![]() |
Gamla STW-lok...
2 bifogad(e) fil(er)
... väl värda att modernisera!!!
Min "kosmetikabehandling" av STWs modell av Ra har fallit väldigt bra ut så jag kanske fortsätter med några av alla de underbara lok som STW producerat. I denna tråd kan vi diskutera möjliga modeller. Tekniken jag använder är följande: 1. Skaffa orginalkonstruktörernas tillstånd. 2. Läs in mesher och texturer till max. 3. Stycka grovt upp modellen i logiska delar. 4. Svetsa samman vertex så att antal polygoner reduceras. 5. Lägg på "smoothing groups" på delarna så kantigheten försvinner. 6. Ytterligare separering i logiska delar. (Och "Reset X-Form" i massor) 7. Ta ut fönsteröppningar med pluggar och "Boolean" 8. "Slice" och "Mirror" är effektiva verktyg att göra väggar och annat med. 9, Delarna kan man sen "Rendera" och spara till texturmallar Bifogar två "Shots" på Da och F efter steg 5. Inte så tokigt? Men mycket återstår... |
Hg då...
2 bifogad(e) fil(er)
... började jag på för ett halvår sen. Började även på en körbar Cab. Detta är en av pärlorna i STWs rika produktion och det finns många fler....
|
Det är väl Mats S (emges) som är fader till dom flesta STW-modeller.
Risken är att det är svårt att få tag på honom mailledes men jag skulle bli förvånad om han inte samtyckte till att du utför revision på modellerna. Så länge det står i readme att han är orginalskapare ska det nog vara lugnt. Texturerna ligger Janne bakom men han brukar synas här så han är nog lite lättare att få tag på:) |
Vi (STLEB) har fått Jannes tillstånd att göra detta och han tror inte emges eller andra har något att invända. Allt som står i orginalconfig finns med i dessa modifieringar,så man kan kan säga att modellerna fortfarande tillhör STW men att vi har "doppat fingrarna i syltburken" och rört om lite! :visslar:
|
Fortsätt röra i sylten! Nygjord sylt är gott! :tumme_upp:
|
Efter din behandling lär väl loken förvandlas från att vara underbara till helt otroligt fantastiskt underbara. Lycka till.
|
Lite metodbilder...
2 bifogad(e) fil(er)
... det gäller att ta upp fönsteröppningar. Man gör pluggar till fönstren, konvererar mehen till Editable Poly och gör sen boolean. Därefter clone-speglar jag alla ytor och flippar normalerna föjd av Face Extrude och vips har man innerväggar och fönsterkarmar.
(Om Ekan undrar vad jag gjort med hans vackra 820-textur så har jag ljusat upp den för att se vad jag gör) |
Citat:
Poly förknippar jag med Polly (godis och Monty Pythons underbara sketch). Boolean låter som ett kulspel som prins Bertil höll på med. Flipper höll man på med, i unga år och det händer, att man fortfarande flippar ur ibland och vips, får mig att tänka på grädde och Irish coffee. Men ändå kul, att få se, hur det hela går till. |
Man ser redan nu, att det som vanligt blir otroligt fina uppdateringar av lok som du utför! Önskar dig all lycka till med detta! :)
|
Det ser bra ut. :)
Ett litet förtydligande, bara för sakens skull: Ra loket har ingenting med STW att göra. Det är Robbans MSTS modell som jag, med hans tillstånd, konverterat till Trainz under banbyggarnas flagg. Så vitt jag vet så har vare sig emges eller Janne något med det loket att göra. Texturerna har Robban och dalchr01 gjort. .... Mats |
Citat:
Jag har faktiskt gjort om alla texturerna i texturegruppen till "vårat" STL-anpassade Da-lok, och bland annat fixat till alla sådana där fadäser, plus lagt till en hel massa skuggeffekter både här å där, men som så mycket annat, så har dom inte blivit släppt än. Kanske lika bra det, om det ändå kommer ett nytt lok??? |
Citat:
|
Dadada-da...
1 bifogad(e) fil(er)
...har satt "plåtsaxen" i Da ordentligt idag. Dom rektanglar med rundade hörn som jag gjorde pluggarna av har jag "naturligtvis" sparat en kopia av för att göra fönstren från (di gule på bilden). Detta har blivit en vana hos mig när jag bygger eftersom pluggarna försvinner vid Boolean och då svär man ymnigt att man inte tagit kopior ("learning by mistake" kallas det visst):
|
Citat:
Men med det sagt så måste jag säga att jag har svårt att se hur någon inte skulle gilla det du gör. Så för mig får du gärna fortsätta, även om jag inte kan ge något officiellt tillstånd. Jag tror dessutom att Robban, precis som emges, inte är särskilt aktiv här längre och kan vara svår att få tag på. Det enda jag ville med mitt inlägg var att försäkra mig om att orginalskaparens namn (Robert Österman) inte försvinner någonstans på vägen och att några andra istället står som skapare. Jag tror att den där betaversionen gör bättre nytta på annat håll då jag knappt använder Trainz längre. Men tack för erbjudandet. :) ... Mats |
alla större delar på plats och Da spårsatt...
1 bifogad(e) fil(er)
... men ännu återstår mycket pyssel som synes.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009