Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Tips till byggare (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32724)

ekv 2012-06-13 22:49

Tips till byggare
 
1 bifogad(e) fil(er)
Tänkte starta en tråd där man kan skriva ner tips som man tror andra medlemmar kan ha nytta av. Alla tips och tricks är lika välkomna. Trainz manualer tar inte upp allt man kan göra, utan många byggare har kommit på olika sätt att lösa problem som uppstår.

Börjar med ett trick jag lärde mig av Kristian på hans Bana 34. Vägar liksom spår är spline-objekt. Vad jag inte visste var att "Straighten-Track"-funktionen för spår också går att använda på exempelvis vägar. Jag visar en bild. Vägen till vänster är utan "Straighten-Track"-funktionen medan vägen till höger har påverkats av funktionen. Vägen blir rak före och efter kurvan i det senare fallet. Sedan är ju frågan om man vill ha en rak väg. Jag har i alla fall funnit denna kunskap användbar.

ekv 2012-06-15 14:08

"Frogs"
 
1 bifogad(e) fil(er)
För att göra växlar mer relisiska brukar jag lägga till sk "Turnout Frogs". Exemplet i vänstra delen visar norfolksouthern37:s variant. Denna finns på Down Load Station (DLS) och kan också finnas inbyggd i spelet. Den finns i två versioner - välj den senaste. Exemplet i mitten saknar Turnout Frogs. I exemplet till höger har jag använt Balds pulsrdcovka vlevo / vpravo. Finns att nedladda från den tjekiska siten www.trainzpedro.cz/. Personligen använder jag alltid Turnout Frogs. Det ger lite mer autentisk känsla.

Lägg också märke till att jag i växlarna försökt lägga sliprarna kant i kant. Detta förhöjer också verklighetsintrycket.

X2an 2012-06-15 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av ekv (Inlägg 262959)
För att göra växlar mer relisiska brukar jag lägga till sk "Turnout Frogs". Exemplet i vänstra delen visar norfolksouthern37:s variant. Denna finns på Down Load Station (DLS) och kan också finnas inbyggd i spelet. Den finns i två versioner - välj den senaste. Exemplet i mitten saknar Turnout Frogs. I exemplet till höger har jag använt Balds pulsrdcovka vlevo / vpravo. Finns att nedladda från den tjekiska siten www.trainzpedro.cz/. Personligen använder jag alltid Turnout Frogs. Det ger lite mer autentisk känsla.

Lägg också märke till att jag i växlarna försökt lägga sliprarna kant i kant. Detta förhöjer också verklighetsintrycket.

Det finns även en inbyggd variant, s.k. "CheckRail". (Sök på tracksite; Checkrail) Dock är den mycket mindre detaljerad.

Men tack för tipset, jag visste faktiskt inte om dessa två. Tack!

ekv 2012-06-23 02:22

Bygga växlar
 
1 bifogad(e) fil(er)
Dagens tips handlar om hur man gör någorlunda geometriskt riktiga växlar. Allt för ofta ser man banor med för liten radie på växlar och spår, framförallt på bangårdar. Normalt är lägsta spårradie 150 m för spårvidden 1435 mm. Den vanligaste typen av växel är byggd med korsningsvinkeln 1:9. Det brukar motsvara en radie i växeln på ca 190 m. I äldre växelbyggen lät man radien vara konstant genom hela växeln men numera byggs växlarna med linjärt varierande radie, s.k. klotoidväxel. Inom samma växel kan radien variera mellan 150 till 250 m. Denna typ av radieförändring minskar påkänningarna i växeln. Geometrin i en klotoidväxel är minst sagt komplicerad. Mer om växlar kan läsas i Korvtigers "Historiskt järnvägsbyggande i Trainz, Del I: Banbyggande och stationer".

Efter studier av bl.a. "Spårgeometrihandboken från Banverket" har jag tagit fram förenklade hjälpfunktioner anpassade till Trainz. Längden på växeln i Trainz definierar jag som avståndet från det vertex (Rund cirkel i Trainz) där växeln börjar sin förgrening till den punkt där rälerna korsar varandra. Denna punkt brukar kallas för hjärtstycket (Frog på engelska). Detta avstånd kallar jag VxL (Växellängden). Det beräknas:

VxL = (R - SV) * kvy / kvx * KlotKorr

Variabler:
VxL, växellängden, m
R, radien i växeln, m, Exempelvis 190 m
SV, spårvidden, m. Exempelvis 1,435 m
kvy, korsningsvinkeln relativa längd i y led (höjd). Exempelvis 1
kvx, korsningsvinkeln relativa längd i x led (längd). Exempelvis 9
KlotKorr, klotoidkorrektion. Exempelvis värdet 1,00 för äldre växlar med konstant radie och värdet 1.10 -1,25 för modernt byggda växlar med linjärt ökande respektive minskande radie.

