID nummer jag söker finns i den eller den cdp filen. Jag skulle då vilja kunna öppna cdp filen utan att behöva installera den i spelet och se vilka KUID nummer som finns där. PS Det finns en möjlighet till att jag redan ställt frågan men minnet blir bara sämre och sämre. |
1 bifogad(e) fil(er)
Om du vet vilken kuid du ska söka efter så finns det färdiga program för det. Men om du vill lista alla kuid nummer i en cdp så måste du nog skriva programmet själv (om andan faller på så kanske jag skriver ett sånt program...).
Sökfunktionen i Windows Explorer göre sig ej besvär. Men däremot gamla hederliga Norton Commander's kommando "Find File" gör ett utmärkt jobb. Se bild nedan. Dialog 1. Sök efter cdp-filer. Dialog 2. Kuid numret som du söker i filterfunktionen. Dialog 3. Resultat. - |
Fanns det inte ett program som hette CDP Browser 2 för länge sen?
Hittade det här, om det fungerar vet jag inte, men man få det att lista massa saker genom att bocka i nedtill. Man drar först en CDP-fil till programikonen och sen bockar man i. Tvärr får man bara själva CDPns Kuid, inte under-kuid. http://www.trainzproroutes.org/forum...t=cdp+browser2 |
Citat:
|
Varför en cdp läsare skulle kunna vara bra att ha.
Jag frågar för det händer ju att det saknas KUID nummer. Om inte rätt KUID finns på DLS så använder jag CDP Katalog programmet (Vi har skrivväxlat om det tidigare) för att försöka se om KUID:en finns på min egen disk. Om inte så börjar med Google. Där är det tyvärr så att man kan få råd som är lite väl svajiga. Jag har ju inget val än att installera det och så fanns efterfrågad KUID inte med ändå. Hade jag då haft ett program som jag stoppade in cdp filen i och fick ut åtminstone alla KUID:ar som den innehöll hade det inte varit helt dumt. Jag tycker det blir så otroligt mycket installerat i Trainz mappen så jag skulle uppskatta allt som kunde hjälpa till att hålla filerna nere.
En annan sak som nog måste hamna N3V:s bord är en förbättrad Content Manger. Man skulle kunna markera vilken huvudkatalog man hade till alla sina nerladdade cdp filer och så skulle dessa räknas in i din Content Manger. Varför? Jo om du laddar ner en bana, speciellt dessa otroligt fina banor från Östeuropa, så brukar det saknas en hel hög med KUID:s men du kan ju redan ha laddat hem mycket till din egen disk så tänk om CM då också sökte igenom din disk. PS. Jag har inte den kunskapen som krävs för att skriva egna program därför är jag hänvisad till att någon annan kunnigare person gör det. Så jag är mycket glad över att det finns Trainz intresserade personer som sätter ihop små eller stora program som hjälper mig och inte att förglömma alla dessa som sätter ihop Trainz modeller. En del gratis och en del inte. |
Ett program som analyserar en cdp-fil (eller flera i en mapp), där du får den information som du är ute efter (vad den innehåller) kan jag göra om det finns behov för det.
Problemet med saknade assets i nedladdade objekt från DLS, får N3V lösa. Jag förstår inte att sådana objekt överhuvudtaget finns och godkänns av N3V, om inte alla ingående assets också finns på DLS (eller åtminstone en hänvisning om var man kan hitta dom). |
Att hitta en bana på DLS är långt ifrån någon garanti att man verkligen får en bana. Jag har laddat ner flera Östeuropeiska banor som utav bilderna att döma ser ut som rena rama drömmen, och det är de också, fast det är ju en mardröm att hitta alla saknade delar. Men just nu håller jag på att försöka hitta saknade KUID:s till banan USYT_1 main map. Jag saknar fortfarande växelmaskinerna till ett mycket stort antal växlar så det blir ju lite svårt att hantera denna redan invecklade bana. Men snygg är den.
Detta är väl en av de svaga bitarna i Trainz och inte tror jag N3V tänker göra något åt det. |
Citat:
Det ända som N3V kan göra (och borde införa), är oxå precis som sven säger, FÖRBJUD allt som saknar kuids, eller har ORDENTLIGA hänvisningar till vart man kan hitta alla dessa objekt. |
Citat:
Min gissning är att vi i kommande versioner av Trainz inte kommer att få ha banor uppladdade på DLS om inte alla KUIDS finns där. Tyvärr är det så nu att på en majoritet av banorna så är det KUIDS som inte finns på DLS och dessa funkar då inte fullt ut - detta blir badwill för N3V och Trainz genom att användarna tycker att "skiten funkar ju inte", även om det inte är deras fel. Därför tror jag de kommer att bli hårdare här |
Det finns ju de som har banor man kan ladda ner och är mycket tydliga var alla delar finns att hämta med länkar och allt. Tyvärr är det ju så att många fina saker inte finns på DLS. Jag tycker mig läst att det kan ha med ägandet att göra.
Så då laddar du ner den här fina banan med alla länkar. Men vad händer sen? Jo sidor kan ha upphört att finnas. De som har gjort saker blir utav en eller annan anledning sura och tar bort allt de gjort och hotar alla som ändå försöker tillgodose användare med deras saker, med polis. Eller så tröttnar man på Trainz vill inte betala vad det kostar att hålla en hemsida. Kanske borde N3V ändra på sina regler angående uppladdat material och på det sättet locka fler att ladda upp sina alster. Men nu kom vi ju lite vid sidan om den ursprungliga frågan. |
Min princip är väldigt enkel: Alla objekt skall finns med även om det handlar uppemot 200. Saknas något får jag leta rätt på det.
Banorna skall vara komplletta. Det här kan dock vara trubbigt. För att minska banans storlek och slippa jaga kuid-nummer åt gratis-kunder (dom som laddar ner banor, heders åt dom) kan objekt-ransonering tillgripas. Det tunnar ut banornas innehåll. Nisse |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:38. |