Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Nya tider = ny teknik !!! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32509)

lan 2012-05-02 19:42

Nya tider = ny teknik !!!
 
2 bifogad(e) fil(er)
Inne och snokade på Trainz-Dev eftersom tunnlar och broar kräver helt nya grepp för att bli "uptodate". Dom skall numera byggas som "stitched Track" !!! Alla gamla artiklar om "chunky mesh", Bridge", Tunnels" mm. är numera märkta för borttagning: (detta möter en på var och varannan sida numera)

Note: This page describes obsolete asset formats (trainz-build prior to 2.9) and should be removed. The current equivalent of this format is KIND Track.

Alltså, nu vill det till att bygga om alla tunnlar och broar till modern standard, och jag har satt mig i sinnet att börja!

1.
Takhöjden, och bredden i tunnlar och på stationer måste justeras för att härbärgera de nya signalerna och ankomstmonitorerna !

2. Jag kommer genomgående konsekvent att använda mitt och bjornls Tunnelbanespår med "use adjoining track" = 0 i tunnlar, stationer och på broar!

3. Perronger måste anpassas till tågen (jag tänker använda mina vagnar som mall (C20 kommer då att ha ett litet glapp till perrongen, men utståbart?)

4. Problemet med att tågen inte syns genom transparenta ytor på stationerna måste lösas, men hur ?

5. Version 3.5 (TS2012) kommer att innehålla ytterligare teknikutveckling just för KIND Track.

För dom som möjligen är intresserade är här några länkar till TrainzDev:


Track:
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...hp5/KIND_Track

http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...Part_Container

http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...e%22_container



Old Tracks, Tunnels and Bridges:
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i..._Bridge_Tunnel



Modelling:
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...deling_Splines

Exempel (Max-format):
http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...2009-track.zip

Amen: :ber:

P.S.
I exemplet finns två texturer på 2048x2048 pix, den ena en maskad diffuse map, den andra en maskad normalmap. Dessa skall naturligtvis minskas ned på det färdiga spåret, men tekniken är intressant så jag gjorde två shots för dom som ivrar för bump-mapping !


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:09.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009