Sätter man in några värden i formeln får man för en äldre växel:
VxL = (190 - 1,435) * 1 / 9 * 1,00 = 20,95 m

För en modern växel med en klotoidkorrektion på 1,25 ökar längden till
VxL = (190 - 1,435) * 1 / 9 * 1,25 = 26,19 m

Vill man förena två parallella spår med varsin växel så är det bra att veta hur långt det bör vara mellan startvertex på det ena spåret till slutvertex på det andra spåret. Avståndet utgörs av dels summan av de båda växellängderna, d.v.s. 2 * VxL, plus det längsgående avståndet mellan respektive växels hjärtstycke.(Frog) Detta avstånd, AVx , beräknas:

AVx = (SA - 2*SV) * kvx / kvy

Variabler:
AVx, avstånd mellan hjärtstyckena (Frogs) på två förbindelseväxlar på parallella spår, m
SA, spåravstånd mellan parallella spår, exempelvis 4,5 m

Sätter man in några värden i formeln får man:
AVx = (4,5 - 2*1,435) * 9 / 1 = 14,67 m

Kalkylen för AVx gäller för både äldre och moderna växelbyggen. Observera att förbindelsespåret mellan växlarna ska/bör göras rakt med "StraithenTrack"-verktyget.

De två förbindelseväxlarna kommer att för ett äldre växelbygge uppta en längd av 2 * 20,95 + 14,67 = 56,57 m och för ett modernt 67,05 m

Ökar man spåravståndet till 6 m kommer växelkomplexet att bli 70,07 m respektive 80,55 m.

Formlerna kan tillämpas på andra spårvidder, men då måste man känna till vilka korsningsvinklar och växelradier som är vanligast på den önskade spårvidden.

Bilden visar ett exempel på ett äldre växelkomplex på 56,57 m med ett spåravstånd på 4,5 m.

benkegbg 2012-06-23 06:57

Växelhjälp
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Tack för den utförliga matte lektionen om växlar. Jag är lite lat av mig så jag letade lite på DLS och hittade denna "växelguide" som är intressant.
Kan inte svara på hur man använder den eller om den är användbar för svenska förhållanden så ni får prova er fram.
Hälsningar

ekv 2012-06-29 01:51

Revidering av växelkalkyler
 
1 bifogad(e) fil(er)
Dagens tips är en revidering av tidigare inlägg #4.

Efter ytterligare studier av bl.a. "Spårgeometrihandboken från Banverket" har jag funnit några fel i inlägg #4. Jag har tagit fram nya förenklade hjälpfunktioner anpassade till Trainz. Längden på växeln i Trainz definierar jag som avståndet från det vertex (mitten av den runda cirkel i Trainz) där växeln börjar sin förgrening till den punkt där rälerna i växeln korsar varandra. Denna punkt brukar kallas för hjärtstycket (Frog på engelska). Detta avstånd kallar jag VxL (Växellängden). Definitionen av ordet växellängd och beräkningen av denna har inget med banverkets definitioner eller algoritmer att göra, utan är en anpassning till dataprogrammet Trainz. Växellängden beräknas:

VxL = 0,5 * R / kvx + SV * kvx

Variabler:
VxL, växellängden, m
R, radien i växeln, m, Exempelvis 190 m
SV, spårvidden, m. Exempelvis 1,435 m
kvx, korsningsvinkeln relativa längd i x led (längd). Exempelvis 9

Sätter man in några värden i formeln får man::
VxL = 0,5 * 190 / 9 + 1,435 * 9 = 23,47 m

Vill man förena två parallella spår med varsin växel så är det bra att veta hur långt det bör vara mellan startvertex på det ena spåret till slutvertex på det andra spåret. Avståndet utgörs av summan av de båda växellängderna plus det längsgående avståndet mellan respektive växels hjärtstycke.(Frog) Det totala avståndet mellan de två växlarnas startvertex, AvstVertex, beräknas:

AvstVertex = kvx * SA + R / kvx

Variabler:
AvstVertex, avstånd mellan startvertex på två förbindelseväxlar på parallella spår (växelkomlex), m
SA, spåravstånd mellan parallella spår, exempelvis 4,5 m

Sätter man in några värden i formeln får man:
AvstVertex = 9 * 4,5 + 190 / 9 = 61,61 m

Ökar man spåravståndet till 6 m kommer växelkomplexet att bli 75,11 m.

Formlerna kan tillämpas på andra spårvidder, men då måste man känna till vilka korsningsvinklar och växelradier som hör ihop på den önskade spårvidden.


Några olika typer av växlar i Sverige för SV=!,435 m
/ Korsnings- / / / Längd växelkomplex
Radie / vinkel / Sth / VxL / SA=4,5 / SA=6,0
m / 1:kvx / km/h / m / m / m
190 / 9 / 40 / 23 / 62 / 75
208 / 9 / 40 / 24 / 64 / 77
300 / 9 / 50 / 30 / 74 / 87
450 / 12 / 50 / 36 / 92 / 110
500 / 12 / 65 / 38 / 96 / 114
555 / 13 / 70 / 40 / 101 / 121
760 / 15 / 80 / 47 / 118 / 141
1200 / 18,5 / 100 / 59 / 148 / 176
2500 / 26,5 / 130 / 85 / 214 / 253

benkegbg 2012-07-21 18:06

Varning för lågt flygande plan
 
2 bifogad(e) fil(er)
Hej!

Det är tydligen något knas med svs-road-30m. De andra två på 10 resp 20 meter fungerar. Jag skulle behöva den där 30 meters biten och gärna en ännu längre i detta fallet.

Jag håller på med mitt stora projekt Bensland och i Runstad kommer det att finnas två flygplatser. Den ena har en väg alldeles i början av start/landningsbanan. Det är farligt att passera när plan kommer in på låg höjd.

Jag vill att bilarna skall stanna där och behövde en mycket lång svs-vägbit. Experimenterade lite med att "lägga ihop" tre fungerande 20-meters bitar med en liten liten snutt väg emellan så trafiken kan flyta.
Kallade bitarna för "svs-road-fly-1", "svs-road-fly-2" och "svs-road-fly-3".
Satte ut en "svs-gate" vid varje ände och numrerade dessa 1 resp 2. Allt enligt reglerna för hur man sätter ut svs-materialet.

Huvudboxen som styr det hela fick således namnet "svs-main-fly".
På luftleden som är ett "osynligt spår" lade jag in en "svs-trig-fly" och satte ut 1000 meter på inflygningen. När planet gör inflygningen så går bommarna ner när 1000 meter återstår innan landningen.

Nu ser det hela lite knepigt ut med det hela som en järnvägskorsning. Skall försöka kopiera (clona) svs-gate och se om man kan byta ut korsmärket mot trafikmärket för lågtflygande plan.

Hur som helst. Kanske detta kan vara ett litet tips att laborera med.
Hälsningar

ekv 2012-08-30 12:46

Kurvor och växlar
 
Har skrivit en liten manual, "Något om att göra kurvor och växlar i Trainz". Manualen är inte på minsta vis heltäckande, utan tar upp saker som jag personligen har tyckt vara viktiga. Var så goda! Manualen finns strax på download.

Nils Blid 2012-08-30 16:23

President Benkegbg: Här får du en applåd från mig - plus en väljarröst.

Nisse

Nils Blid 2012-08-30 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av ekv (Inlägg 262959)
För att göra växlar mer relisiska brukar jag lägga till sk "Turnout Frogs". Exemplet i vänstra delen visar norfolksouthern37:s variant. Denna finns på Down Load Station (DLS) och kan också finnas inbyggd i spelet. Den finns i två versioner - välj den senaste. Exemplet i mitten saknar Turnout Frogs. I exemplet till höger har jag använt Balds pulsrdcovka vlevo / vpravo. Finns att nedladda från den tjekiska siten www.trainzpedro.cz/. Personligen använder jag alltid Turnout Frogs. Det ger lite mer autentisk känsla.

Lägg också märke till att jag i växlarna försökt lägga sliprarna kant i kant. Detta förhöjer också verklighetsintrycket.

Har lagt in Turnout Frogs i drygt 40 växlar- Tycker om dom - men dom är väldigt svåra och tidsödande att lägga in. Turnout Frog-bitarna vill nämligen inte lyda markören. Om jag inte får en bit att passa i växeltungan så tar jag hellre bort den felaktiga biten och försöker passa in en ny bit. Man får hålla på till dess man blir nöjd.

Frågan är; har du något och snabbare trix?

Nisse

ekankal 2012-08-30 18:43

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 266439)
Har lagt in Turnout Frogs i drygt 40 växlar- Tycker om dom - men dom är väldigt svåra och tidsödande att lägga in. Turnout Frog-bitarna vill nämligen inte lyda markören. Om jag inte får en bit att passa i växeltungan så tar jag hellre bort den felaktiga biten och försöker passa in en ny bit. Man får hålla på till dess man blir nöjd.

Frågan är; har du något och snabbare trix?

Nisse

Om dom inte rör sej när du försöker flytta dom, FORTSÄTT att försöka dra dom LÅNGT från själva växeln, då brukar dom "vakna", sen brukar det gå att dra dom till rätt plats utan problem :).

Erafjel 2012-08-30 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 266439)
Har lagt in Turnout Frogs i drygt 40 växlar- Tycker om dom - men dom är väldigt svåra och tidsödande att lägga in. Turnout Frog-bitarna vill nämligen inte lyda markören. Om jag inte får en bit att passa i växeltungan så tar jag hellre bort den felaktiga biten och försöker passa in en ny bit. Man får hålla på till dess man blir nöjd.

Frågan är; har du något och snabbare trix?

Nisse

Jag använder layers. Ett layer för spår och växelspak, ett annat för vänster frog och ett tredje för höger frog. Sedan låser jag layers för spår/spak och den frog som inte ska flyttas. Då är det lättare att få grepp på frog:en och flytta den dit man vill, utan att Trainz tror att det är något annat man famlar efter :)

Nils Blid 2012-08-30 23:57

Då får jag avslöja mig. Jag kör med pekfinger-metoden. Sätter ett finger på skärmen där jag placerar pekaren. In med biten och sedan gör jag en uppskattning hur mycket jag behöver flytta pekaren för att placera in biten igen. Tredje gången gillt brukar stämma.

Jag gjorde 40 växlar i svit - sen hände nått med datorn och alla Turnout Frogs försvann. Det blev 40 nya.

Jag gillar Turnout Frogs högt och rent. Varje växel är en strid mellan Trainz (läs N3v) och mig - och det är alltid jag som vinner. HÄRLIGT - och tack Ekv för tipset.

Som kanske bekant gillar jag inte lager (läs hatar), men jag skall pröva Ekans tips. Problemet är nog att jag tappar bort biten nånstans - och sen inte hittar den. Fingret sitter fast i alla fall.

Nisse

Erafjel 2012-08-31 01:19

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 266459)
Jag gillar Turnout Frogs högt och rent. Varje växel är en strid mellan Trainz (läs N3v) och mig - och det är alltid jag som vinner. HÄRLIGT - och tack Ekv för tipset.

Som kanske bekant gillar jag inte lager (läs hatar), men jag skall pröva Ekans tips. Problemet är nog att jag tappar bort biten nånstans - och sen inte hittar den. Fingret sitter fast i alla fall.

Nisse

Då kan man ju se lager som ett sätt att vända Trainz vapen mot det själv för att vinna striden om växlarna... :grin:

Sedan kan man ju alltid merga frog-lagren med default-lagret om man inte vill ha kvar dom när man kämpat klart.

Borttappade bitar (dvs frogs) har jag stött på själv. Det kanske inte är samma problem, men det som händer mig är att en frog jag fått fint på plats förut helt plötsligt bara är borta när jag hållit på flytta andra frogs. I alla fall, det som då hänt när jag tar sikte på en frog för att flytta den, är att Trainz (förmodligen i all välmening :rolleyes:) flyttar den förra frog:en jag jobbade med - även om den är 100 m bort... Så nu gör jag alltid ett klick på något annat verktyg, t.ex. sidbyte, och sedan åter klick på flytta-verktyget, innan jag försöker flytta en frog. Det får Trainz att glömma den förra frog:en.

ekv 2012-08-31 10:08

Trilskande Frogs
 
Precis så, Erafjel!
Efter flytt av Frogs och andra Track-Objects har muspekaren liksom kvar ett "handtag" som den inte vill släppa. Man kan ofrivilligt dra iväg med en Frog till en annan plats. Det är inte ovanligt att man hittar den igen (malplacerad långt ute på linjen), när man kör i CAB-läge. Muspekaren släpper sitt grepp om man, som du säger, klickar på en annan funktion eller verktyg. Själv klickar jag snabbt på "Lägga in" och därefter "Flytta" igen när jag pysslar med Frogs.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:10.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009